Jump to content

Suzuki 4hk, kjøler ikke


Winrace12

Recommended Posts

Heisann.

Jeg har en 87 modell suzuki 4hk som jeg nå har nesten gitt opp.

Motoren kjøler av og til, men stopper å kjøle etter en kort tid.

Det jeg har gjort er:

-byttet impeller og pakninger rundt

-Renset kjølekanaler og rør, også hatt av blokk og renset for salt.

 

Jeg har hatt av undervannshus og festet til drill, deretter satt dette i vann, men det kommer da lite vann ut av impellerhuset.

Det jeg har lagt merke til er at impelleren er relativt mye større enn selve huset, kan dette da evnt. være problemet?

Kan dette være dyrt å fikse? Alle tips tas imot med stor takknemlighet.

Legger også ved noen bilder:

baatmotor_005.jpg

baatmotor_006.jpg

baatmotor_008.jpg

baatmotor_009.jpg

Link to post

Hei

 

kan du forklare nærmere hvilke symptomer som peker på at motoren kjøler av og til, går den varm? er det sladrestrålen som slår seg av og på, vannet som er varmt og kaldt?

 

er bildet av impelleren din tatt før eller etter kjøring? ser at bladene på impelleren peker litt i øst og vest. de skal ideelt sett peke samme veien, og da rett vei. vet at det er enkelte som mener at det er fare for å rive av et blad dersom dem peker feil vei.

 

- anders m

Link to post

Kan du ikke tre vannslangen inn på røret som går oppover i stammen og starte motoren. Da kan du se om sladrestrålen er OK og om motoren forsatt "stopper å kjøle" eller om den går fint. Ikke kjør fullt trykk. Kan jo være at dette gir deg en pekepinn på om feilen ligger i pumpen eller i powerhead'en.

Link to post
Jeg har hatt av undervannshus og festet til drill, deretter satt dette i vann, men det kommer da lite vann ut av impellerhuset.

Det jeg har lagt merke til er at impelleren er relativt mye større enn selve huset, kan dette da evnt. være problemet?

 

Som jeg kan se ut fra bildene, må drillen gå i revers for den skal pumpe vann. Kan dette være problemet? Impellen ser ut til at den er av riktig størrelse.

Link to post

Drillen skal nok gå riktig vei, tror ikke det finnes noen 2-taktere som går mot klokka.

Var den gamle impelleren ødelagt? I såfall kan det tenkes at den nye er av feil type. Hvis tykkelsen ikke er korrekt vil den ikke fungere.

Kan ikke skjønne at det er noen annen forklaring enn at impelleren ikke sitter ordentlig fast på akslingen. Hadde alt vært i orden burde vannet ha sprutet ut med kavitasjonsplata under vannflaten.

Link to post
Drillen skal nok gå riktig vei, tror ikke det finnes noen 2-taktere som går mot klokka.

Jeg sturderte bare bøyningene på 5 av 6 vingene på impellen. Så hvis bilde er tatt før impellen er demontert fra huset så må akslingen ha rotert mot klokka. Men du har nok rett Ingar, akslingen skal nok rotere med klokka. men da må impellen monteres slik at vingene er bøyd andre veien. dvs. at en vrir impellen mot klokka når den monteres inn i impellhuset.

Redigert av EIN (see edit history)
Link to post
Du har sjekket at pinnen som låser impelleren på akslingen er på plass og at den er hel, kan ikke se den på bildet.

Ja, denne er hel og sitter riktig vei..

 

Hei

 

kan du forklare nærmere hvilke symptomer som peker på at motoren kjøler av og til, går den varm? er det sladrestrålen som slår seg av og på, vannet som er varmt og kaldt?

 

er bildet av impelleren din tatt før eller etter kjøring? ser at bladene på impelleren peker litt i øst og vest. de skal ideelt sett peke samme veien, og da rett vei. vet at det er enkelte som mener at det er fare for å rive av et blad dersom dem peker feil vei.

 

- anders m

Hei.

Motoren har gått varm ifg. tidligere eier, det syntes også på blokka. Når det er kjøling bir ikke motoren varm, fikk tatt en prøvetur da kjøingen fungerte og motoren går som den skal ellers.. Bildet av impeller er tatt etter kjøring.

mvh

 

er røret fra pumpa til blokk tett den skal tres på moffa på pumpehuset.

 

Hei, det er en mulighet for at dette kan være problemet, hvordan får jeg sjekket dett


  1.  

e?

Kan du ikke tre vannslangen inn på røret som går oppover i stammen og starte motoren. Da kan du se om sladrestrålen er OK og om motoren forsatt "stopper å kjøle" eller om den går fint. Ikke kjør fullt trykk. Kan jo være at dette gir deg en pekepinn på om feilen ligger i pumpen eller i powerhead'en.

 

Hvis jeg setter slangen i røret når motoren ikke går strømmer det fint igjennom, men jeg har faktisk ikke tengt på å starte den med slangen :headbang: Hvis motoren da fungerer fint, hva er da feilen?

Trodde jeg hadde et tilsvarende problem etter impellerskifte på min Yamaha! (97 mod)

Hos meg var det bare termostaten som ikke hadde åpnet enda. Motoren måtte gå ei god stund før vannstrålen kom.(10 min)

 

Hvor sitter termostat på denne motoren? takk for tipset, det kan være feilen..

Drillen skal nok gå riktig vei, tror ikke det finnes noen 2-taktere som går mot klokka.

Var den gamle impelleren ødelagt? I tilfelle kan det tenkes at den nye er av feil type. Vis tykkelsen ikke er korrekt vil den ikke fungere.

Kan ikke skjønne at det er noen annen forklaring enn at impelleren ikke sitter ordentlig fast på akslingen. Hadde alt vært i orden burde vannet ha sprutet ut med kavitasjonsplata under vannflaten.

Nei, den var helt inntakt, er det mulig det ligger deler av forrige impeller (tidl. eier hadde byttet ) ligger i systemet og stopper?

winrace12

 

 

]

Link to post

En liten oppdatering:

Startet motoren med slange direkte til impellerhus idag, motoren startet og kjølte da helt normalt, og motoren ble ikke varm. Deretter startet jeg motoren i tønne, kjølte da ikke.. Jeg lot den gå i ca 3 minutter, da kom kjølingen. Motoren ble da kald, så jeg lot den gå i ca. 10 min. Deretter løftet jeg den litt opp(for å tilsvare kjøring på båt :smiley:) Da kuttet kjølingen :sad:

Starten den igjen, men ikke kjøling... Er dette termostaten som kranger?, Og har denne motoren termostat?

winrace12

Link to post
  • 3 år senere...

plukker opp denne da jeg har samme motor og samme problem.

 

fikk du løst problemet med motoren?

 

Jwg satte en slange på røret som går opp til motoren og blåste inn vann, da kom det vann ut kontrollstrålen, men også kom det vann ned inni stammen, er det riktig da? det er vel neppe termostat når det kommer vann igjennom ved å blåse vannet igjennom?

Skal det ikke være pakning imellom den plata og impellerhuset da?

 

finner ikke noe sprengskisse av motoren på nett, noen som vet hvor jeg kan finne dette?

Redigert av puteunderarmen (see edit history)
Link to post

Det skal vel være en pakning der ja.

Mesteparten av kjølevannet skal gå ut sammmen med eksosen,enten in noen hull på stammen eller propellen.

Er også viktig at den lille pakningen på toppen av impellerhuset tetter godt. (Den som stigrøret går nedi fra stammen)

Thermostaten pleier å sitte i et lite hus rett over øverste plugg på toppen.

Har vært borti mange motorer hvor thermostaten er tatt vekk for å få bedre kjøling,uten at jeg vet sikkert om det er noe lurt.

Da får ikke motoren driftstemp ved tomgangskjøring siden det er full åpning.

Link to post

Jeg tror det er pakningen mellom motoren og huset/stammen. Der er det mange kanaler som vannet og eksosen går igjennom. Hos meg var det brent opp ca. en cm av pakningen, så når trykket av eksosen ble for hardt, presset det vannet tilbake. 7 skruer som du må ta løs, + litt ledninger inni i motoren, da løfter du hele motoren ut av huset. jeg brukte utrolig lang tid før jeg fant ut av de tder. pakningen kostet 250,- og nå funker alt som bare det igjen. hadde akkurat de samme symptonene som deg, byttet impeller, tok av på impeller 5 ganger for å sjekke, men som sagt feilen lå jo aldri der.

Link to post

den funker nå i alle fall... tok opp impellerhuset og rengjorde skikkelig. pussa plata helt ren. metallplata rett mot lokket uten pakning. staka røret med en ståltråd. hva som hjalp vet jeg ikke. tok opp forgassern og rensa den sånn at den ikke trøbla på turtallet som irriterte meg i fjor. satte på to bensinfilter. god som ny, eller som det heter på finn; nyoverhalt motor!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...