autohelm Startet 12.Juni.2007 Del på Facebook Startet 12.Juni.2007 Hallo. Noen som vet tempraturen på eksosmanifoilen til en aq151b under full fart? Har en aning om att tempen er litt høy men finner ikke ut hva det kommer av Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 12.Juni.2007 Del på Facebook Svart 12.Juni.2007 For min orientering, er dette før eksosen går via blandebendet og blandes med kjølevannet fra sjøsiden? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
autohelm Svart 12.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2007 Det er fra gummi moffen og videre ut avgass røret. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
autohelm Svart 12.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2007 Kan vel si att manifoilen er eller jeg syns den er før varm.Finner ingen plass det står om tempratur på den. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dykker Svart 13.Juni.2007 Del på Facebook Svart 13.Juni.2007 Kan vel si att manifoilen er eller jeg syns den er før varm.Finner ingen plass det står om tempratur på den. Du skal kunne ta på eksosmanifoilen uten å brenne deg. På min AQ151A kan jeg ta på den og kjenne svak varme. Det er ikke noen temp. føler på eksosmanifoilen. Det sitter en føler under innsugsmanifolien på motorblokka, men den er til internt kjølevann (vanntemperaturmåler på dashbordet). Mulig eksosmanifolien din er tæret, eller at oljekjøleren er tett. Demonter rørene etter varmeveksleren og demonter oljekjøleren for sjekk (husk nye pakninger til oljekjøleren). Hvis man ikke lar AQ151 motoren gå noen minutter etter en båttur på tomgang, vil dette resultere i at sjøvannsilen slipper inn skjell/ru osv inn i varmeveksleren. Dette pga av at omgivelsestemperaturen på varmeveksleren bør synke før motoren slås av. Hvis ikke, vil silen bli deformert i kantene og slippe inn uønskede legemer i varmeveksler og dermed også oljekjøler og tette dette til. Resultatet er høy temperatur på eksosmanifoil og motor (ferskvannskjølingen). Jeg har selv erfart dette, og lar nå alltid motoren avkjøle seg etter bruk. Det står også i instruksjonsboka til VP151 at motoren skal gå noen minutter på tomgang etter en båttur. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
autohelm Svart 13.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2007 Takker for svar.Ska prøve å se på olje kjøleren. Varme veksleren er åpen.Har gått over og byttet det aller meste.Har bestilt ny måler så jeg vet nøyakti temp på motor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.