Jump to content

Ungdomsbåt som oppussingsprosjekt - hvilken båt velger jeg?


jammi

Recommended Posts

Hei!

 

Tenkte å prøve meg på mitt første båtprosjekt snart! :)

 

Planen er å kjøpe en eldre jolle og pusse ned, lakkere, sy/lage noen kule puter som matcher fargen(-e), sy stoff i matchende farge til fenderene, kjøpe matchende tauverk, kjøpe flaggstang og flagg og kanskje en liten badestige bak.

 

Mitt første proble.. *kremt*.. Min første utfordring på veien mot ny båt er å finne ut hvilken båt jeg kjøper.

Det er her jeg trenger hjelp av dere. :smiley:

 

Båten må oppfylle følgende krav:

 

 

-Være 8-12 fot lang

-Passe for en gutt på 14-16 år

-Være billig! Har et maxbudsjett for hele prosjektet på 20.000 kr, ink. båt, motor og div andre ting

-Kunne gå greit med 9.9/15 hk

-Ha greie sjøegenskaper i litt sjø

-MÅ ha rattkonsoll

-IKKE scootersete/sadel!

-IKKE være RIB

-3 sitteplasser eller mer

 

 

Har sett på GH 10, GH 11 (forskjellene på dem..?), With 320/10 ft, With dromedille 10 ft. Dette er kun båter jeg har sett på, kom gjerne med flere forslag og begrunn dem!

 

 

[PS: Dette er ikke en tråd for tips til fargevalg o.l, kun en tråd om hvilken båt jeg bør kjøpe!

 

Hjertelig takk for alle svar folkens :seeya:

Link to post
Share on other sites

Hei Jammi! personlig ville jeg gått for GH11, den har en dypere v-bunn og liker seg bedre i litt rufsete sjø enn både 10 fot With og Gh 10, utseendemessig synes jeg den er penere også.Har hatt både 10 fot With med 20 hk og 11 fot GH med 30 hk som slepejoller. Eneste problemet må kanskje være at GH 11 har blitt så dyre, men det går jo an å gjøre et scoop da! :smiley:

 

Ketil

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Hei Jammi! personlig ville jeg gått for GH11, den har en dypere v-bunn og liker seg bedre i litt rufsete sjø enn både 10 fot With og Gh 10, utseendemessig synes jeg den er penere også.Har hatt både 10 fot With med 20 hk og 11 fot GH med 30 hk som slepejoller. Eneste problemet må kanskje være at GH 11 har blitt så dyre, men det går jo an å gjøre et scoop da! :smiley:

Ketil

Tusen takk for svar! :) Jeg skal holde øynene åpne på finn.no etter GH 11 jeg vettu ;)

De eldre >1980 kan vel ikke være så skammelig dyre om dagen vel? EDIT! Jeg tar det tilbake, de var visst steindyre :P

Har du andre gode forslag til båter?
Link to post
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

Hallais....Jeg har en gammel With 10 med teaklister og teaktofter(eller kanskje det er mahogny, er ikke sikker) Men jeg syntes det er en kjempebåt, men hadde jeg hatt valget ville jeg styrt langt unna. Sjøegenskapene er langt fra bra og det som gjør det mulig å kjøre den i bølger er den lette vekten slik at den kjører over bølgnene og ikke gjennom og derfor kan ryggen få seg noen skikkelig slag.

Men en With 320 dromedille eller 10 foter`n som vi kaller den er nok den riktige båten for deg. Den går bra og er litt bedre i sjøen en den eldste typen som jeg har.

Jeg ser noen nevne GH 10 og GH 11 her og det er greit. Men hadde jeg vært deg hadde jeg styrt langt unna GH 10. Med 15 hk blir det en våt båttur i litt bølger. Alle GH båter har en skrogform som gjør at den kaster mye vann og og derfor kan det fort bli vått ombord.

GH 11 har jeg bare prøvd med 30 hk og da går den greit. Den rundet vel akkurat 30 knop og gikk passe mykt i sjøen.

Men den jollen jeg vil anbefale deg er Bever 350. Det må være den beste jollen på markedet og er den som går best(tror det bare er With som går raskere)Men det er en relativt ny modell så det finnes ikke så mange gamle, billige oppsussingsobjekt.

Håper dette ga deg noen alternativer, men With Dromedille er nok det riktige for deg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...