Jump to content

VP TAMD40B, oljekjøler må skiftes!


erund

Recommended Posts

Jeg fikk beskjed fra verkstedet i dag at oljekjøleren på VP TAMD40B fra 86 årsmodell bør skiftes komplett. Mekanikeren sier oljekjøleren er mye tært og blir derfor vanskelig å få den tett. Jeg trodde først det skulle bare være skift av pakning, men han anbefaler ny kjøler og da bøyet jeg av. Den var renset for snart 3 år siden hos den tidligere båteieren. Kun delen koster ca kr 9.500 pluss moms og arbeidet kommer nok i tillegg.

 

Spørsmålet mitt er om det er normalt med skift av oljekjøler etter 21 år og med rens for 3 år siden? Hva er viktige funksjoner til den og hva kan konsekvensen bli hvis den "bare lekker olje" litt etterhvert? Kan vannet komme inn og dermed skade motoren?

 

Nå er motoren blitt "medisinert" med toppoverhaling (skift av toppen og ventiler) for 2,5 år siden, overhaling i girkassen (skift av ulike lagrer og "koblingen") og så denne oljekjøleren. Får bare håpe at motoren er i tipptopp stand etter noen legebesøker :crazy: .

Kommentar fra moderator:

Emnetittelen er endret, var opprinnelig Oljekjøler må skiftes!.

 

Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om. Produktnavn skal være med og CAPSLOCK skal unngås. For informasjon, se dette innlegget samt Etikette

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post
Share on other sites

Det kommer jo an på hva det er som er tæret. Er det huset eller innsatsen? Og så kommer det an på hvor det er tæret. Er det endene på innsatsen, eller er det flensene på huset?

 

Jeg gjorde nettopp rense- og opploddingsjobben på en av mine smøreoljekjølere. Den lakk en del olje, ikke noe dramatisk siden oljetryket er høyere enn trykket i kjølevannet og oljen går den "ufarlige" veien, men likevel... En dag ryker det jo helt og da er løpet kjørt... Jeg fikk den enkelt og greit loddet opp igjen i begge ender, etter rengjøring med saltsyre og stålbørste, satte den inn igjen med nye o-ringer, pakning og RIIIIIIKELIGE mengder grease. Det holder i ti år til. Loddetinnet står lavest i spenningsrekkefølgen av disse komponentne og det er dette som tæres først derfor er en loddejobb som regel nok til å få tingene på stell igjen.

 

Det er mange andre fornuftige formål å bruke 9.500 på. Siden du har en rimelig kurant motor kan deet til og med hende at du kan få tak i en brukt kjøler. Se på finn.no det er flere der som annonserer brukte deler.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

På min 31 motor fra samme årstall og med lik oljekjøler er det ikke tæring i det hele tatt. Jeg kan derfor ikke tro at det er normalt at denne må skiftes etter 21 år. Jeg har vanskelig for å tro at innmaten er tært da med unntak av loddingene. Disse kan fikses for en rimelig sum slik Skipper Worse skriver. Hvis huset er tært er det værre og kanskje ikke tilrådelig å prøve å fikse. Nytt hus vil jeg tippe kommer på en del under halvparten av komplett kjøler. Kan det være en ide å få en annen person til å se på den, kanskje han har en annen mening om hva som kan/må gjøres?

Link to post
Share on other sites

hei

Jeg har hatt ploblemer med ojekjøleren på min 31 motor, går ut fra den er ganske lik din.på min var det huset som hadde tæret bort holdet eller sporet til o ringen som tetter mellom huset og innsatsen, årsaken var en liten skjøvannslekarjse på innsatsen,

reultatet ble att oljen på motoren lakk ut ganske fort, bare flaks jeg oppdaget det før motoren gikk tom for olje

så pass godt på denne,det kan være billig å bare kjøpe ny oljekjøler

aanton

Link to post
Share on other sites

-Rør som lekker tetter vi med en konisk messingplugg i hver ende av røret, slåes inni med hammer. Et par rør kan man blinde men for mange gir selvfølgelig for stor redusjon i kjølerens effekt.

-Lekkesje rundt rør i enden på kjøleren loddes slik som Skipper Worse har bekrevet.

-Groptæringer i huset eller i hver ende av innsatsen som fører til lekkesje rundt o-ringer og pakniger kan du utbedre med stålplast. Sparkle med stålplast og pusse slik at flatene blir jevn og fin igjen. Er ikke få kjølere jeg har reddet med stålplast for at skuta skal kunne seile. I utgangspunktet er jo dette en snarvei til målet, men det viser seg å vare i mange år.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...