Jump to content

Ny Shurflo vannpumpe, motor går, men ikke noe vann..


Scand25

Recommended Posts

Jeg har hatt problemer med en vannpumpe ombord siden jeg kjøpte båten. Det er en gammel Shurflo pumpe som har stått i, og den ga ikke mye trykk i springen. Når jeg byttet pumpe prøvde jeg først en gammel pumpe Fiamma Superflusso, som så virkelig bra ut. Denne var det ikke trykk på i det hele tatt. Så jeg ga opp og fant ut at det beste må være en nyinnkjøpt pumpe, som jeg gikk til anskaffelse av idag. Dette er en helt ny Shurflo 2,4 bar med 12,5 L pr min. Jeg monterte pumpen, og fylte opp vann i tanken (Ikke mye, ca 20 liter). Skuffelsen var stor, når jeg opplevde at pumpen hentet opp vann fra tanken, slik at det var trykk i springen med en gang, så døde trykket ut, selv om pumpen går.

 

Er det slangene det er noe feil med her?

 

Det er montert en liten sak på slangen mellom vanntank og pumpe som har stått i når jeg kjøpte båten. Er ikke sikker på hva dette kan være, men det ser ut som en vannlås. Den kan ikke åpnes eller lukkes manuelt.

 

Det ser ut om pumpen henter inn vann fra tanken til alle slangene er fylt med vann og trykket står på. Men når dette vannet er tømt i springen, klarer ikke pumpen å forsyne nok vann videre fra tanken.

 

Noen som har opplevd lignende?

Link to post

Har du trykktank på systemet? Og er det føler (heter det pressomat)? Sistnevnte føler på trykket og bryter strømmen på pumpa når trykket er tilstrekkelig. Mulig jeg bommer helt på spørsmålet ditt nå, men. Har du testet pumpa med bare slange og vann, på land f.eks? Høres ut som om pumpa har god nok ytelse.

Link to post

Dette stemmer! Jeg kom akkurat fra båten, hvor jeg har løst saken. "Dingsen" er et filter som er tett, og det fungerte som bare det etter å ha fjernet filteret. Og nå har jeg to pumper som fungerer. Men i lykkerus over å ha løst saken, spiller ikke en pumpe fra eller til noen rolle.

Link to post
  • 4 år senere...

Hvis du har likt system som de fleste andre så fungerer det vel ved at det sitter en trykkbryter et sted som bryter strømmen til pumpen når trykket blir høyt nok. Så med tom tank så skal det bare være nok å fylle tanken, skru på kranen og påse at pumpen går, når det kommer vann ut av kranen kan du stenge kranen og pumpen skal da stoppe. Når du da åpner kranen igjen vil trykket falle og pumpen vil starte igjen.

Link to post

Gå over slangene og kontroller koblinger at det er skrudd til. Da blir du kjent med hvordan ting henger sammen. Dersom det sitter et filter på pumpen, se til at det er rent.

Fyll opp tanken og ta på desinfiseringsmiddel for slikt system. Skru på pumpen. Åpne kranene og kjør til du har fått ventilert systemet for luft. Gå over alle koblinger på nytt og se til at det ikke lekker noen plass.

Dersom du opplever at pumpen går av og til uten at du bruker vann, så lekker det en plass.

Dersom du har varmtvannsbereder, MÅ du kjøre denne full med vann FØR du starter opp berederen. Den fylles ved at du stiller vannkranene på varmt vann og du tømmer varmtvannsdelen og tanken for luft og fyller den med luft. Når det kun er vann og INGEN luft som kommer, så kan du koble til varmtvannsbereder. ( der er normalt at berederen tappes for vann på høsten for å unngå frostsprengning.

Link to post

Kjølevannet fra motoren sirkulerer gjennom et rør som ligger i bunn av vv-tanken. Varmen fra kjølevannet overføres til ferskvannet i vv-tanken. Etter en tids kjøring med driftstemperatur på motoren har vannet i vv-tanken samme temp som motoren

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

ser nå at det snek seg inn en skrivefeil i innlegget mitt, men du skjønte nok tegningen angående tømme for luft og fylle med vann i berederen. Jeg tenkte da særlig på bereder som varmes med landstrøm 220v. Dersom båten har stått ute i vinter, og opplevd frost, så bør det være mye luft som kommer ut av systemet når du fyller den med vann...

 

Som sagt, følg litt med på koblinger om det ligger noen vanndråper på dørken under eller på slangene.

 

-gratulerer med ny båt foresten. Det er alltid god grunn for å bruke tid på å gjøre seg godt kjent med alt av opplegg i ro og mak før sesongen setter inn. Da er det mye greiere å finne feil når de oppstår.

Link to post
Løfter frem denne: Hvordan starter jeg opp systemet nå på våren med tom tank? :confused:

Grattis med ny båt.

Rengjør vanntanken så du vet at vannet er bra, her er en tråd om evne vanntank.

https://baatplassen.no/i/topic/60767-rens-av-vanntank/page__st__100

Og les deg opp om å sjekke DIESTLTANKEN det er mange tråder om det.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
  • 1 måned senere...

Hei der

Pumpen min går, men plutselig kommer det ikke vann. Ved (antakelig en ungdoms) feil ble tanken tømt ved at ei kran ble slått på. Har fylt vann på nytt, men Pumpen går og det kommer ikke vann, virker som slangene er fulle av luft.

Er det da trolig et filter her må finne, eller må jeg lufte ut systemet på en eller annen måte?

Link to post

Hvor lenge ble pumpen tørrkjørt? Noen tåler det sjekk manualen til din pumpe.

Når noen setter på et filter er min erfaring at tanken trenger å rengjøres.

Det er bare og følge slangen fra pumpa så ser du alle koplingene sjekk de at de er ok.Fjern filter og prøv da.

Virker det fremdeles ikke sett på en slange på sugesiden av pumpa og slangen oppi bøtta med vann .

Det neste er å demontere pumpa for å se og du kan se noe galt.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Det er mange slike pumper som trenger at det er vann i pumpen for at den skal klare å suge. Om de er pumpet helt tørre, klarer de ikke suge til seg vann igjen før du har fått vann i slangen frem til pumpen.

Med å koble en slange til sugesiden som er full av vann, kan du la pumpen suge til seg litt vann, så koble til den vanlige slangen igjen og det er stor sjans for at problemet er løst.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Hadde klatt eg og, som skyldes luft etter å ha tømt tanken i vinter. Visste i tillegg at det ikke var vann i blandebatteri på do. Begynte egentlig med å demonterte blandebatteriet der, siden jeg trodde det var på tide med utskifting (men det var før eg kom på å sjekke filteret på kranen). Der var mye gørr, som måtte fjernes, og satte sammen delene igjen, og monterte blandebatteriet på plass. Før eg hengte slangen for kaldt vann tilbake på batteriet, startet eg pumpa, så sugde eg slangen, til eg gjennomstrømmning. Dusjbatteriet på badeplattformen var forøvrig lekk, og etter å ha limt et brudd (frostskade), er forhåpentlig systemet forholdsvis tett.

Vanntanken blir skitten innvendig etter en stund, og skitten fester seg gjerne til bunn og vegger. Det er kanskje litt lurt å stikke påfyllingsslangen ned og inn i tanken, og sette på litt trykk, og la det renne ei stund, over påfyllingshullet (som på min båt, er fremme på overbygget.).

Dernest er det vel greit å klore i ny og ne, med tanke på legionellabakterier, som sikkert boati smakte på. Foreslår å skylle de ned med rikelig mengde vodka.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...