Jump to content

Prosjekt: With Drommedille 10 ft eller GH 10/11 oppussing. Idéer?

jammi

Recommended Posts

Hei!

Jeg har tenkt på å kjøpe en eldre With Drommedille 10 fot eller en GH 10 eller 11 med 9.9/15 hk som oppussingsobjekt. (Båten MÅ ha rattkonsoll!!)

Jeg har et maksimumbudsjett på 20.000, helst en del mindre..

Jeg trenger rett og slett litt input på idefronten, så jeg håper på hjelp her

Har ikke tenkt meg noe harry jallagreier a la neonlys og heftige anlegg, men noe mer stilrent og enkelt (men ikke nødvendigvis kjedelig av den grunn).

Har foreløpig tenkt på å gjøre følgende:

Pusse ned (om nødvendig)

Lakke om (se forslag til fagevalg lenger nede i posten eller post noen tips selv!

Sy/lage noen kule puter som matcher fargen(-e)

Sy stoff i matchende farge til fenderene

Har tenkt på å kjøpe og installere følgende:

Lanterne (så klabert)

Nytt ratt (kanskje.. Hva går jeg for? Racing/sportsratt eller noe classical treratt-lignende?)

Tauverk som matcher mtp farge.

Flaggstang og flagg :flag:

Badestige (innvendinger?)

Jeg har tenkt på fargevalg; bl.a. dette:

Sort skrog innvendig og utvendig med gule detaljer, puter og tauverk. :cool:

Hvitt skrog innvendig og utvendig med sorte/røde/blå detaljer, puter og tauverk.

Alt sort/blått/hvitt

Gult skrog innvendig og utvendig med sorte detaljer, puter og tauverk.

Blått skrog innvendig og utvendig med hvite/sorte detaljer, puter og tauverk.

Rødt skrog innvendig og utvendig med hvite/sorte detaljer puter og tauverk.

Hva tror dere høres best ut? Kom gjerne med egne forslag også

..og bør jeg prøve å kjøre en classical style over båten eller noe litt mer tøøft/sport/racing?

Håper jeg får høre deres meninger!!

(vet dere om noen båter på finn el lign. sider så ikke nøl med å si fra!)

Hva med en With 200 med treinnredning istedet for Dromedille? Da kan du få ett "klassisk" resultat, men det vil innebære mer jobb en pussing og lakkering....

Ang. fargevalg så er det svært vanskelig å få det pent med mørke farger, hver minste lille feil vil synes.

Hva med en With 200 med treinnredning istedet for Dromedille? Da kan du få ett "klassisk" resultat, men det vil innebære mer jobb en pussing og lakkering....

Ang. fargevalg så er det svært vanskelig å få det pent med mørke farger, hver minste lille feil vil synes.

Jeg skal kikke på With 200 =) Hva slags tre har den, og hva bør gjøres med en slik båt? (hadde vært fint med bilder, da jeg ikke fant noen..)

Synd å høre om det med mørke farger.. Da forsvant racingdrømmen med sort båt, sportsratt og gule detaljer ^^

Hvilke farger vil du anbefale innenfor kategoriene Sport/racing og klassisk look? Mtp. båtene With 10 ft, gh 10/11 og With 200.

Treverket er mahogny. Normalt må man legge ny bunn. Da får man en båt som er vesentlig lettere enn en Dromedille. Spes. hvis dromedillen er full av vann, noe som heller er regelen enn unntaket.

Det er også vanlig at relingslisten, i mahogny, er sprukket i lamineringen.

Ville brukt hvitt på større flater, dog ikke helt kritthvitt.

quote.gif
Treverket er mahogny. Normalt må man legge ny bunn. Da får man en båt som er vesentlig lettere enn en Dromedille. Spes. hvis dromedillen er full av vann, noe som heller er regelen enn unntaket.
Det er også vanlig at relingslisten, i mahogny, er sprukket i lamineringen.
Ville brukt hvitt på større flater, dog ikke helt kritthvitt.

Det var nyttig å vite.. Hva tror du om å gå for GH 10/11 i stedet?

Dersom jeg får en lakkør til å gjøre båten sort, vil det da bli et bra resultat? (og hva koster det, sånn ca, å få lakket en jolle?

Kjenner ikke GH. GH 10 og 11 er vel to båter som knapt kan sammenlignes, har kun navnet felles.

Selvsagt kan den bli sort hvis du setter en profesjonell på jobben. Men da vil du sannsynligvis være innehaver av landets dyreste 10 foter. Det er ikke selve lakkeringen som koster, men grunnarbeidet.

Okay. Da regner jeg denne tråden som _midlertidig_ avsluttet. Jeg lager en ny tråd for å finne ut hvilken båt jeg skal gå for før jeg fortsetter denne tråden.