Jump to content

Trøbbel med analog logg


NovaMalin

Recommended Posts

Jeg kjenner ikke teknologien ved sumloggen din. Hvilken informasjon har du på instrumentet? Kan du lese noe på selve giveren? Noen givere er slik at de kan trekkes opp fra selve gjennomføringen de kan være montert i. Har du slik sumlogg-giver? En fremgangsmåte du kan starte med er å måle motstand mellom ledningene som går til/fra giver etter at du har fjernet tilførselskabel fra instrumentet. Dersom denne er stabil kan du gå ut fra at det ikke er ledningsbrudd til selve giveren. En annen tilnærming er å spraye kontaktflatene til instrumentet med fuktighetsdrivende spray/væske. Slik jeg kjenner de gamle sumloggene gir de relativt stabile signaler dersom det ikke er groe på skovelhjulene, men det kan være noe strevsomt å kalibrere dem. Dessuten er de jo veldig upresise når det gjelder måling av SOG (Speed over ground) i forhold til strømforhold (oppover eller nedover elvene ved Fredrikstad). Jeg har et databilde ombord hvor jeg kan sammenlugne hastighet målt med skovelhjul og GPS - det er svært sjelden at de er identiske.

Link to post
Share on other sites

Hvis du har VDO sumlog med propell (ikke skovlehjul) så er det mekanisk. Dvs at det sitter en wire tredd inn på senetr av propellen. Den wiren går i en strømpe helt opp til instrument. Man kunne i hvertfall tdiligere bare kkjøpe wire og kappe denne. Det er billigere enn å kjøpe wire med strømpe ferdig kappet.

Propellen må skrues av en med spesiell veldig smal fastnøkkel. Du vil se mutteren rett på innsiden av propell mot "gearhus".

 

For å sjekke at wiren er hel kan du skru av bak på instrumentet og la noen rotere propellen. Hvir wiren roterer synkront da så er den nok hel. Da er det instrumentfeil sannsynligvis.

 

Jeg ville ikke kostet veldig mye penger på å ordne en slik. Kjøp den en liten GPS så får du "fart over land". Det er det du trenger mest.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Wiren er tredd inn i senter av propell. Den er firkantet i enden. Di må m.a.o. ha av propellen for å få byttet wiren. Båtustyrsforetninger som selger VDO skal ha den smale fastnøkkelen som du benytter for å demontere propell. Du kan også få kjøpt den av dem (Kellox er leverandør).

Jeg ville sjekket i instrumentenden om den roteter når propellen roteres først.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...