Jump to content

Pakning for gjennomføringer i dieseltank


Sabrina

Recommended Posts

Det kommer jo an på hva tanken er laget av. Uansett. Har man alle gjennomføringer i toppen av tanken, er det ikke lenger så kritisk. Da kan sikaflex benyttes fordi det ikke er langvarig direkte kontakt med dieselen.  Selvfølgelig kan også drivstoffbestandige gummipakninger brukes.

 

En avtappingsstuss i bunnen er jo en svært kritisk sak. Den må ALDRI kunne lekke. Punktum. På mange koppertanker jeg har sett, loddes det på egne nipler/kran. Da har man flens med messing- eller kopperpakning og skrukobling. Samme med stål. Påsveiset gjengenippel. På alu vet jeg ikke, men det sveises vel også her på en nippel.

 

Å bare borre et hull, sette på en gjennomføring og tette med en drivstoffbestandig pakning, ville jeg aldri gjort i bunnen. Om det er tett i 5 år eller 10, så er det neppe tett i 15 eller 20. Har du riktig uflakt lekker det noen dråper allerede i første sesong. Det skal ikke mange dieseldråper før det lukter diesel over alt.

 

Lotus

Link to post

Et lite triks er å bruke en drivstoff silicon som en kjøper over alt stort sett. Denne legger du en liten larve rundt lokket du skal ha pakning på.. ca 2 - 3 mm tykk.. Husk å rengjøre flaten med aceton først..

 

La denne tørke heilt.

Da henger den fast og du kan ta den av igjen når du vil.. Sett på flensen og klem til..

 

Er ikke så flink å forklare men skjønner du hva jeg mener??

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Jeg her en alutank av 3mm plate som er produsert av West Mekan. Dette er et solid produkt med meget fagmessig utførte TIG-sveiser.

 

Der er påsveist ca. 10mm doblingsplate ved alle gjengeanslutninger. I doblingene er der gjenget opp med 1/2" BSP og innskrudd og fastlimt med Loctite en syrefast nippel med 1/2" utvendige gjenger og 1/4" innvendige gjenger. Der er brukt Loctite VVS tetning på alle forskruninger.

 

Hvorfor 1/4" gjenger ? Fordi jeg har spesifisert det.

 

Da jeg ikke har fødepumpe på min Sabb type G så har tanken uttak øverst i tappejuret eller pungen som det heter her hos oss.

 

Med fødepumpe ville jeg ha hatt alle anslutninger oppå tanken. Jeg ville også ha hatt et rør som gikk helt ned i pungen som jeg kunne suge opp bunnfall og kondens gjennom. Hos meg ligger tanken høyt og det er greit å tappe av under. I båter der tanken ligger under dørken ville jeg ha hatt alle anslutninger på oversiden.

Link to post

Hvis det snakkk om en gjenget stuss kan du bruke: Gjengetape, Loc Tite (for hydraulikk, dyrt men alltid dønn tett), hamp og Permatex #2, og en drøss andre produkter. Unngå "vanlig" silicon-produkter "gummitape" hvis denne ikke er i Nitrile. På mannlokk bruker jeg forskjellige typer "flytende pakning" som fåes på tube og beregnet for (bil)motorer og som i tillegg tåler og brukes i tilknytning til bensin. Dette er å få i alle bilrekvisitaforretninger...

Link to post

Et lite triks er å bruke en drivstoff silicon som en kjøper over alt stort sett. Denne legger du en liten larve rundt lokket du skal ha pakning på.. ca 2 - 3 mm tykk.. Husk å rengjøre flaten med aceton først..

 

La denne tørke heilt.

Da henger den fast og du kan ta den av igjen når du vil.. Sett på flensen og klem til..

 

Er ikke så flink å forklare men skjønner du hva jeg mener??

 

Ja, jeg skjønner hva du mener.  

 

Forøvrig er tankene mine av plast (PE).

 

Takk for all god hjelp!

 

Mvh

sabrina

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...