Jump to content

Eksostemperatur


autohelm

Recommended Posts

Kan vel si att manifoilen er eller jeg syns den er før varm.Finner ingen plass det står om tempratur på den.

 

Du skal kunne ta på eksosmanifoilen uten å brenne deg. På min AQ151A kan jeg ta på den og kjenne svak varme. Det er ikke noen temp. føler på eksosmanifoilen. Det sitter en føler under innsugsmanifolien på motorblokka, men den er til internt kjølevann (vanntemperaturmåler på dashbordet).

 

Mulig eksosmanifolien din er tæret, eller at oljekjøleren er tett. Demonter rørene etter varmeveksleren og demonter oljekjøleren for sjekk (husk nye pakninger til oljekjøleren).

 

Hvis man ikke lar AQ151 motoren gå noen minutter etter en båttur på tomgang, vil dette resultere i at sjøvannsilen slipper inn skjell/ru osv inn i varmeveksleren. Dette pga av at omgivelsestemperaturen på varmeveksleren bør synke før motoren slås av. Hvis ikke, vil silen bli deformert i kantene og slippe inn uønskede legemer i varmeveksler og dermed også oljekjøler og tette dette til. Resultatet er høy temperatur på eksosmanifoil og motor (ferskvannskjølingen). Jeg har selv erfart dette, og lar nå alltid motoren avkjøle seg etter bruk.

 

Det står også i instruksjonsboka til VP151 at motoren skal gå noen minutter på tomgang etter en båttur.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...