Jump to content

Kontrollspaker.


casper

Recommended Posts

Elektroniske er jo veldig lette å bevege på, men de jeg har prøvd har hatt en del forsinkelse før motorene reagerer. Dette er helt sikkert bare en vanesak. Elektroniske er vel også en del dyrere går jeg ut fra.

 

Faren min har en Norline 36 (noe ombygd bla overbygg og under vannlinjen). Han har mekaniske på denne, og det fungerer kjempefint. Lette og fine å bruke de oxo.

 

Dette er vel et spørsmål om smak og behag, men om pengene teller mest er det ikke noen dårlig løsning med mekaniske. Litt mer vedlikehold kanskje, men de holder jo i mange år av gangen.

Link to post
Share on other sites

Har Kobelt på dobbel styreposisjon med enkel spake.

De er ikke så bra som dobble hendler (men rimeligere).

Problemet med dem er at det må være frikobling for gass/gir.

Det gjør at det blir mye deler som skal bevege seg, og derfor en del slakk.

De har også kort slaglengde på gassen, får derfor ikke full gass på motoren(Yanmar 220). :santcheers:

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har tidligere hatt Kobelt 2091/2093 på hhv innvendig førerplass og flybridge på vår Sun 33.  Har nå byttet motor fra KAD43 til KAD300 og dermed installert elektroniske kontroller fra VP.

 

Kobelt'en var veldig presis og fast.  Bortsett fra at Holms hadde slurvet med innstallasjonen og unnlatt å montere låsemutter på den ene vaier-enden, hadde jeg ingen problemer med disse.  Virker i det hele tatt til å være solid og god kvalitet, og så synes jeg de er flåtte å se på med blank forniklet overflate.

 

VP's elektroniske kontroller har det vært noen problemer med, det vil si ikke selve kontrolleren, men aktuatorboksen som motar signalet og gjør dette om til en mekanisk bevegelse.  Iflg "min" VP-mekaniker er disse levert med noen låsepinner som har litt feil diameter, slik at det blir slark i den mekaniske delen.  Her er det også en liten mikrobryter som tilbakemelder til elektronikken posisjonen på mekanikken.  Pga. slark har "rare" ting skjedd når tilbakemeldingen ikke stemmer med kommandoen.  VP-mekanikeren min kastet disse låsepinnenene overbord, og dreide nye på verkstedet som var hundre prosent faste og uten slark.  Har til nå ikke hatt ett feilslag på denne :cheers:

 

Vel, Kobeltspakene er som nye og tilsalgs. Send meg en IM om du er interessert :fishing:

 

Mvh

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg har 2 spaker til hver motor, en for gass og en for gear.

I stressa situasjoner er det fort gjort å dra i feil spak. :headbang:

Jeg vurderer nå å montere Kobelt med en spak for hver motor.

Det kunne vært gøy å ha spaker alá "skipstelegraf" oppe.

Er det noen som har sett om det er noen som lager slike ? :confused:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg har 2 spaker til hver motor, en for gass og en for gear.

I stressa situasjoner er det fort gjort å dra i feil spak. :headbang:

Jeg vurderer nå å montere Kobelt med en spak for hver motor.

Det kunne vært gøy å ha spaker alá "skipstelegraf" oppe.

Er det noen som har sett om det er noen som lager slike ? :confused:

mvh

giver

Jeg mener å ha' hørt at hvis der er 2 styreposisjoner er man nødt til å ha' 2 sparks system. Eller er der noe med at det går med 1 sparks, hvis man kobler den ene i fri, før man bruker den annen. Ble i tvilv nu :confused:

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Hei

Båter som blir levert i dag har en spak pr. motor oppe og nede.

Båten min er en -80 mod. bygd i Taiwan og ble levert

med en gass og en gearspak til hver motor.

D.v.s. jeg har fire spaker oppe og fire spaker nede.

Dette gjør at det er fort gjort å feilmanøvrere hvis jeg

blir stressa.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...