Winrace12 Startet 12.Juni.2007 Del på Facebook Startet 12.Juni.2007 Heisann. Jeg har en 87 modell suzuki 4hk som jeg nå har nesten gitt opp. Motoren kjøler av og til, men stopper å kjøle etter en kort tid. Det jeg har gjort er: -byttet impeller og pakninger rundt -Renset kjølekanaler og rør, også hatt av blokk og renset for salt. Jeg har hatt av undervannshus og festet til drill, deretter satt dette i vann, men det kommer da lite vann ut av impellerhuset. Det jeg har lagt merke til er at impelleren er relativt mye større enn selve huset, kan dette da evnt. være problemet? Kan dette være dyrt å fikse? Alle tips tas imot med stor takknemlighet. Legger også ved noen bilder: Sitér dette innlegget Link to post
Regent Svart 12.Juni.2007 Del på Facebook Svart 12.Juni.2007 Hei Ser normalt ut for meg. Har du sjekket for obstruksjoner i undervannshuset der hvor den tar inn vannet(altså der hvor pumpa suger vannet fra)? har vært ute for at det lå barnåler innforbi silen i forkant av huset. MVH Sitér dette innlegget Hei og hå Regent Link to post
Ingar Svart 12.Juni.2007 Del på Facebook Svart 12.Juni.2007 Du har sjekket at pinnen som låser impelleren på akslingen er på plass og at den er hel, kan ikke se den på bildet. Sitér dette innlegget Link to post
andersm Svart 12.Juni.2007 Del på Facebook Svart 12.Juni.2007 Hei kan du forklare nærmere hvilke symptomer som peker på at motoren kjøler av og til, går den varm? er det sladrestrålen som slår seg av og på, vannet som er varmt og kaldt? er bildet av impelleren din tatt før eller etter kjøring? ser at bladene på impelleren peker litt i øst og vest. de skal ideelt sett peke samme veien, og da rett vei. vet at det er enkelte som mener at det er fare for å rive av et blad dersom dem peker feil vei. - anders m Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 12.Juni.2007 Del på Facebook Svart 12.Juni.2007 er røret fra pumpa til blokk tett den skal tres på moffa på pumpehuset. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Honduras Svart 12.Juni.2007 Del på Facebook Svart 12.Juni.2007 Kan du ikke tre vannslangen inn på røret som går oppover i stammen og starte motoren. Da kan du se om sladrestrålen er OK og om motoren forsatt "stopper å kjøle" eller om den går fint. Ikke kjør fullt trykk. Kan jo være at dette gir deg en pekepinn på om feilen ligger i pumpen eller i powerhead'en. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
rogeri Svart 12.Juni.2007 Del på Facebook Svart 12.Juni.2007 Trodde jeg hadde et tilsvarende problem etter impellerskifte på min Yamaha! (97 mod) Hos meg var det bare termostaten som ikke hadde åpnet enda. Motoren måtte gå ei god stund før vannstrålen kom.(10 min) Sitér dette innlegget Link to post
EIN Svart 12.Juni.2007 Del på Facebook Svart 12.Juni.2007 Jeg har hatt av undervannshus og festet til drill, deretter satt dette i vann, men det kommer da lite vann ut av impellerhuset.Det jeg har lagt merke til er at impelleren er relativt mye større enn selve huset, kan dette da evnt. være problemet? Som jeg kan se ut fra bildene, må drillen gå i revers for den skal pumpe vann. Kan dette være problemet? Impellen ser ut til at den er av riktig størrelse. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 12.Juni.2007 Del på Facebook Svart 12.Juni.2007 Drillen skal nok gå riktig vei, tror ikke det finnes noen 2-taktere som går mot klokka. Var den gamle impelleren ødelagt? I såfall kan det tenkes at den nye er av feil type. Hvis tykkelsen ikke er korrekt vil den ikke fungere. Kan ikke skjønne at det er noen annen forklaring enn at impelleren ikke sitter ordentlig fast på akslingen. Hadde alt vært i orden burde vannet ha sprutet ut med kavitasjonsplata under vannflaten. Sitér dette innlegget Link to post
EIN Svart 12.Juni.2007 Del på Facebook Svart 12.Juni.2007 (redigert) Drillen skal nok gå riktig vei, tror ikke det finnes noen 2-taktere som går mot klokka. Jeg sturderte bare bøyningene på 5 av 6 vingene på impellen. Så hvis bilde er tatt før impellen er demontert fra huset så må akslingen ha rotert mot klokka. Men du har nok rett Ingar, akslingen skal nok rotere med klokka. men da må impellen monteres slik at vingene er bøyd andre veien. dvs. at en vrir impellen mot klokka når den monteres inn i impellhuset. Redigert 12.Juni.2007 av EIN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Suggen (i sundet) Svart 12.Juni.2007 Del på Facebook Svart 12.Juni.2007 (redigert) Vingene på impeller vil legge seg riktig vei når akselen blir dreiet rundt, akselen er plassert eksentrisk i impellerhuset.Eller?nei,tja? Ketil Redigert 12.Juni.2007 av lucielle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Winrace12 Svart 12.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2007 Har du sjekket for obstruksjoner i undervannshuset der hvor den tar inn vannet Hei, ja det er helt renset der også, men takker for tipset Sitér dette innlegget Link to post
Winrace12 Svart 12.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2007 Du har sjekket at pinnen som låser impelleren på akslingen er på plass og at den er hel, kan ikke se den på bildet. Ja, denne er hel og sitter riktig vei.. Hei kan du forklare nærmere hvilke symptomer som peker på at motoren kjøler av og til, går den varm? er det sladrestrålen som slår seg av og på, vannet som er varmt og kaldt? er bildet av impelleren din tatt før eller etter kjøring? ser at bladene på impelleren peker litt i øst og vest. de skal ideelt sett peke samme veien, og da rett vei. vet at det er enkelte som mener at det er fare for å rive av et blad dersom dem peker feil vei. - anders m Hei. Motoren har gått varm ifg. tidligere eier, det syntes også på blokka. Når det er kjøling bir ikke motoren varm, fikk tatt en prøvetur da kjøingen fungerte og motoren går som den skal ellers.. Bildet av impeller er tatt etter kjøring. mvh er røret fra pumpa til blokk tett den skal tres på moffa på pumpehuset. Hei, det er en mulighet for at dette kan være problemet, hvordan får jeg sjekket dett e? Kan du ikke tre vannslangen inn på røret som går oppover i stammen og starte motoren. Da kan du se om sladrestrålen er OK og om motoren forsatt "stopper å kjøle" eller om den går fint. Ikke kjør fullt trykk. Kan jo være at dette gir deg en pekepinn på om feilen ligger i pumpen eller i powerhead'en. Hvis jeg setter slangen i røret når motoren ikke går strømmer det fint igjennom, men jeg har faktisk ikke tengt på å starte den med slangen Hvis motoren da fungerer fint, hva er da feilen? Trodde jeg hadde et tilsvarende problem etter impellerskifte på min Yamaha! (97 mod)Hos meg var det bare termostaten som ikke hadde åpnet enda. Motoren måtte gå ei god stund før vannstrålen kom.(10 min) Hvor sitter termostat på denne motoren? takk for tipset, det kan være feilen.. Drillen skal nok gå riktig vei, tror ikke det finnes noen 2-taktere som går mot klokka.Var den gamle impelleren ødelagt? I tilfelle kan det tenkes at den nye er av feil type. Vis tykkelsen ikke er korrekt vil den ikke fungere. Kan ikke skjønne at det er noen annen forklaring enn at impelleren ikke sitter ordentlig fast på akslingen. Hadde alt vært i orden burde vannet ha sprutet ut med kavitasjonsplata under vannflaten. Nei, den var helt inntakt, er det mulig det ligger deler av forrige impeller (tidl. eier hadde byttet ) ligger i systemet og stopper? winrace12 ] Sitér dette innlegget Link to post
Winrace12 Svart 13.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2007 En liten oppdatering: Startet motoren med slange direkte til impellerhus idag, motoren startet og kjølte da helt normalt, og motoren ble ikke varm. Deretter startet jeg motoren i tønne, kjølte da ikke.. Jeg lot den gå i ca 3 minutter, da kom kjølingen. Motoren ble da kald, så jeg lot den gå i ca. 10 min. Deretter løftet jeg den litt opp(for å tilsvare kjøring på båt ) Da kuttet kjølingen Starten den igjen, men ikke kjøling... Er dette termostaten som kranger?, Og har denne motoren termostat? winrace12 Sitér dette innlegget Link to post
puteunderarmen Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 (redigert) plukker opp denne da jeg har samme motor og samme problem. fikk du løst problemet med motoren? Jwg satte en slange på røret som går opp til motoren og blåste inn vann, da kom det vann ut kontrollstrålen, men også kom det vann ned inni stammen, er det riktig da? det er vel neppe termostat når det kommer vann igjennom ved å blåse vannet igjennom? Skal det ikke være pakning imellom den plata og impellerhuset da? finner ikke noe sprengskisse av motoren på nett, noen som vet hvor jeg kan finne dette? Redigert 23.Juni.2010 av puteunderarmen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 Se min tråd om det samme, tidligere i år. Det er mulig du finner feilen der, slik jeg gjorde det. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 23.Juni.2010 Del på Facebook Svart 23.Juni.2010 Det er hvertfall viktig at pakningen på metallplata er tett. Sitér dette innlegget Link to post
puteunderarmen Svart 24.Juni.2010 Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 toppakninga kanskje. men skal det ikke være pakning mellom imellerhuset og den metallplata? skal kjølvannet gå ned i stammen som jeg beskriver? kontrollstrålen er vel ikke eneste utløp. får gå ut å plukke av toppen da. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 24.Juni.2010 Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 Det skal vel være en pakning der ja. Mesteparten av kjølevannet skal gå ut sammmen med eksosen,enten in noen hull på stammen eller propellen. Er også viktig at den lille pakningen på toppen av impellerhuset tetter godt. (Den som stigrøret går nedi fra stammen) Thermostaten pleier å sitte i et lite hus rett over øverste plugg på toppen. Har vært borti mange motorer hvor thermostaten er tatt vekk for å få bedre kjøling,uten at jeg vet sikkert om det er noe lurt. Da får ikke motoren driftstemp ved tomgangskjøring siden det er full åpning. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 24.Juni.2010 Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 Jeg tror det er pakningen mellom motoren og huset/stammen. Der er det mange kanaler som vannet og eksosen går igjennom. Hos meg var det brent opp ca. en cm av pakningen, så når trykket av eksosen ble for hardt, presset det vannet tilbake. 7 skruer som du må ta løs, + litt ledninger inni i motoren, da løfter du hele motoren ut av huset. jeg brukte utrolig lang tid før jeg fant ut av de tder. pakningen kostet 250,- og nå funker alt som bare det igjen. hadde akkurat de samme symptonene som deg, byttet impeller, tok av på impeller 5 ganger for å sjekke, men som sagt feilen lå jo aldri der. Sitér dette innlegget Link to post
puteunderarmen Svart 24.Juni.2010 Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 den funker nå i alle fall... tok opp impellerhuset og rengjorde skikkelig. pussa plata helt ren. metallplata rett mot lokket uten pakning. staka røret med en ståltråd. hva som hjalp vet jeg ikke. tok opp forgassern og rensa den sånn at den ikke trøbla på turtallet som irriterte meg i fjor. satte på to bensinfilter. god som ny, eller som det heter på finn; nyoverhalt motor! Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 24.Juni.2010 Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 Bra du fant feilen. Kjedelig når ikke disse småmotorene virker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.