Jump to content

Båtførerlua

Scand25

Recommended Posts

Den er stemplet Hauge på torget, men hvet ikke hvor det er. Mest sannsynlig på et torg.. :lol:

Jysses.. å¨du e fra Stavanger :confused: H. Hauge & Co. e ein av Stavanger sine eldste klesbutikkar. An ligge mitt på tårrjå.

Se denne linken. De selle kler te oss mannfolk, uniformar og skyggehuer... (se om ein østlending fortår det ordet..) :rolleyes:

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

........ stemplet Hauge på torget, men hvet ikke hvor det er.....

Te' å me' eg har ein fra Hauge på Torjå.... men du kjenne an vel bedre som den klesbutikken så e' ve siå av McDonalds ....eller e' de Burgerking?

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Hei.

Nå ble jeg ordentlig nostalgisk. I 1961, som 17-åring mønstret jeg på hurtigruten Sanct Svithun for en 6-turs sommerjobb

som radiotelefonist, Bergen-Kirkenes tur/retur. Noen ordentlig uniform fikk jeg ikke, men jeg fikk dekket kakiskjorte og

lue. Pen terylenebukse måtte jeg holde selv!

Og offisersluen var av et merke fra hjemmbyen Stavanger, "Hagevolds". Da er det snakk om en lue med vikelig kvalitet.

Toppen var hvit, men kunne byttes ut med en svart variant for vinterbruk. Luen har jeg fremdeles, men merket fra

Det Stavangerske Dampskipsselskap har jeg mistet.

Er det noen som kan skaffe meg et slikt originalt luemerke?

Her et bilde av en stolt 17-åring før påmnønstring ved siden av et bilde av "gamlingen" på 63 år med KNBF-lue.

dsd_lue2.jpgknbf_lue2.jpg

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ser ut som Lars H. har fått virus på digitalkameraet... :crazy::eek::lol::lol:

Viruset befinner seg nok litt ovenfor snippen på gamlingen, - men det var dette med luemerket da, - kan et slikt skaffes? Vimpelen til Det Stavangerske Dampskipsselskap med løv rundt?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Greit nok, det er 46 år mellom bildene og jeg er mye "tøffere" nå (synes jeg selv og fruen), men hva med luemerket til Det Stavangerske Dampskipsselskap?

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Har noen luer jeg også, men i øyeblikket har jeg ikke peiling på hvor de er. Kjerringa har rydda og da finner jeg nada.

Har jo luene fra marinen, men har en skyggelue/caps far USS Nimitz som jeg kjøpte da jeg var ombord der utenfor Dubai. Er så mye gull på den at jeg tør ikke gå med den. Blir nok bare mobba :lol:

Lua på bildet av deg som ungutt er jo ikke så ulik marine luene mine. Vi har imidlertid et anker med krone på toppen omkranset av "salat" som luemerke i front. Bytta vel på sort(vinter) og hvitt (sommer) luetrekk dere også?

Skal du innom Tønsberg i sommer med skuta , så har Heroldt Andersen plenty utvalg i sjappa på brygga der .Husk du må vite hvor tjukk eller tynn du er i hue , da dem ikke er til å stille på som vanlige capser . Pris tja ,mener det var 160 spenn.......

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Husk du må vite hvor tjukk eller tynn du er i hue
Tjukk i hue er jeg nok, og treg i oppfattelsen er jeg også, men det var nå luemerket jeg tenkte på da. . .

PS. Dersom det blir dieselfylling i havna din til helgen, - der er vel med slange til båten? Og da blir det vel med kontanter, og ikke med kort slik at en må ha med godt med vekslepenger?

Lars H.

Jysses.. å¨du e fra Stavanger :confused: H. Hauge & Co. e ein av Stavanger sine eldste klesbutikkar. An ligge mitt på tårrjå.

Se denne linken. De selle kler te oss mannfolk, uniformar og skyggehuer... (se om ein østlending fortår det ordet..) :rolleyes:

Geir :seeya:

Jeg var liksomsiddis i 5 år så jeg har vært hos han Hauge ved noen anledninger! Men jeg trodde ikke han solgte huer der.. Da må jeg ta en tur på besøk når jeg er borte på vestfronten ved neste anledning. Eller så var jo også Tønsberg et godt tips, og det er ikke så langt unna heller. Takk til Lars for flotte tips i farger! :smiley: Det er synd om den gode gamle båtførerluen faller bort fra fjorden, så den tradisjonen har jeg tenkt å holde fast på :yesnod:

Tjukk i hue er jeg nok, og treg i oppfattelsen er jeg også, men det var nå luemerket jeg tenkte på da. . .

Tenkte på vis du skal bestille over nettet , ikke sant [/size]PS. Dersom det blir dieselfylling i havna din til helgen, - der er vel med slange til båten? Og da blir det vel med kontanter, og ikke med kort slik at en må ha med godt med vekslepenger?

Kun kontant ja,men vi pleier å klare å veksle en 100 lapp , så bør jo gå greit .Og slange har vi også ,litt mye jobb å fylle alle di Princsessane vi har fått i havna med kanne :wink: Lars H.

Sorry blei noe stort detta men ...................

Tine III

Redigert av Tine III (see edit history)

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Det stemme :blush::blush: Eg e bare i byen kver 17 mai. Eg like meg ikkje der...

Har sett i lua nå og funnet ut at jeg tuller fælt.. :lol: Den er stemplet Baardsen på Kaien Haugesund ikke Hauge på torget.

Ikke så vannskelig å blande de en travel mandag.. :wink:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...