Jump to content

Volvo Penta 280 drev, oljelekkasje


windyfan

Recommended Posts

Da jeg skulle bytte belg (den øverste) på drevet, rant det ut 2 - 3 dl ren olje, som lå inne i belgen. Samtidig ser jeg at

det har minket på peilepinnen. Noen som har erfaring med dette og om pakning(er) som må byttes, noe man kan gjøre selv eller verkstedjobb?

 

På forhånd takk :eek:

Link to post
Share on other sites

Dette kan tyde på overtrykk i derevet ditt, noe du får om du har for mye olje på. Egentlig skal du ikke få noe olje den veien, da nivået ligger under. Kan det været at du har fyllt på for mye olje? (Olje skal ligge ca. midt på utfresig på pinnen mens den IKKE er nedskrudd.

Link to post
Share on other sites

Men samtidig er 2-3dl mye. Du har ikke fått vann i olja da? Tapp ut alt og sjekk om denne ikke er grå. Generellt sett, så går det fint å bytte det meste selv på drevet. Simringen i undervannshuset er vel de mest "kjelkete" å ha med å gjøre med diverse shimsing osv. Her ville jeg i tilfelle vurdert nytt undervannshus isteden (kjøpte selv et 290 undervannshus for en til tilabake for rundt 2700,-).

Link to post
Share on other sites

Oljen er tappet og var fin, ingen tegn til vann der. Båten var ute for 3 uker siden men fikk lekkasje i skroggjennomføringen der gearvaier går ut på drevet. Båten måtte opp og da tenkte jeg å bytte belg og kjølevannslange samtidig...for å være på den sikre siden (båten ligger i ferskvann). Peilet oljen før jeg løsnet belgen og da lå nivået på nederste hakk på utfresing på peilepinnen. Stusset litt over dette siden olje var fylt på til topp av utfresing ved første sjøsetting. Svaret fikk jeg da jeg løsnet belgen og oljen rant.. Vet ikke fikk jo ikke målt det nøyaktig om det var 2-3 dl ,men kunne for meg tilsvare det som

hadde minket på peilepinnen. Så hva tror du, bør jeg undersøke dette nærmere?

Link to post
Share on other sites

Det kan ikke være motorolje da?

 

Jeg ville uansett ha trykktestet drevet for sikkerhets skyld. Dette koster ikke mange kronene hos en VP forhandler. (tror jeg fikk det gratis sist gang faktisk. Da får du endelig svar på om alt er tett slik det skal være eller om det er en foring som trengs byttes.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...