Jump to content

Yanmar med knekt topppakning


Scand25

Recommended Posts

En kollega av meg var i ferd med å sjøsette sin Sollux 25 i helgen. Han hadde i fjor problemer med varmegang i motoren ved litt turtall. Maskinen er en 100 hk Yanmar. Nå har han fått ca 1,5 L vann i motoren. Det tyder på at toppakningen har røket. Er det noen som har tips ang dette problemet?

 

Noen som kjenner til et verksted som kan se på dette til en "fornuftig" pris i Telemarkområdet?

 

Det er en fortvilet båteier som ser at sesongen kanskje er over for i år...

Tips taes imot med takk!

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har dessverre ingen gode tips til verskteder, men å bytte en toppakning er da ikke allverdens på egenhånd ?

 

Hvis man får tak i hvor hardt boltene skal trekkes til (moment), og kanskje får lånt litt verktøy, så burde det gå greit. Jeg kjenner ikke Yanmar motorene, men toppen sitter bare med noen bolter... :smiley:

 

Kanskje bedre å forsøke selv, fremfor å tape en hel sesong, spesiellt så tidlig som vi er nå.

 

Har man, på den annen side, liten eller ingen erfaring med bolter, skruer og skiftenøkler, så bør man nok kanskje ringe en god venn med litt skru erfaring...

 

Skifte topp pakning på Perkins 4.108

 

Mvh,

Are

Redigert av Fusebox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å bytte toppakningen på Yanmar trenger ikke å være en håpløs jobb. Hvertfall de små Yanmarene er greie motorer sånn sett, men nå kjenner ikke jeg 100HK spesielt.

Om dette er en saltvannskjølt motor, så kan det være sprekk i toppen som gir problemet. MANGE av de gamle Yanmarene får sprekk i toppen da kjølekanalene tetter seg. Disse kanalene vil jeg anbefale å sjekke opp uansett når toppen er av.

Selve skrujobben er nok ikke håpløs. Ville hatt med meg en som kan det når lokket skal på igjen. Egne prosedyrer for boltstramming osv. Momentnøkkel er da viktig.

 

Dessverre dyre deler til Yanmar.

 

ASB

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...