Jump to content

Rens av vanntank

Gerhard

Recommended Posts

...............................

Anbefalt dose er 3/4 liter Klorin pr. 10 liter vann fyller opp tanken på ettermidagen,

samt vannpumpe og breder og rørsystem, helt opp til fylle stussen.

...............

Så på en 100 L tank bør en altså bruke ca 7,5 L klorin :eek: ? ( ja jeg spør fordi jeg vet ikke bedre :blush: )

Syntes jeg tok kraftig i i fjor da jeg brukte ca. 1 liter klorin, men her skjønner jeg at det må drastiske virkemidler til .

....................

Anbefalt dose er 3/4 liter Klorin pr. 10 liter vann fyller opp tanken på ettermidagen,

samt vannpumpe og breder og rørsystem, helt opp til fylle stussen.

tank_skylling.jpg

Neste morgen er det bare og pumper noen liter gjennom systemet, så stenger jeg kranen til pumpa og kopler på vannslangen

i bunn av tanken og lar vannet renne (SILDRE) ut på dekk.................

Dette fungerte over all forventning :cheers: . Der det står > Kople på vannslange her <, der har jeg en utluftningsslange som går helt bak i hekken og opp under dollbordet. Satte bare på en Gardena-kopling på denne slangen, åpnet påfyllingslokket og så var det bare å la det stå og renne. Kjenner verken klorsmak eller lukt av vannet, og forhåpentligvis er vannet helt rent.

• 1 år senere...

Dette er en skikkelig interessant tråd som vi alle har nytte av. Det er med glede jeg kan dele det som jeg mener er det beste tipset: 1 liten boks med Natronpulver til 100 ltr vann. Fremgangsmåten med å fylle slangene med denne oppløsningen fra tanken følges. jeg brukte en nyinnkjøpt oppvaskbørste som jeg skrubbet tangen med før skyllig/tømming. Dette er ikke giftig i denne oppløsningen og har en glimrende rengjøringseffekt. Er imidlertid usikker på om den er desinfiserende og bakteriedrepende med gullende rent blir det ihvertfall.

• 1 år senere...
  • 11 måneder senere...

(...)

Hele artikkelen finner du her i pdf-format. Der sier hun også litt om klor sammen med pakninger, pumper og aluminiumstanker. (...)

Interessant. I motsetning til f.eks. Lilleborg, fraråder hun altså ikke Klorin i aluminiumstanker (som jeg har). Tør jeg, mon tro? Noen som har erfaringer med kombinasjonen?

Guest Avmønstret#

Antar varmtvanns tanken er i aluminium. Dermed går det klor kun i kaldtvannsanlegget her i båten. Skal til å gjør prosedyren nå. Bakteriene dør vel uannsett i varmt vann?

Eh nei, de trives og vokser som bare rakkern. Du må over en viss temp for å kverke bakterier.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...