Jump to content

Hvem selger diesel forbruksmåler?


catano

Recommended Posts

Hei.

Er det noen her på forumet som kan skaffe diesel forbruksmåler til dobbelinnstalasjon til en god pris ? (eller navn på butikk som er billig )

Det kostre masse, men kjekt om noen her kan hjelpe.

mvh

catano

Edited by catano (see edit history)

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Det er i dag flere typer som fungerer bra. En utfordring er den totsale gjennomstrømningen av diesel per motor per time. Dersom gjennomstrømningen er mer enn 600 liter diesel per time er jeg redd for at du ikke kan benytte Navman. Jeg har i flere år testet Navman, og den har gitt et uforståelig godt mål på forbrukt diesel i forhold til hva jeg faktisk har fylt på tankene. Den registrerer turtall på motor(ene), temperatur på tilført og returnert diesel, GPS-data (fart) og mengde av tilført og returnert diesel. Det har vært et instrument jeg har blitt glad i.

 

\

Link to post
Share on other sites

Hvordan finner man ut av gj.strømningen, kan ikke huske å ha sett dette oppgitt datablad for motorer.

 

Ellers er vel ikke ordet "billig" forenlig med dieselforbruksmålere. Som Roald skriver kreves det to nøyaktige flow-metere, en på føde og en på retur. I tillegg må de kunne tilkobles GPS.

 

Man skal sannsynligvis bruke endel liter diesel før en forbruksmåler er innspart.

Link to post
Share on other sites

Var det ikke en artikkel i BM der en slik måler ble installert. Mener det var en Navman måler. Sjekk nettsidene til importør så finner du sikkert forhandleren der.

Link to post
Share on other sites

Jeg har laget et notat til ProNav i Stavanger om erfaringer med bruk av Navman dieselforbruksmåler - den er tilgjengelig fra dem.

 

Min bekymring er at den som installerer forbruksmåleren bør være ganske kyndig ( jeg er selv en teoretiker og motbeviser vel denne kommentaren). Det er mange aktiviteter som skal håndteres forsvarlig:

 

1. slangen for tilførsel av diesel skal kuttes og føres inn på "flowmeter" og videreføres til motor.

2. slangen for retur av diesel skal kuttes og føres inn på retur-flowmeter. Det er viktig at tilført og returnert flowmetre ikke byttes om.

3. det er viktig at tilkobling mellom de to flowmetrene og instrument er korrekt.

4. I tillegg skal insrument for måling av dieselforbruk motta informasjon om hastighet fra GPS

5. det skal videre kobles et tachometer som registrerer antall rotasjoner på svinghjulet (RPM). Denne informasjonen skal føres tilbale til hovedinstrumentet. Det kan kreve noe tilpasning å montere tachometeret slik at det måler svinghjul-hastigheten brukbart.

 

Så skal de forskjellige ledningene føres til måleapparatet.

 

Min utfordring var å få hovedinstrumentet til å samarbeide med meg. Jeg er en gammal gubbe, uten naturtalent for digitale systemer, men med en liten interesse for å lære nye ting. Jeg opplevde at leverandør ikke kunne svare på mine enkle spørsmål. Jeg måtte henvende med til hovedprodusent (på engelsk), men når dette var løst, hadde jeg et utrolig sensistivt syhstem. Diesaelforbruksmåleren ga atskillig mer nøyaktig informasjon enn dieseltankmålerne ombord. Jeg savner dette systemet i dag.

Link to post
Share on other sites

For nyere motorer som har motorstyring med J1939 interface vil det sannsynligvis være mulig å bruke J1939 til NMEA 2000 interfacet fra Maretron for å få forbruk. Kobles dette sammen med en plotter fra Lowrance, Garmin eller Raymarine kan forbruket vises der. Lowrance er i dag ledende på NMEA 2000 implementasjon. Lowrance har også NMEA 2000 multifunksjonsinstrumenter i standard størrelser for innfelling.

 

Maretron J2K100

Link to post
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har forsøkt flere dieselforbruksmålere. Har nå lyst til å høre om faktisk bruk av diesel i forskjellige båter. I en Scand Atlantic med Yanmar 6 LYA STE som stort sett gikk i 20 -22 knop var forbruket 2.98 l/nm - for planlegging benyttet jeg 3.1 l/nm. I nåværende båt med 2 x Yanmar 6LYA-STE er forbruket ved 18 - 20 knop ca 4.2 l/nm - for planlegging 4.4 l/nm. Jeg registrerer forbruk og seilt distanse ganske nøyaktig. Interessant å høre om andres reelle målinger.

Link to post
Share on other sites

Jeg har forsøkt flere dieselforbruksmålere. Har nå lyst til å høre om faktisk forbruk av diesel i forskjellige båter. I en Scand Atlantic , ca 6.3 tonn med Yanmar 6 LYA STE som stort sett gikk i 20 -22 knop var forbruket 2.98 l/nm - for planlegging benyttet jeg 3.1 l/nm. I nåværende båt med 2 x Yanmar 6LYA-STE ( dvs to like motorer men med tyngre båt - ca 12 tonn) som stort sett går i litt lavere fart ca 18 knop er forbruket ca 4.2 l/nm - for planlegging 4.4 l/nm. Jeg registrerer forbruk og seilt distanse ganske nøyaktig. Interessant å høre om andres reelle målinger. (PS: Jeg kan selvfølgelig også på enkelte strekniger gå for en motor i 3 knop - da er deiselforbruket nesten ikke målelig. Men når vi seiler på strekninger omlag 80 nm på en dag er ikke dette interessant sammenligningstall).

Link to post
Share on other sites

4. I tillegg skal insrument for måling av dieselforbruk motta informasjon om hastighet fra GPS

5. det skal videre kobles et tachometer som registrerer antall rotasjoner på svinghjulet (RPM).

Kan du forklare en amatør hvorfor dette er nødvendig. Burde det ikke holde med å måle mengde diesel ut fra tanken og trekke fra mengden som returnerer til tanken.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Kan du forklare en amatør hvorfor dette er nødvendig. Burde det ikke holde med å måle mengde diesel ut fra tanken og trekke fra mengden som returnerer til tanken.

Leste dette først i dag. Ad punkt 4). Informasjonen fra GPS forteller om forbruket ved forskjellige hatigheter. punkt 5) Informasjonen om turtallet på motoren (RPM) gir in formasjon om forbrukt diesel i forhold til turtallet. Jeg kjenner mest til Yanmar 6 LYA-STE motorene. Her er det optimale forbruket - når man seiler med relativt høy hatighet - ved ca 2800 RPM , kanskje opp mot 2900 RPM målt på svinghjulet. De orginale instrumentene kan gjerne vise 50 - 100 RPM for lite. Jeg er nok blant de som er opptatt av målinger, enten det gjelder navigasjon, dieselforbruk el. annet. Vær forøvrig klar over at de forskjellige motorene har meget forskjellig dieselgjennomstrømning. Yanmar-motorene har relativt høy dieselgjennomstrømning, hvor ensempelvis bare 10 % av gjennomstrømmet diesel blir forbrukt.

Link to post
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 7 years later...

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...