Jump to content

hjelp, skal kjøpe kartplotter


hlo

Recommended Posts

Sliter med liten plass, men ønsker så stor skjerm som mulig. Har sette på 5 og 6 " skjerm.

 

Noen som har erfaringer. Bruker i dag pc og sliter med løse ledninger og løs pc i dårlig vær. Lysfølsomhet er jo ogsp så som så.

 

Kjører opptil 20 knop så fart er en greie å ta hensyn til også.

 

Noen som har noen meninger om skjermstørrelse? er 5" nok?

Link to post
Share on other sites

Som vanlig vil jeg anbefale og se på kartene til de forskjellige plottere, gå i butikken og få selger til å demonstrere. Se om grunner er merket med dybde eller bare et + (kryss). Hvis du må holde cursor over + mener jeg det ikke er godt nok, gå for et annet system. Lys styrke tror jeg alle er blitt gode på, 5 toms skjerm er en smaksak om det er nok, jeg var fornøyd med min forrige på 4,5 tommer, nå har jeg 6,5 tommer og det er ikke mye forskjell foran båten, da min nåværende er bredere, men ikke høyere. Så kjører du kurs opp, tror jeg ikke du merker den store forskjellen. Men du kan mangle egenskaper som split screen osv. Lykke til med valget, min anbefaling er Garmin med vanlige bluechart kart, ikke nye g2.

Link to post
Share on other sites

Kjørte Navman med c-map di siste 3 åra , men iår har jeg Garmin 172c med ekkolodd modul . Den er endel bedre etter litt bruk , da jeg var vant til den andre . Garmin er kjapp og krystallklar , med masse innstillinger som ikke jeg hadde på den andre . Men det er liten skjerm , når du skal dele med ekkoloddet . Men det kan du jo velge om du vil ha på så , er en bra plotter syntes jeg . Skal ha en ny plotter til ,flytte Garmin opp på CBC dekket og en stor plotter (skjerm) nede . Håper det kan bli en 11-12" som du kan kobble inn det meste på ,radar,ais,ekkolodd osv , men det koster .Den hos Seatronic i Moss som Astor kjøpte frister , men mye som frister så lov å drømme litt .Når Økosjefen har fått handla bil , så får vi se hva som er igjen til lille meg og båten.Billigere bil , bedre plotter :wink:

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jeg byttet akkurat plotter fra en raymarine med 6" skjerm og ned til en Garmin 420 med 4"skjerm og G2 Vision kart , er kjempefornøyd med denne nye plotteren , den reagerer veldig raskt og bildet er veldig bra når man får gjort grunnjusteringene skikkelig.

Kommer sikkert til å skaffe meg en større plotter engang men det blir nok i tilfelle at den følger med en eventuell ny båt jeg da kjøper.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...