Jump to content

Beddinger for motorfeste innenbordsmotor


Fjord24

Recommended Posts

Bytter fra bensin V8 til VP KAD43(rekke 6) som er vesentlig lengre.

 

Dvs. motorfeste kommer så lang fremme at jeg må lage nye beddinger for motorfeste.

 

Hvor lange bør de minst være? (Så lange som mulig?)

 

Hvor langt jern bør jeg ha? Rett eller vinkeljern? Skal det skrus fast eller kun støpes fast? Er det nok med 10mm tykkelse?

 

Hva skal jeg bruke som kjernemateriale?

Link to post
Share on other sites

Da har jeg lastet opp et bilde her: https://baatplassen.no/bildearkiv/10/10846/motorfeste.jpg

 

Det dere ser mitt i bilde er VP sitt verktøy for å finne hvor motorfeste skal monteres. (monteres på drev/bakplate)

 

De 2 røde tusj merkene på h/v side er hvor bakre bolt kommer, fremre bolt er foran der gamle bedding slutter.

 

Dvs, jeg kan forlenge gamle bedding fremover eller bytte ut hele lengden.

 

Glassfiber over bedding er slipt vekk da jeg må senke beddingen en god del.

Link to post
Share on other sites

I denne montasjen er det montert en plate oppå gammlet fundament fordi labbene er litt lengre framme. Platene er montert til bedding i båten med franske treskruer. Kansje du kan gjøre det samme i din båt.

Hadde jeg vært deg ville jeg laget en kombinasjon. Legge i en kloss forran beddingen din som du limer fast med epoxy og stålplate oppå. 6 eller 8 mm stålplate burde være nok. Og hvis du limer stålplaten fast på beddingen så blir det enda sterkere.

img_0568.jpg

Link to post
Share on other sites

Dette ser jo veldig bra ut, pent og ryddig.

Hvor lenge siden ble dette utført? Har båten vært i litt tøff sjø/belastning. Din bedding er veldig kort kontra min, men holder dette så blir jobben min enkel. Tippen min bedding er dobbelt så lang og tar jeg en stålplate som er like lang som beddingen så blir det ikke så nøye med forlengingen av mitt feste. Da burde jeg ha god margin.

Link to post
Share on other sites

Det der er ikke mitt maskinrom, bare et bilde jeg hadde liggende. Men jeg har nettopp montert samme maskin i min egen båt, er en del bilder i en tråd som heter "Motorbytte Windy7800".

Her er mitt maskinrom, men beddingen synes dessverre ikke. Er på jobb i nordsjøen nå og har ikke så mange bilder tilgjengelig.

Se i tråden min om motorbytte

dsc00767.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...