Frøken Fryd Posted June 12, 2007 Share Posted June 12, 2007 (edited) Med dette bildet er kansje spørsmålet opplagt, båten er solgt i haugevis i år og det burde være mange som nå har frest rundt i disse. Hvilke motorer har dere montert på 270'en? For min del skal den stå i snap daviter og motoren skal altså bæres på plass, totakter kansje? De som svarer riktig på første spørsmål og går videre kan jo også fortelle hvordan en har montert paddene til snap davitene. Edited June 12, 2007 by Frøken Fryd (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
pernille Posted June 12, 2007 Share Posted June 12, 2007 Kjøpte samme båten m/5 hk suzuki 4 takter..Båten går greit i plan med en person,men sliter med to..Angrer litt på jeg ikke gikk for en 6 hester(Samme vekt.)Ellers henger min med motor i davider så jeg kan ikke hjelpe deg med"paddene"Lykke til.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Posted June 12, 2007 Author Share Posted June 12, 2007 Ja det var mye av det jeg var ute etter, om 5hk blir for lite. Hva med totakter da? 6hk kansje? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Posted June 12, 2007 Share Posted June 12, 2007 Jeg har en Suzumar 310 VIB med oppblåsbar høytrykksdørk og en 6 hesters 4 takter fra Thailand.. Dette fungere fint sålang, men det er ikke mye brukt.. motoren veier vel 26kg Quote Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
pernille Posted June 12, 2007 Share Posted June 12, 2007 Tror jeg ville valgt 6 hk 2-takt da vekten er lavere og du trenger ikke ta hensyn om du legger motoren ned..(pga motorolje som kan lekke ut hvis den ikke ligger til rett side osv..) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Winrace12 Posted June 12, 2007 Share Posted June 12, 2007 Tror jeg ville valgt 6 hk 2-takt da vekten er lavere og du trenger ikke ta hensyn om du legger motoren ned..(pga motorolje som kan lekke ut hvis den ikke ligger til rett side osv..) Enig med deg der pernille, jeg tror en 6 hk tohatsu hadde vært fint på en slik båt, de veier 26 kg og skal vis være veldig spreke Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Posted June 12, 2007 Author Share Posted June 12, 2007 Tror jeg ville valgt 6 hk 2-takt da vekten er lavere og du trenger ikke ta hensyn om du legger motoren ned..(pga motorolje som kan lekke ut hvis den ikke ligger til rett side osv..) Betyr det at en 4 takter må stå oppreist under lagring? Da er de iallefall uaktuelle for min del, vil ikke lagre den utendørs... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Posted June 12, 2007 Share Posted June 12, 2007 Tohatsuen som veier 26 kg veier det samme som min Suzuki 4 takter, og det er vås å si at den må lagres oppreist.. Den kan fint legges ned, men kun med en bestemt side ned... Det er eneste begrensning, samt at en annen begrensing er at du ikke bør kjøre på oljeblande bensin på den da Så jeg venter spent på hvilken 2 takter som er mye lavere i vekt og fortsatt tilsalgs ny i Norge.. Quote Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Winrace12 Posted June 12, 2007 Share Posted June 12, 2007 (edited) Tohatsuen som veier 26 kg veier det samme som min Suzuki 4 takter, og det er vås å si at den må lagres oppreist.. Den kan fint legges ned, men kun med en bestemt side ned... Det er eneste begrensning, samt at en annen begrensing er at du ikke bør kjøre på oljeblande bensin på den da Så jeg venter spent på hvilken 2 takter som er mye lavere i vekt og fortsatt tilsalgs ny i Norge.. Jeg tror nok ikke du finner er 6hk totakt mye under 26 kg ny idag nei.. Men jeg har selv mere tro på 2-taktere,iværfall på småmotorer. ..To-taktere går bedre, og forskjellen på lydnivået er ikke stort, iværtfall etter det jeg har kjørt av 4-taktere.. Det hjelper vel ikke at en 4-takter går stille på tomgang, når den ved høyt turtall bråker mer enn 2-takter? Winrace12 Edited June 12, 2007 by Winrace12 (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Posted June 12, 2007 Author Share Posted June 12, 2007 Jeg har registrert at en tohatsu 9,8HK, 8HK og 6HK har samme vekt, er dette samme motoren? Liker igrunn ikke separat tank da men kansje jeg bør leve med det... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Posted June 13, 2007 Share Posted June 13, 2007 (edited) Suzumar 270 er vel godkjent for inntil 9,9 Hk og Tohatsu 9,8 2T som veier kun 26 kg er vel derfor et gunstig valg. Jeg så diskusjonen rundt 6 Hk 4T og 6 Hk Tohatsu 2T og tenkte med en gang at her sammenligner man den største 4T av en motorserie (og dermed mest gunstig vekt i forhold til hestekrefter) med den minste 2T i en motorserie (6, 8 og 9,8 Hk Tohatsu). En mer rettferdig sammenligning 2T kontra 4T er å sammenligne 6 Hk 4takteren med 9,8 Hk 2takteren som også veier det samme. Jeg er blant dem som fortsatt foretrekker 2T til små bærbare jollemotorer selv om jeg foretrekker 4T til større motorer. (Har for øvrig en 140 Hk 4T på moderate 186 kg som er omtrent på nivå med det moderne 2T veier) Innlegget er redigert for å legge inn et enkelt bilde på sammenligningen mellom disse små 4T og 2T motorene: Edited June 13, 2007 by Helge (see edit history) Quote Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Posted June 13, 2007 Share Posted June 13, 2007 Disse små totakterene fra Tohatsu ser jo riktig så bra, det er 2 sylindre fra 6 hesteren og oppover til 9,8.... og 26 kg i vekt er jo knall bra etter mitt syn Quote Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Posted June 13, 2007 Author Share Posted June 13, 2007 Disse små totakterene fra Tohatsu ser jo riktig så bra, det er 2 sylindre fra 6 hesteren og oppover til 9,8.... og 26 kg i vekt er jo knall bra etter mitt syn Er dette samme motorene da som er blombert? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Posted June 14, 2007 Share Posted June 14, 2007 Etter hva jeg ble fortalt da jeg for 2 år siden kjøpte en ny Tohatsu 8 Hk (knalltilbud på akkurat den størrelsen) er det dessverre noe mer komplisert å gjøre om Tohatsu 6 til 8 Hk og særlig videre opp til 9,8 Hk enn det er på de motorene der slik ombygging er enklest. På enkelte motorer er det bare å fjerne en stoppeskrue eller en strypeplate etc, mens det på disse Tohatsumotorene er snakk om utskifting av til dels dyre deler. Eksempelvis er 8 og 9,8 motorene visstnok helt identiske med unntak av forskjellige forgassere og forskjellige reedventiler. For å bygge om en 8 til 9,8 må man altså bytte forgasser, men også bytte reedventilplata og dette skulle til sammen være deler til bortimot 3000 kr. Quote Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Posted June 14, 2007 Author Share Posted June 14, 2007 Da var jeg kommet i havn, kjøpte den nest siste Tohatsu 8hk til 10990,- hos den lokale i Bergen. Det var nok vekten som avgjorde valget, må opp i 9,8 om jeg skulle hatt samme kretene i en 4 takter og da er vekten 11kg mer. 6hk hadde sikkert også gått men den er de tom for, greit å ha de to ekstra hk'ene på en rib allikevel, krever litt mer for å få opp i plan. Var det noen som hadde satt på snap daviter på Suzumar rib? Hvor plasserte dere disse? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Posted June 14, 2007 Share Posted June 14, 2007 Gratulerer med en kjekk motor Den er nok ikke den mest stillegående og mest bensingjerrige, men den er enkel og grei samt meget sterk i forhold til vekten. Det er vel KUN storebroren 9,8 på samme motorblokk som slår den. Det du imidlertid skal huske er at selv om 9,8 utgaven gir 1,8 Hk mer på høyt turtall er forskjellene i krefter mye mindre på lavere turtall når motoren jobber for å få din RIB opp i plan. Quote Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Posted June 14, 2007 Share Posted June 14, 2007 Ja, dette er nok en bra motor. Neste steg etter 5HK ut i fra vekt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sigurd Posted June 14, 2007 Share Posted June 14, 2007 ...... båten er solgt i haugevis i år og det burde være mange som nå har frest rundt i disse. Hvilke motorer har dere montert på 270'en?........ Vel...vet ikke om den er solgt i hagevis i år. Uansett har den vært utsolgt fra Importør siden slutten av mars og de gir ikke noe svar på når de får inn flere. Jeg kom over en brukt som framstår som ny. Har satt på 15hk johnson totakter. 4 takter ensylinder støyer og rister like mye som totakter tosylinder sier mange. Tyngre er den vel også. Skal du til stadighet ha av og på motoren ville jeg gå for totakter. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Posted June 14, 2007 Author Share Posted June 14, 2007 Jeg har båten på slipp nå (ikke gummibåten ) men skal på langtur etter det, da skal jeg gi rapport om hvordan disse nye lekekameratene mine leker sammen. Gjenstår enda å finne plasseringen til padene da, plattformen min er helt i vannkanten så oppsiden av den sitter vel rundt 20cm over havet. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen dørk Posted June 14, 2007 Share Posted June 14, 2007 Hva er den lokale i Bergen som selger Tohatsu, Frøken Fryd? Quote mvh Bergen Dørk Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Posted June 14, 2007 Author Share Posted June 14, 2007 Hva er den lokale i Bergen som selger Tohatsu, Frøken Fryd? SKUTEVIKEN BÅT & MOTOR AS kjøpte jeg av, sendte en forespørsel på mail i går kveld og var innom de i dag tidlig, fikk svar på mailen at de var utsolgt for to taktere med kort stamme senere i dag. Tror du skal hive deg på en telefonrunde om du vil ha deg en to takter, Bakken motor har fortsatt noen igjen... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen dørk Posted June 14, 2007 Share Posted June 14, 2007 Takk for det. Hvordan ligger tilsvarende Suzuki-motorer an med tanke på pris, kvalitet og vekt? Noen som vet det? Quote mvh Bergen Dørk Link to post Share on other sites More sharing options...
Sigurd Posted June 14, 2007 Share Posted June 14, 2007 Kvaliteten er etter det jeg vet omrent det samme på de fleste anerkjente påhengere nå til dags. Når det gjelder 10(15)hk er Tohatsu en del sprekere enn de andre. Vet det av egen og andres erfaring, men vet ikke om det gjelder de mindre motorene. Vektmessig kommer en suzuki i samme størrelse bra ut i konkurranse med de andre om jeg ikke husker feil. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Posted June 30, 2007 Author Share Posted June 30, 2007 Da er båten prøvd, Suzumar DS270 RIB med Tohatsu 8hk to takter, med to voksne personer gikk det litt tid før båten kom i plan, men setter man seg langt fremme så går den gradvis opp og farten økes. Har ikke målt hastigheten med jeg synes den gikk fint jeg. Tror 6hk vil bli i grenseland eller kansje under. Godt fornøyd med andre ord... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazy Posted August 3, 2010 Share Posted August 3, 2010 En rib eller gummibåt på 270 blir for kort. Øker du lenden men 20-30 cm vil den gå lettere i plan og ikke noe spesielt seinere. Ulempen med rib på 3 mtr er jo a de blir endel tyngre Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.