Jump to content

stemn hylse ...haster....


hifo

Recommended Posts

ja.. tipper jeg har fått en litt trang en.. bestilte på mål , men må bruke harde slag med klubbe for å få den inn på akselen.. svin.. på maritim sa at utvendig mål på hylsa var det eneste han trengte... skulla hatt den i i kveld da jeg må støpe hylsa fast i kjølen før jeg setter ut..., uff , blir hastverk på kveldene nå..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

ja.. tipper jeg har fått en litt trang en..

Neppe. Du har ikke fått "en litt trang en", du har fått feil cutlesslager. Bestill nytt først som sist. For trangt lager gir manglende vannsmøring og umiddelbar varmgang,

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

ja.. tipper jeg har fått en litt trang en.. bestilte på mål , men må bruke harde slag med klubbe for å få den inn på akselen.. svin.. på maritim sa at utvendig mål på hylsa var det eneste han trengte... skulla hatt den i i kveld da jeg må støpe hylsa fast i kjølen før jeg setter ut..., uff , blir hastverk på kveldene nå..

 

For å få riktig cutlesslager må du ha innvendig mål (akseldia) gg utvendig mål (innerdia i stevnlager).

2 cutlesslager kan ha samme ytre dia men forskjellig innerdia. Ofte pga tomme eller mm aksel.

Hvsi du må bruke klubbe for å få den inn er det nok feil dimensjon innvendig og bør byttes.

Link to post
Share on other sites

Låner tråden litt med variasjon over temaet:

 

Byttet cutless lageret nå i vår.

Innvendig diameter var i alle fall riktig men utvendig var jeg litt usikker om jeg skulle velge tomme eller mm. Det gamle ble ganske herpet under demonteringen.

Valgte metrisk ut fra et par antakelser jeg gjorde.

 

Spørsmålet er: Jeg måtte slå dette laget på plass for i det hele tatt å få det inn. Valgte jeg feil, tro?? Hvis jeg hadde valgt feil ville det vel enten vært for romt eller ikke mulig å få inn i det hele tatt??

Link to post
Share on other sites

jeg har liten erfaring med dette. men måtte bruke klubbe på det stemnlageret , og slipe ut av støttelageret som er montert foran propellen... selvsagt må jeg ha to nye , da begynner dette å haste også.. stor takk til suzuki som sendte en im med info..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Jeg måtte slå dette laget på plass for i det hele tatt å få det inn. Valgte jeg feil, tro?? Hvis jeg hadde valgt feil ville det vel enten vært for romt eller ikke mulig å få inn i det hele tatt??

Måtte du slå lageret på plass brukte du kutlesslager av riktig dimensjon. Selv la jeg lageret i en pose med isbiter i en times tid før montering. Dette reduserte den utvendige diameteren tilstrekkelig til at det gikk forholdsvis problemfritt å slå lageret på plass. I tillegg monterte jeg et smergellerrett på ei stang som jeg hadde splittet i enden. Stanga satte jeg i drillen og på den måten frisket opp overflaten inne i gjennomføringen. Til slutt satte jeg inn lageret med vannfast fett før jeg slo det på på plass.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Måtte du slå lageret på plass brukte du kutlesslager av riktig dimensjon. Selv la jeg lageret i en pose med isbiter i en times tid før montering. Dette reduserte den utvendige diameteren tilstrekkelig til at det gikk forholdsvis problemfritt å slå lageret på plass. .

 

OK, så høres det ikke så galt ut, da. Valgte nylon lager i håp om at hvis jeg må bytte dette en gang til, slipper jeg å bruke 3 timer på å få ut det gamle...

Jeg benyttet en blyplate å slå mot da dette er veldig dødt og denne ble 'skadet' fremfor lageret.

Link to post
Share on other sites

tror jeg fant feilen. fikk et lager som var 40 inv og 55 utv,, har presset ut det nye lageret nå , og mener det skal være 2 ,1\8 " utv. altså ca 54 mm.. måtte presse ganske hardt i pressen for å få lageret inn i hylsa , ( nylon) så da har vel innerdiameteren også blitt litt sammenpresset..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

JA , har målt flere plasser på akselen.. den er 40,00 mm tykk.. selve nylonlageret måtte presses i hylsa med over ett tonn på en presse jeg har..føltes litt mye ,men gikk fint uten å stuke noe.. hvor hardt er vanlig å måtte presse tro?? jeg tror somsagt at enden på hylsa er litt utvidet pga pressing ut gammelt lager , og dermed kunne jeg entre det nye lageret som er ett flatbanket myggkusehår tykkere .. og dermed komprimere ( ???????) nylonlageret litt ..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

ringte maritim.. fortalte hvordan dette hastet.. så sjekket han beholdningen på lageret.." 8 i rest bestilling,,. sa han.. han bare køddet , de hadde en igjen .. :-) har fått det nye nå.. ser til kvelden om det blir bedre .. gamle kobber lageret målte jeg istad , det var akkurat 2 `1\8 tomme ,, så dette blir bra.. synd de ikke hadde to for da kunne jeg byttet ut støttelageret som er på en brakett rett foran propellen. jeg presset i nylon lageret i den og pusset gummien til jeg fikk entret den greit på akselen i går..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.....

............................. passet perfekt..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...