Jump to content

Bytte batteri - Velge "tett" batteri? Hva med fritidsbatteri?


Helge

Recommended Posts

Jeg vurderer å bytte ut i hvert fall ETT av mine 2 stk drøyt 7 år gamle batterier. Disse har stått siden første eier av båten fikk denne utlevert fra forhandler kun 4 måneder før jeg kjøpte av ham båten. Av en eller annen grunn er dette to forskjellige batteri både mht fabrikat, størrelse og type. Foruten at det er forskjellig fabrikat er altså det ene batteriet 60 Ah startbatteri og det andre er 70 Ah fritidsbatteri.

 

Fritidsbatteriet ble ved et uhell HELT utladet EN gang (for et par år siden) og da tok det lang tid å få opp spenningen igjen med batterilader. Etter at jeg hadde fått opp spenningen (og syrevekten igjen) har batteriet imidlertid tilsynelatende hatt brukbar kapasitet. Jeg vurderer likevel å bytte minst et av batteriene og da helst å bytte ut fritidsbatteriet/forbruksbatteriet fra 70 Ah til 100 eller 110 Ah.

 

En kollega mente jeg burde kjøpe 2 helt nye og like startbatteri for å få batterier med mer like karakteristikker, men dette synes jeg virker litt unødvendig og i verste fall mindre fordelaktig mht forbruk og utladning i eksempelvis uthavner. Jeg har manuell batteribryter som jeg alltid setter på kun batteri 2 (fritidsbatteriet) når båten ligger fortøyd. Jeg kobler nesten alltid batteriene sammen (1 og 2) når jeg skal ut å kjøre med båten. Dette har fungert helt greit i 7 år nå. Litt ulike batteri spiller vel ikke så stor rolle så lenge begge to får ca 14,5 V ladespenning(?). Er det noen som har gode eller dårlige erfaringer på dette punktet?

 

Det andre ytterpunktet er jo en kamerat av meg som har 2 stk identiske 110 Ah fritidsbatteri i sin båt og bruker disse som startbatteri. Hvor bra dette er for fritidsbatteri kan kanskje diskuteres, men det har fungert fint for ham nå i 4 år.

 

Jeg tenker primært å bytte fritidsbatteriet for å få økt forbrukskapasiteten med 40 til 50 % og samtidig få minst ett NYTT batteri i båten. I den forbindelse har jeg ytterligere et spørsmål: - Bør jeg velge et "tett" og "vedlikeholdsfritt" batteri (er egentlig litt skeptisk, men det er kanskje bare tull) eller et standard med påfyllingsåpninger/propper? Begge de batteriene jeg har hatt i båten frem til i dag er av sistnevnte type.

Link to post
Share on other sites

Takk for forslag til batteri.... men hva koster eksempelvis de to minste størrrelsene av disse?

 

Så forøvrig i de tekniske dataene på disse batteriene at når de er fulladet skal de helst ikke ha mer enn 13,6 til 13,8 V. Generatoren i min motor ser aldri ut til å gi lavere enn 14,2 til 14, 4 V. Når motoren er nystartet/kald gir generatoren 14,5 - 14,7 V. Dette er en regulert generator i en relativt ny 4T påhenger.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha valgt et vanlig 110Ah forbruksbatteri, ikke vedlikeholdsfritt. Og at det blir ladet sammen med startbatteriet under drift har ingen som helst betydning, så lenge de ikke er sammenkoplet til vanlig. Vedlikeholdsfrie batterier mister også litt vann over tid, forskjellen er at disse ikke kan fylles opp igjen. Ikke noe problem i en bil vanligvis, men i båt med dype utladninger og kraftige landstrømsladere kan det faktisk bli for lite væske på det, og det må skiftes før tiden!

 

Så du kan kjøpe et helt standard forbruksbatteri til under tusenlappen, eller et fancy spesialbatteri til 2-3000,-. Jeg vet i alle fall hva jeg ville ha valgt.....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

I min "beskjedne" båt på 22 fot skal det i hvert fall IKKE større og TYNGRE batterier enn 100 eller 110 Ah ombord. Det jeg ikke har klart å bestemme meg for enda er om jeg skal :

 

- bytte bare ett (forbruksbatteriet) eller om jeg skal bytte begge to

- velge "vedlikeholdfritt" eller ikke

- om jeg bytter begge to..... tør jeg gjøre som den ene kameraten og bruke et 100 eller 110 Ah fritidsbatteri også som startbatteri (i sjeldne situasjoner kan da dette med forsiktighet brukes som ekstra forbruksbatteri)

 

Jeg ser at det er litt delte meninger mht vedlikeholdfritt kontra ikke vedlikeholdfritt.

Link to post
Share on other sites

Nåja.... kanskje ikke sååå begrenset plass. Jeg trodde Biltemas største blybatteri var bare 38 Ah hvilket er alt for lite synes jeg....? Dette skal forøvrig ikke ha mer enn ca 11 A i ladestrøm.

http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=95120

 

Det er er slikt, men i 26 Ah utgave jeg har i min lille SunWin speedbåt med 40 Hk Yamaha 2T med 6 A ladespole.

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...