Jump to content

Motorstørrelse på Rana 16,5?


Dag T

Recommended Posts

Hei hå...

 

Gledesrusen over at jeg klarte å fikse den gamle Johnson påhengern ligger nå som ei våt fille i kroken.

Motoren ser tydeligvis ikke ut til å ha lyst å fungere normalt.

 

Så...jeg er på jakt etter ny motor. Båten er en Rana Prestæng 16,5, åpen båt.

Den er visstnok godtkjent for 20 hk iflg merkinga. Har vært innom å kikket på diverse forretninger, og

jeg må si jeg falt pladask for en ny Yamaha 4-takter 20hk. Skulle få den for 27.000kr.

 

Men jeg har også kikket innom Finn.no, og der kom jeg over en 25hk Mariner. Riktignok litt for stor, men

5 hk har vel ikke all verden å si? Motoren er en 98 modell, men den er allikavel 20 år nyere enn den jeg har.

Dessuten sparer jeg masse penger ved å kjøpe brukt...

 

Spørsmålet mitt ble veldig pakket inn her, men vil 5hk for mye ha noe å si for båten sin del?

 

 

Mvh

 

Dag T

Link to post
Share on other sites

De ser ganske like ut, men Hansvik'en har såvidt jeg vet mindre kjøl og planer bedre.

Kan ikke tenke meg det er noe problem med 25hk vs 20hk - med mindre du kjører som en gærning :cheers:

En litt større motor gjør jo at man kan cruise behagelig på et lavere turtall

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

De ser ganske like ut, men Hansvik'en har såvidt jeg vet mindre kjøl og planer bedre.

Kan ikke tenke meg det er noe problem med 25hk vs 20hk - med mindre du kjører som en gærning :cheers:

En litt større motor gjør jo at man kan cruise behagelig på et lavere turtall

 

Gærning?! Jeg!?! :headbang::crazy:

Neida, har nok en temmelig avslappet kjørestil!

Akkurat det med litt lavere turtall tenkte jeg også på. Må være mye bedre å slippe å

tvinge maks ut av motoren.

Skal undersøke litt mer, håper på ny motor frem mot helga. :cheers:

 

 

Dag T

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt en Hansvik 16,5 i mange år, med en 20 hk. på hekken. Ifølge merkingen var 20 hk. max på denne båt, men jeg hadde ikke hatt noen betenkligheter med å sette 30 hk. på den.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har en 18 fots båt som er godkjent for 90 hk.

 

Ved å forsterke akterspeilet på alle kunstens regler ble det en 135 hk på hekken.

 

Dette er ikke et problem så lenge man holder seg i sela og ikke gir fult pådrag. 3000 - 4000 omd.fungerer fint for meg,samtidig som at jeg er sikkert på det er bensinbesparende å kjøre med større motor enn å tyne en liten motor.

 

Og om hjemmlengselen skulle bli for stor er det jo bare gi på litt og ha krefter i reserve.

2007-Uttern C56 Mercury F50 ELPT EFI

2004 -Shetland Family Four 18fot Mercury 135 ELPTO

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...