Jump to content

Hva kan man føre?


Platt

Recommended Posts

Ser at det går en diskusjon på et annet forum om hva man har lov til å føre uten sertifikat.

Jeg mener det er disse reglene som gjelder:

 

Under 16 år:

Max 10 knop

Max 10 hk

Max   8 meter

 

Over 16 år:

Max  25 Brutto registertonn

Max  50 fot/25 meter

 

Over 16 år med D5L-sertifikat:

Max  50 Brutto registertonn.

Over 50 fot/25 meter

 

For båt over 50 fot/25 meter og over 50 Brutto registertonn kreves kystskippersertifikat.

 

Stemmer dette?  :wink:

 

Poseidon?

Link to post
Share on other sites

Ser at det går en diskusjon på et annet forum om hva man har lov til å føre uten sertifikat.

Jeg mener det er disse reglene som gjelder:

 

Under 16 år:

Max 10 knop

Max 10 hk

Max   8 meter

 

Over 16 år:

Max  25 Brutto registertonn

Max  50 fot/25 meter

 

Over 16 år med D5L-sertifikat:

Max  50 Brutto registertonn.

Over 50 fot/25 meter

 

For båt over 50 fot/25 meter og over 50 Brutto registertonn kreves kystskippersertifikat.

 

Stemmer dette?  :wink:

 

 

Poseidon?

 

Hei igjen,

 

Ja så vidt jeg kan se stemmer det du oppgir sånn noenlunde.....

 

Bare et par småting:

 

Over 16 år, der mener du sikkert som nestemann anførte: 50fot/15meter (som er noenlunde det samme)

 

Når det gjelder D5L så er aldersgrensen såvidt jeg husker 18 år. Førerrettighetene blir da opp til 50 brt, men jeg mener å vite at lengden ikke lenger er noen grense.

 

D5L gir også rett til å føre fartøy i begrenset passasjerfart, opp til 12 pax.

 

Jeg har dessverre ikke tid til å gå mer i detalj akkurat nå, men hele den aktuelle forskriften er lagt ut på Sjøfartsdirektoratet hjemmeside: http://www.sjofartsdir.no/upload_attachmen...nsforskrift.doc

 

Der finner du sikkert nok detaljer til å kunne bilegge diskusjonene  

:wink:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Fra forskriften:

 

1-2.4. Bruttotonnasje: Bruttotonnasje i henhold til den internasjonale konvensjon om måling av    fartøyer av 1969 slik denne tonnasjen er angitt i fartøyets gyldige målebrev. Nasjonal bruttoregistertonnasje i henhold til måleregler som var i kraft før den internasjonale konvensjon om måling av fartøyer av 1969 trådte i kraft gjelder ikke tonnasjegrenser i henhold til denne forskrift.

 

4-4.1 d) Fritidsbåtskippersertifikat gir rett til å være fører eller styrmann på fritidsfartøy med bruttotonnasje inntil 50 i stor kystfart. Rettigheter kan utvides på grunnlag av relevant tilleggsopplæring.

 

 

Det er nevnt Bruttoregistertonn (brt) tidligere i tråden, men her går det fram at det er Bruttotonn (bt) som gjelder. Noen som vet hva som er forskjellen? Definisjoner?

Link to post
Share on other sites

Ny forskrift fra 1/7-2003:

 

For båt med målerbrev før 16/12-83:

 

Forskrift om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske skip, fiske- og fangstfartøy og flyttbare innretninger.

 

Paragraf 1-1, 2.: "......For personell på seilskip og maskindrevet skip som i henhold til målebrev utstedt før 16. desember 1983 er under 25 brutto register tonn, gjelder ikke kravene i denne forskrift, selv om de har største lengde på 15 meter eller mer..."  

 

 

Hva betyr dette i praksis? :boxing:

http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...