Tine IV Startet 19.Desember.2003 Del på Facebook Startet 19.Desember.2003 Var en gubbe som sa jeg bare kunne pusse ned teaken i båten nå.Så er det klart får lakkering når det blir varmere i været .Men er dette dumt ? Hva med fuktigheten,tørker det bare pent igjen når varmen kommer ? Har tatt endel alt så håper ikke jeg har "driti" på draget . Men dere veit jo dette mye bedre så da håper jeg og høre synpunkter om sliping /pussing og om jeg skal lakke eller olje skotta . Hørt og trur at owatrol 1 og 2 er tingen ,veit forige eier har brukt benarolije (kansje det bare var på dørken ) men jeg vil ha owatrol trur jeg .Jaja da er det bare og vente på dere da og høre dommen om jeg har "driti " meg ut eller om det bare er og slipe videre.Det sier seg selv at jeg aldrig har gjort dette før,siste båten hadde jeg kun ei lita teakdør i så der var det ikke det helt store problemet Tar imot alt av gode råd på hva jeg burde gjøre og ikke gjøre . [glow=red,2,300] TINE II[/glow] Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Hulda Svart 19.Desember.2003 Del på Facebook Svart 19.Desember.2003 Neida, du har ikke driti på draget. Det er mange måter å flå en katt på, som en kompis sa, du kan også rive skinnet ta'n. Men han var fra Braskreidfoss og visste ikke mye om annet enn rampegran. Det er to "problemer" med teak. Egentlig tre, den lukter også gjennomtrengende. Dessuten falmer fargen. Noe av bakgrunnen for å pusse opp teaken innvendig må vel derfor være å beholde den brune gløden. Teak er et fett trevirke som gjør at lakk etc. fester relativt dårlig. Derfor, bruk en behandlingsmåte som inneholder lysfilter. Hvis du bruker lakk, la den være matt. Da vises ikke ev. feil fra pussingen så godt. For at lakk etc. skal feste, vil det være lurt med avfetting. Bruk rødspirit e.l. på filler og bytt filler ofte. Husk at avfettingsmidler kan føre til at tøyfiller selvantenner. Etter bruk, sleng dem i en bøtte vann. Bruk maske med kullfilter når du jobber og sørg for god ventilasjon ved at alle luker er åpne. Har lakket en del teakinnredninger og det blir meget bra og holdbart. Jeg har dessuten også brukt olje og møbelpolish med godt resultat. Problemet er lukta, til og med brødet smaker teak med olje. Etter en ferie, lukter klærne teak frem til juletider. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 19.Desember.2003 Del på Facebook Svart 19.Desember.2003 Har brukt trestjernes gulvlakk på all teak. Dette ble gjort i 96' Ennå er teaken like fin.(bortsett fra der lyset slipper til, lysner teaken noe) Dørken er uten en feil, bortsett fra hakk etter ting man mister ned og som lager hakk. Ellers er det noe slitasje på områder som er mye utsatt for fukt. Disse må slipes ned etter noen år før nye strøk med lakk. Dersom du velger lakk er det viktigt at du tynner ut lakken en del (50:50) det første strøket. Deretter reduserer du tynningen for hvert strøk til du oppnår noen strøk med ren lakk. Husk å vaske godt med sprit, spesielt når teaken er "åpen". Mattslip med 120 imellom strøkene og støvsug, vask med sprit før nytt lag, jo flere lag jo bedre holdbarhet. Men det aller viktiste er grunnarbeidet. Avfetting med sprit el.l. og tynning av lakken. Dette gir grunnfeste for lakken og er grunnlaget for et varigt bra og lettholdt vedlikehold. Med tanke på årstiden med ugunstige tempraturer o.s.v. Jeg tok all innredning inn i kjelleren for behandling. Dette var muligt da jeg laget all innredning på nytt og monterte denne på en måte slik at alt kan demonteres igjen............ med en h.. masse arbeid. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
eysteind Svart 19.Desember.2003 Del på Facebook Svart 19.Desember.2003 Ville nok vurdert olje. Da slipper du at lakken falmer eller blir stygg. Dessuten er det vanskeleg å fa 100% perfekt med vanleg pensel. Med støv i lakken osv. Olje trekker bare inn i treverket og kan fåes med en varm og fn farge. Dessuten flasser den ikke. Den eneste du trenger er å påføre et nytt strøk en gang i blant uten noe forarbeid. Om du ombestemmer deg er det lettere å lakke den olja flata enn å olje den lakka flata. Uansett: Lykke til med arbeidet. Ver forsiktig så du ikke kommer igjennom teakfineren. Ver tolmodig! Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 19.Desember.2003 Del på Facebook Svart 19.Desember.2003 Mattslip med 120 imellom strøkene og støvsug, vask med sprit før nytt lag, jo flere lag jo bedre holdbarhet.Vær sikker på at du får bort ALT slipestøvet før neste strøk. Et lite støvkorn viser utrolig godt på en ferdig lakket/oljet flate. En kompis i båtbyggermiljøet sa en gang at olje/lakk i mindre enn 7 strøk var det samme som å ikke olje/lakke. Regner med det gjelder helst utvendige flater. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Tine IV Svart 20.Desember.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Desember.2003 Takker for flotte svar,da kan jeg bare slipe videre og håpe på et bra sluttresultat. Tar med meg noen og tar en tur ned i båten jeg nå.Kobler stereoannlegg med en forsterker med alt får mange ledninger på men fixer vel det og .God helg og koz dere litt nå før julemaset setter inn får fullt [glow=red,2,300]TINE II [/glow] Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Allan E Svart 22.Desember.2003 Del på Facebook Svart 22.Desember.2003 Ikke hiv deg på for store prosjekter da slik at du er uheldig å får den første båtturen i oktober slik Henning i båtliv gjorde det. Men det var vel litt mer enn lakking han holdt på med. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.