Platt Startet 19.Desember.2003 Del på Facebook Startet 19.Desember.2003 Ser at det går en diskusjon på et annet forum om hva man har lov til å føre uten sertifikat. Jeg mener det er disse reglene som gjelder: Under 16 år: Max 10 knop Max 10 hk Max 8 meter Over 16 år: Max 25 Brutto registertonn Max 50 fot/25 meter Over 16 år med D5L-sertifikat: Max 50 Brutto registertonn. Over 50 fot/25 meter For båt over 50 fot/25 meter og over 50 Brutto registertonn kreves kystskippersertifikat. Stemmer dette? Poseidon? Sitér dette innlegget Link to post
aaa Svart 19.Desember.2003 Del på Facebook Svart 19.Desember.2003 Du mener vel "50 fot/15 meter"? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 19.Desember.2003 Del på Facebook Svart 19.Desember.2003 Ser at det går en diskusjon på et annet forum om hva man har lov til å føre uten sertifikat. Jeg mener det er disse reglene som gjelder: Under 16 år: Max 10 knop Max 10 hk Max 8 meter Over 16 år: Max 25 Brutto registertonn Max 50 fot/25 meter Over 16 år med D5L-sertifikat: Max 50 Brutto registertonn. Over 50 fot/25 meter For båt over 50 fot/25 meter og over 50 Brutto registertonn kreves kystskippersertifikat. Stemmer dette? Poseidon? Hei igjen, Ja så vidt jeg kan se stemmer det du oppgir sånn noenlunde..... Bare et par småting: Over 16 år, der mener du sikkert som nestemann anførte: 50fot/15meter (som er noenlunde det samme) Når det gjelder D5L så er aldersgrensen såvidt jeg husker 18 år. Førerrettighetene blir da opp til 50 brt, men jeg mener å vite at lengden ikke lenger er noen grense. D5L gir også rett til å føre fartøy i begrenset passasjerfart, opp til 12 pax. Jeg har dessverre ikke tid til å gå mer i detalj akkurat nå, men hele den aktuelle forskriften er lagt ut på Sjøfartsdirektoratet hjemmeside: http://www.sjofartsdir.no/upload_attachmen...nsforskrift.doc Der finner du sikkert nok detaljer til å kunne bilegge diskusjonene mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
aaa Svart 19.Desember.2003 Del på Facebook Svart 19.Desember.2003 Fra forskriften: 1-2.4. Bruttotonnasje: Bruttotonnasje i henhold til den internasjonale konvensjon om måling av fartøyer av 1969 slik denne tonnasjen er angitt i fartøyets gyldige målebrev. Nasjonal bruttoregistertonnasje i henhold til måleregler som var i kraft før den internasjonale konvensjon om måling av fartøyer av 1969 trådte i kraft gjelder ikke tonnasjegrenser i henhold til denne forskrift. 4-4.1 d) Fritidsbåtskippersertifikat gir rett til å være fører eller styrmann på fritidsfartøy med bruttotonnasje inntil 50 i stor kystfart. Rettigheter kan utvides på grunnlag av relevant tilleggsopplæring. Det er nevnt Bruttoregistertonn (brt) tidligere i tråden, men her går det fram at det er Bruttotonn (bt) som gjelder. Noen som vet hva som er forskjellen? Definisjoner? Sitér dette innlegget Link to post
Platt Svart 19.Desember.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Desember.2003 Poseidon: Beklager, en liten skriveleif der. Det skal selvfølgelig være 15m. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 19.Desember.2003 Del på Facebook Svart 19.Desember.2003 Vi hadde en tråd på dette tidligere, der man bl.a. kan se hvordan reglene kan omgåes.... https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1042503276 Sitér dette innlegget Link to post
Breezita Svart 19.Desember.2003 Del på Facebook Svart 19.Desember.2003 Ny forskrift fra 1/7-2003: For båt med målerbrev før 16/12-83: Forskrift om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske skip, fiske- og fangstfartøy og flyttbare innretninger. Paragraf 1-1, 2.: "......For personell på seilskip og maskindrevet skip som i henhold til målebrev utstedt før 16. desember 1983 er under 25 brutto register tonn, gjelder ikke kravene i denne forskrift, selv om de har største lengde på 15 meter eller mer..." Hva betyr dette i praksis? Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.