Jump to content

Rodkick..


Anonym

Recommended Posts

jeg vurderer også anskaffelse av rodkick, og kom over denne boomstrut. Er det noen som har erfaring med denne?. Fant ingenting ved søk her på båtplassen, et treff på forumet til seilas.no, og flere positive omtaler på utenlandske forum.

 

Koster ca 3000 på hjertmans.se

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Boomstruten koster fra ca 2800,- til 4100,- avhengig av størrelse/styrke hos Skaane Marine.

 

Jaja, her er utdrag fra katalogen:

Varenr. :: Båtlengde :: Pris

668201 :: 5-7,5 :: 2809,-

668202 :: 7,5-9 :: 3128,-

668225 :: 9-10,5 :: 3968,-

668203 :: 10,5-12 :: 4112,-

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg var så heldig i helgen at kicken min, laget av Selden ikke ville mer..

Den har rett og slett blitt bøyd av belastningen under en jibb.

Hjertmans er vel rimelig på Rodkicker vil jeg tro.... men det var vel ikke denne helgen en jibb tok knekken på rodkicken.... Det nærmeste vind man kom under denne helgen under færederen var vel når man slapp en en fis eller to...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hjertmans er vel rimelig på Rodkicker vil jeg tro.... men det var vel ikke denne helgen en jibb tok knekken på rodkicken.... Det nærmeste vind man kom under denne helgen under færederen var vel når man slapp en en fis eller to...

 

Joda, det var faktisk denne helgens vind som tok livet av den!

 

Det var en litt uheldig greie, kombinasjon av montering (foretatt for noen år siden, før båten kom i mitt eie), og uvettig bruk.

Så nå skal monteringen endres litt på, og ny kick skal på plass.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg vil spandere en rodkick på båten nå, er det noen som vet priser og merker/typer og +/- ved disse? Har sendt noen mailer, men ikke fått svar...

 

Boomstrut har jeg luktet litt på, men den er ikke aktuell.

Jeg kjenner bare merken Selden og John Mast, men vet ikke hvordan disse er opp mot hverande i kvalitet og pris. Båten har Nordic Mast.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Båten har Nordic Mast.

Nordic Mast har vel også rod-kick i sortimentet. Hør med Elvstrøm i Tønsberg som er importør. Jeg vil tro denne er noe rimeligere enn tradisjonelle gass-baserte kicker. Den har nemlig bare en strimmel med litt hard lukket celleplast som "fjær". Det funker helt greit, men er jo ikke like fancy som gass-operert.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Takk for tips og linker. Veldig bra for meg, men neppe for arbeidsgiver....

 

Hmm..Benns og Selden koster omtrent det samme. Easy er sikkert et bra alternativ, men jeg bekymrer meg for å få feil festeanordninger o.l., så det er fordel om butikken ikke er for langt unna. Men igjen; Sverige eller England vil nok uansett bestå av post-kommunikasjon...

 

Noen som er kjent med "pro and cons" Benns sammenlignet med Selden. Leste i en av trådene her på BP at Selden ruster. Er det et problem eller bagatell?

 

Når det gjelder Boomstrut'en, er det jeg frykter, at den skal falle ut av sporet nå bommen løfter seg. Bommen er lett og veldig urolig når seilet blafrer, så jeg vil være sikker på at den ikke mister festet.

 

Nordic Mast-typen med celleplast hørtes litt tvilsom ut, men jeg er kanskje tutet full av salgpropaganda?

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Boomstruten er tenkt å skulle falle ut hvis bommen løftes for høyt, dette for å unngå at glassfiberstengene trekkes ut av festet. Det skjedde en gang for meg ved en ufrivillig jibb (kicken var ikke strammet). Jeg har i ettertid flyttet festet litt fremover slik at bommen må løftes enda høyere for at den skal slippe, i tillegg har jeg festet en liten line som gjør at bomstruten ikke faller hardt i dekket om så skulle skje. Forøvrig er det jo helt ukomplisert om den skulle falle ut, så jeg ville ikke latt dette tale imot den.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Vurderte på nytt Boomstrut'en, og til min båt ville prisen vært omtrent det samme som for rodkick. Men etter en telefon til Elvstrøm (Vallø) er nå Selden rodkick bestilt. Prisene der er ikke høyere enn de svenske (sett bort fra valutaforskjell), de holder til i nærheten og var svært behjelpelige med å finne riktig rodkick for meg.

 

Takk for alle BP-innspill! :seeya:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

To fordeler med BoomStrut fra Barton:

 

1. Vedlikeholdsfri (ingen fjærer, gassdempere, rør som skal gli i hverandre osv)

2. Lett

 

Ser i farten ingen ulemper med denne sammenlignet med tradisjonelle rod-kick fra Seldèn, Benns, Sparcraf ol.

 

NB! Stor prisforskjell mellom Skaane/Swang og SeaSea.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...