Jump to content

hva er greit og ikke i havner og uthavner?

Superkul

Recommended Posts

Uthavner og uthavner...

Synes disse uthavnene kan deles i to grupper.

Uthavner der det er tilrettelagt med bolter eller brygger kan en ikke forvente å ha alene. Der det er mye folk er det også mange forskjellige meninger og holdninger. Om jeg hadde lagt meg til et slikt sted hadde jeg ikke regnet med nattero før på morgenkvisten. Båtfolk som andre liker vel stort sett en fest når mange venner er samlet.

I uthavner som ikke er tilrettelagt på noen måte eller ikke er vanlige samlingssted forventer jeg å ligge alene eller at båtene som kommer etter meg innretter seg etter meg og mitt. Om jeg planla fest og leven hadde jeg nok gitt de nyankomne et hint om dette når de kom inn.

I organiserte havner forventer jeg en kultivert oppførsel og normal folkeskikk. Om det ikke er havneregler tilgjengelig vet nå de fleste omtrent hva som pleier å være gjeldene og da bør en legge listen deretter.

De fleste av oss har nok festet og gått over streken men det gir seg ettervert og når du får unger selv så begynner kansje de små grå og livne til

Så da var det ok, men ikke nå lenger :confused:

Ikke glem at dere selv har vert unge, og da var det nok noen "gretne gubber" som sa det samme om dere.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

jeg sa IKKE det var OK

Vi holdt oss for oss selv, vi dro på skauen i øde hytter osv

Var også på noen strender osv men ALDRI I BÅT I GJESTEHAVN

Dessuten tok vi i mot kjeft og tok det til etteretning

Jeg glemmer ikke at kua har vært kalv men det er forskjell på å VIRKELIG gå inn for oppgaven som visse her beskriver

Det gir seg vel selv mye av detta???? hadde jeg vært i gjestehavn og vi hadde vært en guttegjeng som ble rimelig skeive i skøyta hadde vi garantert dratt på no utested eller disco , hadde ikke orka å sitte i båten med tanke på hvordan man plager resten der - da hadde vi også hatt det gøyere og kunne kommet tilbake uten at folk hatet oss

Jeg er ikke i mot festing og ankerdram eller andre former for at folk sitter og har det gøy men vi snakker om dritt unger og FLATFYLL / RÆLPING til tidlig om mrg og med drittunger mener jeg også 40 50 åringer som tar helt av og "tror" de eier havna

Jeg skjønner heller ikke at det finnes noen her som forsvarer detta, vi betaler for å få ligge der enten vi trenger strøm/vann/bunkring, selv pleier vi og ligge rundt i uthavner men desverre er vi nødt til og handle etc......

Ganske skremmende å se hvordan holdningene her er på enkelte ting - kan være noen misforstår eller ikke greier å se ting helt klart, det at folk pisser i havna er en ting men det sto tydlig "over rekka" og i sammenheng med resten av temaet her så gir det en litt annen mening! SKREMMENDE Å SE HVOR MANGE SOM SYNTES DET ER HELT OK MED TØMMING AV DASS I HAVN -FLATFYLL -SKRIKING OSV, FOR MEG ER DETTE HELT UFÅRSTÅLIG!!!

Redigert av jab (see edit history)

Spørsmålet er hvordan skal man tolke siste spørsmålet. Mener man at man skal gå fysisk til verks for å stoppe festen eller nøye seg med tilsnakk. Personlig mener jeg at man først bør komme med en verbal oppfordring til å dempe seg. Om det ikke hjelper bør man kontakte øvrigheta, det være seg havnevakta eller politiet.

For kverulanter så kan sikkert siste spørsmålet tolkes til å være både det ene og det andre, men heller ikke jeg kan lese noe om selvtekt der, hverken i rene ord eller mellom linjene.... snarere ser jeg det slik at man samler seg om å be det lystige laget dempe seg, om man er samlet flokk eller enkeltpersoner som kontakter dem

Vi bårfolk er neppe så primitive at selvtekt er aktuelt, slik at vi f.eks truer neppe med å kaste folk over bord.....

Den diplomatise veien fungerer stort sett best.... er min enkle erfaring. :yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hvis man skal samle seg(oss) for å stoppe en Harryfest som har gått helt av skaftet så er det noe som sier meg at det kan tenkes at det muligens vil kunne medføre noe mere enn bare utveksling av et par høflighetsfraser! :rolleyes:

Om det er det å ha den ene eller andre mening som gjør en kvalifisert til å bli betegnet som kverulant er jo i seg selv en interessant diskusjon. Jeg tolker det dithen at de som, eventuelt, skulle ha en noe annen oppfatning av det enn meg som å være "kverulanten"! :wink:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Bråk i uthavn er det vel ikke så mye å gjøre med. Å prøv og få fulle folk til fornuft blir bare tull av. Er jo ikke noe hyggelig for barn når far kommer i klammri for prøve å få dempet tullingene.

I gjestehavn er det vel de som leier ut plassene som burde være ansvarlig for at det er ro inne et gitt klokkeslett.

Vannvittig vil noen si, i gjestehavn skal det jo festes.

Er det ikke regler om ro på campingplasser. Mener at her skal det være ro etter 2300. Her fungerer det kanskje? noen som camper?

Har fått et intrykk av enkelte at i båt er alt lov, nærmest et fristed for fyll og spetakkel.

Med ro tolker ikke jeg som om alle må bussanlulle men enkelt og greit etter dette klokkeslett skal det tas hensyn til andre.

Redigert av hei (see edit history)

Vi hadde campingvogn på Høisand innerst i skjeberg kilen og der var det faktisk ganske rolig har vært på besøk et par andre også , der det før var klikker som festet hele helgen blitt jagd bort! så her var det nok mere harry før tror jeg.........

kansje de har reagert litt før oss???

Det blir litt samme prinnsipp........ hvorfor skal folk betale i dyre dommer for å ligge i havn eller på camping hvis noen få skal holde party for hele plassen???

Jeg er oppvokst på sjøen i ungdommen, da min far hadde en Elwaro 9000. Vi ferierte hver sommer på hele 80 tallet. Etter han solgte båten, har jeg ikke vært på sjøen før i 2003. Og jeg fikk mildt talt sjokk over forandringen på disse drøye 10 årene. Medlemmer her inne med god fartstid på sjøen (Astor, Lars.H med fler) må være forskrekket over hva som har skjedd. Sjøen er inntil videre vårt siste fristed, og er vi interessert i å beholde det slik?? Er ANONYM interessert i dette? Da må vi være ydmyke i forhold til våre kunnskaper og vår sosiale omgang, og vise hensyn til hverandre.

Losboka som var veldig nyttig tidligere er idag så og si ubrukelig mesteparten av sommeren. Vi har funnet våre egne steder hvor vi stort sett får være i fred for nattebråk og grisefyll. Men for hvor lenge...?

Høflighetsfraser gjer ofte nytten, det er i alle fall mi erfaring.

Tiltredes. Dersom "befolkningen" i havna samler seg på brygga ved den båten som lager kvalme og gir høflig beskjed om at man ikke er imponert over oppførselen, er jeg sikker på at det vil ha ønsket effekt. Når flere går sammen vil det også minske sjansene for hevnaksjoner mot de som sier fra.

/MS

jeg sa IKKE det var OK

Vi holdt oss for oss selv, vi dro på skauen i øde hytter osv

Var også på noen strender osv men ALDRI I BÅT I GJESTEHAVN

Dessuten tok vi i mot kjeft og tok det til etteretning

Jeg glemmer ikke at kua har vært kalv men det er forskjell på å VIRKELIG gå inn for oppgaven som visse her beskriver

Det gir seg vel selv mye av detta???? hadde jeg vært i gjestehavn og vi hadde vært en guttegjeng som ble rimelig skeive i skøyta hadde vi garantert dratt på no utested eller disco , hadde ikke orka å sitte i båten med tanke på hvordan man plager resten der - da hadde vi også hatt det gøyere og kunne kommet tilbake uten at folk hatet oss

Jeg er ikke i mot festing og ankerdram eller andre former for at folk sitter og har det gøy men vi snakker om dritt unger og FLATFYLL / RÆLPING til tidlig om mrg og med drittunger mener jeg også 40 50 åringer som tar helt av og "tror" de eier havna

Jeg skjønner heller ikke at det finnes noen her som forsvarer detta, vi betaler for å få ligge der enten vi trenger strøm/vann/bunkring, selv pleier vi og ligge rundt i uthavner men desverre er vi nødt til og handle etc......

Ganske skremmende å se hvordan holdningene her er på enkelte ting - kan være noen misforstår eller ikke greier å se ting helt klart, det at folk pisser i havna er en ting men det sto tydlig "over rekka" og i sammenheng med resten av temaet her så gir det en litt annen mening! SKREMMENDE Å SE HVOR MANGE SOM SYNTES DET ER HELT OK MED TØMMING AV DASS I HAVN -FLATFYLL -SKRIKING OSV, FOR MEG ER DETTE HELT UFÅRSTÅLIG!!!

Dette er jeg enig i, men jeg mener at om man sitter en gjeng på land til de sene nattetimer og tar seg en liten og snakker sammen på en rolig måte så må det ver ok.

Opplever mesteparten av ungdomer som en fin gjeng. mesteparten av dem er gjerne ute i uthavner noen timer utpå kvelden før de går til byen for å ta skikkelig av.

Man skal ikke lage kvalm for de som ønsker å ha en stille rolig natt. Er det mye båt og fin gjeng kan det jo hende det tar lit av fra tid til annen.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Er det greit at vi samler oss og får stopp på harryfester som har gått helt av skaftet??

Gjengen skal altså stoppe festen - metoder er ikke nevnt, men heller ikke utelukket.

Ikke så vanskelig å skjønne at ulike personer legger ulikt i dette - og det tror jeg faktisk var bevisst fra spørsmålsstiller.

Hadde ikke vært så vanskelig å lage spørsmålet slik at ingen hadde tenkt tanken på selvtekt.

om ikke annet så har jeg vertfall sagt flere ganger etterpå at det IKKE er greit!

Nei det hadde ikke vært vanskelig,men pollen ble brålagd og når den først er lagd så får man ikke rettet den!

Må jo bare ta av meg hatten for at det faktisk er såpass mange som støtter såpass utrangerende oppførsel

Syntes at nesten 5% som syntes det er greit å brøle til kl 03 og 15% rekkepissere er ganske skremmende

Synd jeg ikke tok med å sleppe dassen rett i havna , men da hadde vel folk ikke greid å tatt et mrg bad lenger

Personlig bryr jeg meg ikke om mengden urin som er i havna men måten den blir tilsatt på....... Noe så harry og se på med unga som vi prøver å lære folkeskikk

Synes dette var en fin og god poll som bekrefter mitt inntrykk av dagliglivet i havner/uthavner. Det virker som om majoriteten av svarene etter mitt syn vitner om god "takt og tone" og normal folkeskikk blat bårfolket.

Det er etter mitt syn ikke helt utenkelig at de som har et nært forhold til selvtekt som konfliktløsning også legger dette i siste spørsmålet, men for meg og sikkert flere med meg, så tenkte jeg ikke tanken engang før det ble luftet her.

Noen har tro på diplomaiske løsninger mens andre hiver menige på sjøen..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Når det i en diskusjon om utagerende og uakseptabel oppførsel i uthavner stilles et spørsmål som;

"Er det greit at vi samler oss og får stopp på harryfester som har gått helt av skaftet."

skal det godt gjøres at man ikke en gang reflekterer over at dette faktisk kan innebære en viss risiko for at en røst kan heves, ukvemsord kan sies og at det kan lede til ubehagelige situasjoner! Det er vel ikke akkurat for å invitere denne utagerende gruppen til et slag bridge man samler seg?

Og hva skal man faktisk si til, eller gjøre med, denne gruppen som vel neppe har til hensikt å avslutte sine "greier" bare fordi en kjekk ung mann eller tre ber dem pent om å dempe stemmen noen hakk fordi ens skjønne små nyder sin Tornerosesøvn?

Tror ikke folk at denne gruppen vil oppfatte det som truende og provoserende å plutselig bli stillet overfor en gruppe mannfolk som tydelig ikke er så blide som de forsøksvis utgir seg for å være, tror faktisk at kroppsspråket vil uttrykke noe negativt!

Og hva gjør man så når den samme gruppe totalt ignorerer en, eller værre enda begynner å oppføre seg truende? Tusle tilbake til sine fruer med halen mellom beina, eller er man nå så provosert (og en ankerdram eller fire er innabords) at man faktisk ender opp i noe som man absolutt ikke hadde noe ønske om?

Tror faktisk det er lurt å tenke først, handle deretter.

Noen tror fortsatt at det finnes "a dead hero", for meg er du enten "dead" eller "hero", men hva som ligger i begrepet "hero", ja si det!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Er helt på linje med sydvesten her, og noen form for utøvelse av vold er selvsagt helt uaktuelt for "normale" båtfolk. Ved å være flerst mulig tilstede når harryene skal dempes gir man et signal om at det er mange som har fått nok, og sansynligheten for at man lykkes er derfor større.

Dersom forsøket ikke fører fram, er politiet neste instans, og er man mange kan også flere ringe til politiet. Sansynligheten for at politiet foretar seg noe, vil være større dersom de får flere klager på samme forhold. Er det havnevakt til stede går man selvsagt i samlet tropp til havnevakta.

Og til dem som bråker:

Regn ikke med å få hjelp med båten hvis dere trenger det. Opplevde en gang en harrygjeng som hadde skikkelig problemer med å komme seg utpå dagen etter bråket pga sterk pålandsvind der de lå. Halve havna stilte opp for å se på, og harryene slet skikkelig. Sjefsharryen fikk panikk fordi han ikke klarte å få ut båten. Han nærmest hylte ut sine ordre til manskapet, og de på brygga apte etter, harselerte og lo av hans hyling.

Et par hjelpende hender på land hadde selvfølgelig løst problemet, men de hjelpende hendene var ikke der. :lol:

Regn ikke med å få hjelp med båten hvis dere trenger det. Opplevde en gang en harrygjeng som hadde skikkelig problemer med å komme seg utpå dagen etter bråket pga sterk pålandsvind der de lå. Halve havna stilte opp for å se på, og harryene slet skikkelig. Sjefsharryen fikk panikk fordi han ikke klarte å få ut båten. Han nærmest hylte ut sine ordre til manskapet, og de på brygga apte etter, harselerte og lo av hans hyling.

Et par hjelpende hender på land hadde selvfølgelig løst problemet, men de hjelpende hendene var ikke der. :lol:

Der går grensen. Man hjelper folk uansett.

Problemer med jolla idag Lasse. Den fløt jo så fint på styrbord side og litt senere var den borte. Har den a)sunket b) blitt stjålet eller c) glemt fortøyd ? Eller helt andre naturlige årsaker ( har bilde tatt fra åsen men tør ikke poste det)

Litt bråk nattestid må en regne med når en legger seg i en klynge. Dersom man er følsom for dette er alternativet å legge seg ett ensomt sted. Naturligvis er det ikke nødvendig å lage gaaaaapskratten av seg hver gang morsomheter dukker opp. :cheers:

Hjelpe folk på sjøen er man også forpliktet til i henhold til loverket og vanlig skikk og bruk.

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...