Jump to content

Hilmar2 i BM


Lars H.

Recommended Posts

På side 94 - 96 i juninummeret av Båtmagasinet er det en flott reportasje med bilder av vår alles Hilmar Lislegaard og hans Hilmar 2!!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Artikkelen finnes egentlig kun i papirutgaven, nr. 8 juni 2007, men dersom ingen røper det til Hans H Due i Båtmagasinet, finnes også oppslaget her i pdf-format, han er jo egentlig "vår gutt"!

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Fungerer denne linken om Hilmar 2 bedre?

(den første linken var optimalisert for Adobe 7, mens denne burde kunne leses ned til ver.5)

Dersom ikke, kan også artikkelen lastes ned som to jpg bilder her og her

 

Her er forresten bildet av maskinisten på Tine III, også fra BM

(har ikke scannet inn resten av artikkelen om generelt vedlikehold,

får begrense meg før Hans H. Due kommer og tar meg)

 

tine3.jpg

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bra, nå har jeg rettet den første linken også. Men om Tine III blir det ikke noe mer. Det var kun bildet jeg allerede har lagt ut om han som jeg har scannet. Resten er en artikkel (der han ikke er nevnt) om "Selvhjelp i nøden". Den artikkelen får BM ha for seg selv.

 

Dessuten er jeg ikke enig i alle rådene BM gir i artikkelen. De anbefaler nemlig å bruke to skrutrekkere for å vippe ut impelleren ved skifte. Dette har jeg meeeget dårlig erfaring med. Der er veldig lett å lage spor i kanten av pumpehuset slik at pumpen suger falsk luft og ikke pumper vann i det hele tatt. Dette har jeg erfart. Se bildet under fra artikkelen, pluss bilde av min impeller.

 

skrutrekkere.jpgpumpe_foto.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hadde det vært mange nok unge som Hilmar,

hadde antagelig hele diskusjonen rundt nødvendigheten av Båtførerbevis

(les: båtvett og normal folkeskikk til sjøs)

vært en sagablott! :yesnod:

 

Det er jo lov å drømme ... :rolleyes:

 

Jeg er ganske lik Hilmar bare jeg har mer sansen for trebåter! Var rett før jeg ringte politiet sist gang jeg var ute å 3 ungdommer med 9,9 kjøart rundt i 25 knop og var noen cm fra å kræsje med hverandre!! :cryin:

Link to post
Share on other sites

Har du testet uttrekkeren? jeg fikk nylig en slik av han som lager de, men impelleren min er ikke mer enn 4 år så jeg har ikke tenkt å skifte den ennå. Men uttrekkeren ser ganske smekker og smart ut.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Støtter Lars H i hans erfaring om å demontere impeller gra pumpehuset.

Det er ikke bra å bruke kanten som anlegg for skrutrekkeren.

Jeg tok et 4 mm ståltråd som ble spisset i endene og bøyd som en passer med en 90 graders bøy på ca 5-10 mm i hver ende.

Da var det bare å føre denne inn på hver side av impelleren fo deretter å presse den sammen, samtidig som den ble trukket ut.

Dette funker bra.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...