Jump to content

Overhaling av sjøvannspumpe, VP TAMD31A


Nautic

Recommended Posts

Skal overhale min sjøvannspumpe pga litt lekkasje imellom simringene.

I pumpa står det 2 stk lager. Skal bytte disse også, mens jeg er igang.

Skal disse lagrene fettes inn eller blir de spurt av motoroljen?

Lagrene er åpne, og evt fett vil vel bli tyntflytende når motoren blir varm.

 

Noen som har gjort dette før, som har et svar på lur?

Link to post
Share on other sites

Du skal bare skifte simerringen, lagrene feiler sikkert ikke noen ting, men det hører du når du snurer på dem.

 

Ikke helt enig i dette med lagre. Lekker ringene, kan det komme sjøvann i kontakt med lageret. Det ene lageret mitt lugget. Byttet begge to. Nå er det tett og fint, klar for nye 10 år, eller mer.

Link to post
Share on other sites

Ser for meg at dette kan være en mulig grunn til at min pumpe ikke suger vann, Har hvert og lagt pakningstoff mellom front deksel og pumpe for å utelukke at det er luft lekkasje her. Hvis det ikke er her må det vel være luftlekkasje. Noen som har en sprengskisse over hvordan dette skal se ut. Min pumpe er en jabasco

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Kjøp det rep sett til rundt tusenlappen som inneholder lagre, simmeringer, lokk, skruer, pakninger, lagre m.m. Da får du også en monteringsanvisning i pakken. Medbringeren må du kjøpe utenom hvis jeg ikke husker helt feil.

 

Pass på når du monterer inn igjen da dieselpumpen står på samme registeret. Var det ikke en tråd her tidligere om en som ikke fikk start på motoren etter å ha demontert/montert sjøvannspumpen pga. at den var presset for langt inn på registeret?

Link to post
Share on other sites

Var nettopp og startet opp etter at jeg la på pakningsmasse og nå pumper det vann :flag: Hadde sikkert vært lurt av meg å foreta et søk på emnet her først når jeg begynte å plages og ikke etter mye bannskap

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Noen som har en sprengskisse over hvordan dette skal se ut. Min pumpe er en jabasco

 

Her (section 11) finnes kataloger med service-parts og tegninger for Jabsco-produkter. Er vel brått ikke så interessant lenger nå som pumpa virker. :smiley:

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tja tenkte muligens å ta det som vinterarbeid så vet jeg at alt er iorden

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det er tydeligvis flere som har overhalt disse pumpene.

Hva gjorde dere med lagrene? Presset dere fett inn eller lot dere de være som de er. Altså uten fett.

De jeg tok ut, så ut til å ha en tynntflytende fett type. Men det kan også ha vært fett iblandet olje.

Så hva gjorde dere?

Link to post
Share on other sites

Siste gang jeg gjorde det byttet kjøpte jeg et overhalingssett. Mener det besto av simmerringer, pakning og nye lagere.

De nye lagere var av forseglet og ferdig smurt type. Blikkplate på hver ende mot kulene og ikke mulig å smøre opp disse.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Legger inn svar her selv, itilfelle noen andre lurer på det samme.

Lagrene blir levert åpne. Og de skal fettes inn. Press fett inn i de fra begge sider.

Press på ett og ett lager på akslingen. Jeg presset de på fra den siden som sporet i akslen er.

Fett inn simringene også.

 

Min pumpe ble tett, og fungerer meget bra. Den gamle impeller var litt deformert i vingene.

Tydelig at den ikke klarte å henge med max turtall.

Etter bytte så stabiliserte tempen seg på ca 90 grader. Ved max turtall.

ellers så har den ligget i underkant av 80.

 

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...