Jump to content

Hva gjør du med folk som "eier" brygga?


Sinus_nor

Recommended Posts

Hva gjør du med folk i båt som legger til som om de eier hele brygga? Selv er jeg litt feig, og sier sjelden i fra.

Dette skjedde med på lørdag: Var nede i båten kl. 16.00 fo å fylle drivstoff. En snekke okkuperer hele "gjeste/service-brygga".

Kommer ned igjen kl. 19.00, kjører rundt brygga mi for å legge meg på nevnte brygge, for på vente på gjestene mine, samt

spyle av masse støv og pollen på båten.

Snekka ligger fortsatt på brygga, men nå ser jeg fortøynings-metoden hans. Ikke serlig vennlig for oss andre som trenger vann m.m.

Se bildet:

Han har dreggen ute bak båten, helt OK det.

baatfortoey_02.jpg

 

Dette var ikke bra. Holdt flere ganger på å snuble i tampene hans. Sukket og ristet litt på hodet. Men han lå bare på dekk og solte seg.

Mens kona vasket opp inni båten. Han ventet nok på gjester han også.

Så til spørsmålet: Er dette en OK måte å okkupere hele brygga på? Hva sier dere..på en høflig måte, til de som gjør dette.

Været var jo, som de fleste fikk med seg, KNALLBRA på lørdagen.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville først sagt ifra, men hvis det ikke hadde funket hadde jeg lagt til på en slik måte at de ikke kom se ut, enkelt og greit! :cool:

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

Så er tiden kommet for å avsløre hvor grønn jeg er....

Forstår jo at dette var et problem for deg, men hva var hovedproblemet?

At båten lå ved en brygge som ikke er beregnet at en skal slå seg til ved

eller

At båten hadde lagt seg slik til at andre ikke fikk benyttet bryggen

eller

At båten hadde tampene i land på en slik måte at det hindret/gjorde det vanskelig for andre?

 

Klart det er helt ok å si fra. Regner med at det er flere enn meg på sjøen som har mye å lære - og vi er lærevillige...

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Hva gjør du med folk i båt som legger til som om de eier hele brygga? Selv er jeg litt feig, og sier sjelden i fra.
Dette skjedde med på lørdag: Var nede i båten kl. 16.00 fo å fylle drivstoff. En snekke okkuperer hele "gjeste/service-brygga".
Kommer ned igjen kl. 19.00, kjører rundt brygga mi for å legge meg på nevnte brygge, for på vente på gjestene mine, samt
spyle av masse støv og pollen på båten.
Snekka ligger fortsatt på brygga, men nå ser jeg fortøynings-metoden hans. Ikke serlig vennlig for oss andre som trenger vann m.m.
Se bildet:
Han har dreggen ute bak båten, helt OK det.
baatfortoey_02.jpg

Dette var ikke bra. Holdt flere ganger på å snuble i tampene hans. Sukket og ristet litt på hodet. Men han lå bare på dekk og solte seg.
Mens kona vasket opp inni båten. Han ventet nok på gjester han også.
Så til spørsmålet: Er dette en OK måte å okkupere hele brygga på? Hva sier dere..på en høflig måte, til de som gjør dette.
Været var jo, som de fleste fikk med seg, KNALLBRA på lørdagen.


Skjønner hva du mener. Jeg for min egen del pleier og komme ned på bryggen og se/observere om alt går bra med de nye gjestene som kommer og vil nyte sommerdagene på siden av båten min. Og tilby og flytte meg hvis det er rimelige fornufttig. Opplevde selv at jeg skulle legge til på en av våre fine kommunale brygger men ble forbikjørt 40 meter fra bryggen av en skjærgårdsjeep som ikke tok hensyn. Dette er ikke første gang jeg har opplevd dette.
Link to post
Share on other sites

quote.gif
Så er tiden kommet for å avsløre hvor grønn jeg er....
Forstår jo at dette var et problem for deg, men hva var hovedproblemet?
At båten lå ved en brygge som ikke er beregnet at en skal slå seg til ved
eller
At båten hadde lagt seg slik til at andre ikke fikk benyttet bryggen
eller
At båten hadde tampene i land på en slik måte at det hindret/gjorde det vanskelig for andre?

Klart det er helt ok å si fra. Regner med at det er flere enn meg på sjøen som har mye å lære - og vi er lærevillige...


Svar til tj: At båten hadde tampene i land på en slik måte at det hindret/gjorde det vanskelig for andre?
Det hadde vært enkelt og greit og fortøyd snekke rett på pullerten i midten på brygga. Men dette valgte altså snekke-eieren ikke å gjøre.
Han spenner opp tampene 4-5 meter ut fra bauen på snekka si, til pullerter i hver ende av brygga. ref. bilde.
Dette fører til at andre som kommer inn for å laste folk og varer i båtene sine må trokke over disse snuble-fellene ved brygge-kanten.
Link to post
Share on other sites

Nå skrev jeg et seriøst innlegg, plopp, så var jeg vekk. Skal prøve å repetere:

 

Min fremgangsmåte er å komme sigende med Hulda. 12 tonn jern med møkkete fendre pleier å mykne de mest gjenstridige. De fleste er tilsnakkendes. Det som irriterer meg mest, er når folk har fortøyd langsetter, med mest mulig bruk av bryggeplass. Parkert jolla på utsiden og forlatt båten. Da kan man naturligvis flytte jolla og klaske inntil. Det er bare om å gjøre å ikke opptre provokativt.

 

Ellers har kommunale havner et kommunalt apparat tilgjengelig, alle dager utenom helligdager, dager før helligdager osv. I Son har vi en skikkelig hissigpropp som holder kustus. Jeg vil tro at en henvendelse til ham omgående vil gi resultater. Jeg hadde en episode i Strömstad for en tid tilbake. Havnkaptän Massleberg ryddet prompte opp, ringte meg i etterhånd og forsikret at jeg hadde hans fulle støtte i denne spesielle saken. Jeg er positivt overrasket over hvor godt enkelte kommuner fungerer, bare man gjør dem oppmerksom på skjeive forhold.

Link to post
Share on other sites

Kan jo hende han er "ny i faget" og ikke tenker så langt???

:yesnod: Jeg tror at i de fleste tilfeller noen gjør noe "dumt", skyldes det mer uvitenhet enn at man prøver å gjøre det vanskelig for andre.

 

Dette løser seg lett med et enkelt hyggelig spørsmål om vedkommende kan flytte seg litt for å lage bedre plass til andre.

 

Den teorien har jeg tro på ihvertfall.

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Jepp, men om Sinus_nor opplevde at båteier bare lå og så på, til tross for at det burde være tydelig at dette var et problem, forstår jeg at han er/var oppgitt.

Uvitenhet det kan i mange tilfeller være en forklaring, men vi må ikke komme dithen at det er en unskyldning som brukes for mangel på normalt gangsyn.

Uansett, i dette tilfelle hadde nok et vennlig tilbud om å flytte fortøyningen og forklaring på hvorfor bare vært positivt.

Om ikke, ja da hadde du bare fått bekreftet at du også hadde truffet på en av disse hensynsløse båtførerne som er i ferd med å endre båtkulturen kysten rundt.

Link to post
Share on other sites

Til trådstarter: Jeg forstår din vegring for å la være å si fra: er slik selv. Spesielt når det er noe som er så "lite" som nettopp slik fortøying på brygga.

 

Dog kan jeg godt smelle med kjeften og omtrent løpe etter rifla (som jeg ikke har) når 40-50 åringen som har kjøpt seg en 30-foter kommer "ruslende" gjennom 5-knops områder i bølgefart - og båten min + andres blir slengt på land... :nono:

 

Merklige saker det der...

 

 

Hadde forøvrig en historie en gang da en jolle "snek" seg inn rett bak båten når jeg lå langsmed brygga å bunkra diesel. Når vi skulle legge fra (og starte opp) bad jeg ham pent om å flytte seg litt - av hensyn til ham selv. Bare dra seg litt langsmed brygga. Sa det ville bli sprut når jeg starta "beistet". - Han tittet opp på meg og demonstrativt viste at "jeg vil i alle fall ikke flytte meg". Ja ja, jeg spurte for å være høflig. Vred om nøkkelen, og vips kom litt eksosvann inn i båten hans... (ikke dynking, men dog). :rolleyes:

 

Det vil alltid være noen som ikke hører, begge veier...

 

Eksempelvis når noen kommer inn i den deilige stillheten der ute på skjæra, og fortøyer 30 meter unna og spiller P3 på max volum :headbang: (oppleves slik i alle fall). Hva gjør du da?

Link to post
Share on other sites

Når eg skal leggje til ei hamn med mange båtar som tar all plassen, er eg framfor alt redd for å gjere det same som idolstjerna i Kristiansand - bli stressa og kjøre farta opp istadenfor ned.

 

Men eg prøver å lure båten min i mellom dei andre. Får eg ikkje det til, fendrar eg godt og legg til utanpå ein av dei andre. Og da vel eg meg ut den båten som ser ut til å ha det trivelegaste båtfolket. Hittil har det gått bra.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...