Jump to content

Scand Queen 26 GM 6,2, VP 290DP, hvilken propell?


perhaug

Recommended Posts

Jeg har en Scand Queen 26 med GM 6,2L , ca 170 hk, og 290 DP drev. Dette har påsatt noe jeg tror er et A5 propellsett, i alle fall er det både 4 og 3 blad på propellene.

Med dette utstyret kjører jeg ca 10-11 kn i 3000 omdreininger, ca 20 kn i 4000 og 25 i 4200 .

Dette blir noe bråkete over lengre tid, om jeg skal si det slik. Motoren går lett opp på maks turtall

 

Så til mitt spørsmål, vil jeg øke farten i de lavere turtallsregioner med å skifte propeller til f.eks B6,

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke forholde meg til A5 etc., for jeg kjenner ikke disse settene. Dog har du uansett rett i din antakelse om at større propell, når det gjelder stigning, vil i prinsippet gi høyere fart ved lavere turtall.

 

Når du nevner 4200 rpm, så vil jeg våge påstanden om at dette er noe i overkant av hva motoren er beregnet for. De gradene av pumpesettinger jeg kjenner til stopper turtallet på 4000 rpm. Du bør mao kunne beregne deg et brukerturtall som ligger i området 3600 rpm. Det er i dette området motoren din vil ha yte maks hk og ha maks dreiemoment. Slik var i hvert fall testkjøringen på motoren til Hulda med den forrige dieselpumpen, her gikk det maks på 3500 rpm.

 

Nå har Hulda montert en marinepumpe som gir maks turtall på 3600 rpm og maks 140 hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg ligger rundt 3000 omdr på min GM 6,5 liter. Er dette da for lite? Kan jeg øke dette til f.eks 3300 omdr?

 

Det mener jeg at du kan. Jeg vil tro 3500 rpm bør kunne kjøres over perioder.

Link to post
Share on other sites

Det mener jeg at du kan. Jeg vil tro 3500 rpm bør kunne kjøres over perioder.

 

Hvis dette stemmer, vil min marsjfart øke fra 13-14 knop, til oppmot 17-18 knop. Et hav av forskjell for meg!

Har lagt inn ett innlegg hos GMC2500, så får vi se hva eksperten sier.

Kan også nevne at jeg nylig har byttet propell. Gav meg ikke mer i marsjfart, men synes den kommer lettere opp i marsjfarten.

Link to post
Share on other sites

gmc2500 har meget god peiling på disse motorene

 

 

Jeg har skrevet det før: Ingen over, ingen ved siden.

 

Det var også han som introduserte meg til foretaket Fuel Injection i USA. Bestilte overhalt pumpe. Kom på halve av lovet leveringstid. Kostet ikke ei krone mer enn lovet. Alt var med. Pakket absolutt profesjonelt. Montert og startet knirkefritt. Alle referanseflater justert. Pumpen så sprett ny ut med nye skilter/delenummer. Det var en liten flekk der jeg kunne se at denne aluminiumen hadde vært i bruk tidligere.

 

Den pumpen som ble byttet var renovert av et landbruksmaskinverksted i Østfold. De har også overhalt dysene mine. Jeg skal bestille renoverte dyser fra Fuel Injection. Jeg hadde røykplage fra det ene eksosrøret. Lånte noen utslitte dyser, og røken forsvant. Disse utslitte dysene var altså bedre enn de Østfold-renoverte. Det er en del juks i dieselbransjen, seriøse aktører er verd hver krone de forlanger.

Link to post
Share on other sites

Svar fra GMC2500:

 

"Om du ligger på 2800 - 3000 så er du godt innefor sikkerhetsmargin.

Trives motoren godt på 3300rpm. så legg den der.

Du kan også bruke max turtall over kortere perioder.

Det er klart, forbruket vil jo stige godt.

At det er skadelig for motoren?

NEI.

Desto hardere du bruker motoren, oftere må du bytte olje og filter."

 

Kommer derfor til å prøve med en del større turtall enn jeg hittil har brukt. Blir spennende :)

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Scand Queen 26 med GM 6,2L , ca 170 hk, og 290 DP drev. Dette har påsatt noe jeg tror er et A5 propellsett, i alle fall er det både 4 og 3 blad på propellene.

Med dette utstyret kjører jeg ca 10-11 kn i 3000 omdreininger, ca 20 kn i 4000 og 25 i 4200 .

Dette blir noe bråkete over lengre tid, om jeg skal si det slik. Motoren går lett opp på maks turtall

 

Så til mitt spørsmål, vil jeg øke farten i de lavere turtallsregioner med å skifte propeller til f.eks B6,

 

Du sier " du tror det er A5 "

Her tror jeg ikke det er rom for usikkerhet.

Om det er A 5 så er du på riktig spor.

Du kan IKKE gå over til B6.

B6 er en propell for bensin motor.

Vil kreve et mye høyere turtall register.

 

En tungt lastet Windy 24 og GM 6.5L N/A, VP 290 DP, klarer A7 med ett nødskrik.

Klarer 20 kn på ca: 3100 rpm.

Den pumpen er bygd opp litt anderledes enn den du har.

Her er det max på 3500 rpm.

 

Nå har du en litt tyngere båt, så A 6 er vel veien å gå

Link to post
Share on other sites

Jeg har også kommet fram til at det er nok best å holde meg på 'A'-sett.

 

Ny A6 er derfor bestillt, så får vi se hvordan det blir når jeg får satt den på.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...