Jump to content

Kjennskap til Yanmar 8 hk


benq

Recommended Posts

Hva er det du lurer på? Har en Yanmar YSE8 i min Polo. Motoren starter lett, går som ei klokke, men banker og ryker noe. Bruker ca en/halvannen liter diesel i timen. Motoren har ikke vanlig utskiftbart oljefilter. Istede er det et slags metall(kniv)filter innebygd i motoren :confused: . Pleier å skifte olja litt hyppigere. Er greit da det bare er 1,9 liter olje på motoren (blir ikke så dyrt). Når det gjelder en slik motor i en comfort 30, må det sies at det kommer til å gå sakte i motsjø og motstrøm, og at det er vankelig å finmanøvrere i havn. Det som er positivt med en så liten motor er at det tvinger deg til å seile. Målet er turen.......... :cool:

 

Mer du lurer på? Bare å spør...............

Link to post
Share on other sites

Til POLO 86, ja det går ikke veldig fort, klokket den på 6 knop i stilla vær, har ikke prøvd den i litt motvind.Saken er den at den står i en båt (Comfort 30) som jeg driver og forhandler litt om, så det som jeg egentlig er ute etter er om motoren er av vanlig god Yanmar kvalitet , og har den noe høye alderen noe/mye å si. Og er det ellers noe spesielt man må være på vakt over.Da vi startet den måtte den drages en stund på starteren, det virket som om den måtte få skikkelig turtall før den startet.Men eller så ruslet den både jevnt og fint. Men det er klart at ut og inn av havner så må man nok bruke "vett og forstand", men det har vel alle som sverger til duk som framdriftsmiddel. Ikke sant???

NB. hos Yanmar Norge sa de at det var en liggende motor, med det at den var bredere enn høy. :flag:

Link to post
Share on other sites

Nei det er ikke den typen. Framme på motoren går det ei reim fra svinghjulet til dynamoen og ei reim fra svinghjulet til starteren,når du ser på motoren ifront så ligger dynamoen oppe til høyre for svinghjulet og starteren nede til venstre. Det er litt dumt at jeg ikke har typebetegnelsen, men kan det være "YSE 8" som Polo 86 skriver? :flag:

Link to post
Share on other sites

Kommer akkurat inn fra en kjempeflott seiltur..... :flag:

 

Vet at en del Comfort ble levert med YSE, men også YSB som stort sett er samme motor. Det finnes også en variant YSM, men den har noen flere forandringer. YSE kjennetegnes med kjølevannspumpe nede til venstre og dynamo til høyre. Starter bak dynamo. Står en typebetegnelse oppe, bak på motoren. Egentlig var YSE med en liten dieseltank på siden av motorn, men hos meg er det skikkelig syrfast ekstern tank. Har også montert skikkelig dieselfilter på dieselsystemet. Det stemmer at motorn har liggende sylinder, og at den er mer bred enn høy til sammenligning med Yanmar type GM. Tror YSE ble produsert 1974-77. YSB 76-78 og YSM 78-81.

 

Motorn er av skikkelig god Yanmar kvalitet med tanke på driftsikkerhet. Enkel å forstå, lite mikkmakk, billig i drift. Men som tidligere sagt, ryker den, lukter, banker og svetter litt. Men hvilken 30 år gammel motor som ikke gjør det? Deler finnes stort sett, men det er ikke alle forhandlere som kjenner til motorn. Kan gi utfordring...

Her finnes tegninger og delelister for alle YS motorer: http://yanmar.bai.nu/

 

Selv er jeg blitt glad i motorn. Har pusket litt med den og den har lært meg en god del. Vurderer hele tiden utskiftning i noe større (ny 2syl 15-25hk), men det er jo en pengevurdering. Å skifte til noe annet brukt er uaktuelt. Da kan den like godt stå....... Den starter jo og går.

 

Når det gjelder oppstart kan den virke treg første start. Må gi godt med gass og la starteren gå i 6-10 sekunder, men når den da putrer igang er det bare å slakke av. Neste start samme dag kommer min med en gang. Merker også at den ryker mer i perioder hvor det bare er korte turer ut og inn av havnen. På lengre turer reduseres dette.

 

 

Ting du må være på vakt etter:

 

En ren og pen motor er viktig. Er det mye smus, oljerester, diesel og rust på og under motorn er det et dårlig tegn. Levealderen forlenges ved godt stell.

 

Åpne kjøletoppen og sjekk tilstanden til kjølesystemet. Er det mye rust og dritt her kan det tenkes at du blir plaget med dårlig kjøling. Sjekk tilstand på kjøleslanger og kjølepumpe.

 

Sjekk om det er et skikkelig dieselsystem (tanke med avtapingskran, nyere slanger, filter)

 

Får motorn godt med frisk luft. Mange har droppet luftfilter da dette tar mye plass. Sjekk at det enten er lagt innsug rett fra frisk luft eller at motorrommet er godt ventilert og er rommslig. Ryker lett om den ikke får godt med luft.

 

Motorn er så enkel i drift at om den får olje, ren diesel, ren luft og god kjøling så putrer og går den. Ingen elektronisk mikkmakkeri.......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...