Jump to content

Mercury Optimax 135 hk. . bra eller dårlig motor.


ola_dunk

Recommended Posts

quote.gif
Mercury Optimax 135 hk. 1999 mod.
Er dette en bra motor?
Hva motor merke er å anbefale (kvalitet) ?

Har ikke selv erfaring med denne motoren, men du vil nok få både litt ris og ros. Optimax, som både Mariner og Mercury har, er vel en videreutvikling av 2-takts teknologi og slik sett bør det være ganske solid. I forhold til 4-takt så vil vel en Optimax være kjappere i starten, og også ha tilnærmet samme forbruk under marsjfart. Den store forskjellen ligger vel i et vesentlig høyere forbruk og mer støy ved dorgefart.

Hvilke motormerke som er å anbefale? Dette er like vanskelig å svare på som om du spør hvilke bilmerke som er å anbefale.... Det meste er vel bra idag. Men det vil sikkert komme flere sterke synspunkter, gjerne med forsvar av den motoren en selv har. Hovedskillene går vel mellom teknologi, 4-takt eller en videreutviklet 2-takt (som Optimax el. det som Evinrude har)

Mitt forslag: Sats på 4-takt. Suzuki, Honda, Yamaha, Mercury el. Johnson Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Mercury Optimax 135 hk. 1999 mod.

Er dette en bra motor?

Hei, denne motoren kan nok vare lenge avhengig av om den har fått regelmessig service , vedlikehold etc.

Dette er en 6 sylindret motor som er en skikkelig "spreking". Den er ikke lydløs ved fullt gasspådrag.!!

Har selv en 115 Optimax 2004 mod, som jeg er meget godt fornøyd med. Denne er 3 sylindret og gir fra seg mindre lyd enn 135 hk.

Jeg kan si dette, da jeg prøvde en 135 hk 2004 mod. før jeg kjøpte min 115 hk.

Du bør jo sjekke hvor mange timer den har gått. Er ikke helt sikker på om 135 hk 1999 Optimax har innebygget computer (smart craft) Der kan hele motorhistorikken avleses. Lykke til. :flag:

Link to post
Share on other sites

Min helt subjektive oppfatning er at denne motoren har et forferdelig lydbilde! Høres ut som all innmat skal komme ut gjennom dekslet, kjøp deg en ordentlig motor f.eks en Suzuki fire-takter!

 

:sailing:

 

 

Hei Mouche,

Trådstarter spurte om 1999 mod. Mercury Optimax 135 hk. Du har jo den samme konklusjon som meg, men betydelig overdrevet når det gjelder lydbilde.

Enig i at Suzuki 4- takter er en meget bra motor (stillegående), men det finnes fler "ordentlige " motorer på markedet enn Suzuki. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei Chagall, min helt subjektive mening er intet annet enn nettop min subjektive mening, og den kan ingen ta fra meg! :wink:

 

For noen år siden var jeg ute med en venn som hadde en Optimax 135 og jeg var da vant til en Johnson 115hk to-takter. Jeg ble da meget overrasket over lydbildet på Optimaxen, spesielt ved pådrag og som sagt da sammenlignet med en Johnson to-takter som maler som en pusekatt i sammenligning.

 

Min ringe og helt subjektive oppfatning! :yesnod:

 

Joda, finnes mange gode motorer og ved kjøp av båt nylig så vurderte jeg en båt med Evinrude E-tec, en båt med Honda, en båt med Yamaha, men endte med en båt med en Suzuki motor. Noe av problemet ved kjøp av ny båt i dag er at man som oftest ikke kan velge annen motor enn den som båtprodusent/motorfabrikant har avtale med, ofte via forhandleravtaler, men også ved direkte eierinteresser i.

 

Min rangering i dag vil være Suzuki, Yamaha, Honda og E-tec, men dette var da i den motorstørrelsen jeg så på nemlig området 90/115hk. I andre størrelser kan rekkefølgen være forskjellig avhengig av hvor de enkelte motorfabrikanter er i utvikling og introduskjon av siste teknologi.

 

Synes som flertallet her på forumet lovpriser Yamaha, men nok også en kjennsgjerning at det er nettop dette merket som går igjen oftest med spørsmål om råd i forbindelse med problemer med motorer(outboard) !

 

Alle testene av motorer sier mye om lydmålinger uttrykt i decibel, men det er også en kjennsgjerning at den subjektive opplevelsen av en motors lyd ikke alltid samsvarer med de målte verdier. Som noen foretrekker rødt fremfor blått, Schubert fremfor Metallica eller omvendt.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ola Dunk; ser du spør om flere motorer, alt fra en 8 år gammel Mercury til en nesten ny 4-takt Mariner. Prismessig vil jeg anta at det er stor forskjell på disse. Utenbordsmotorer har nok ikke samme livslengde som f.eks. en innenbords diesel, men mye avhenger selvsagt av service og stell. Om du har budsjett til det så gå selvsagt for en ny motor! Hvilken båt skal dette på?

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Ola Dunk; ser du spør om flere motorer, alt fra en 8 år gammel Mercury til en nesten ny 4-takt Mariner. Prismessig vil jeg anta at det er stor forskjell på disse. Utenbordsmotorer har nok ikke samme livslengde som f.eks. en innenbords diesel, men mye avhenger selvsagt av service og stell. Om du har budsjett til det så gå selvsagt for en ny motor! Hvilken båt skal dette på?

 

lurer på en Flipper 630 DC 21 fot.

Det er ikke lett å bestemme seg da jeg har eid større båter og det med diesel motor.

Ønsker meg egentlig en litt rask båt (max 25-30 på marsj).den må være bred og stabil..

Tenker litt på en 20 - 21 foter med diesel, men da har man kostnaden med agregatet med skift av belger mm. og vinterkonservering av motor.

Med en påhengsmotor slipper man unna med en del ...

Men om påhengsmotorene ikke holder i mer enn 15 år så er egentlig valget lettere :-)

 

Det skal ikke være lett..

Redigert av ola_dunk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så du skal ha både båt og motor? Ellers er Flipper 630 CD fin, litt i samme gate som Bella 620. Finnes flere nyere brukt av disse til salgs.

 

Jeg vil si det slik at en 15 år gammel utenbordsmotor har sett sine beste dager, og er samtidig en gammeldags konstruksjon. Samtidig må en også regne med betydelig påkost på en eldre innenbords, og da snakker vi om hurtiggående med hekkaggregat, belger etc. En snekkemotor a la Yanmar el. Volvo Penta er nok en annen skål og vil vanligvis ha et annen bruksmønster og dermed lengre levetid

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Spørs også hva slags bruk du tenker på.. For vannsport etc. så tror jeg nok en Opti 135 vil funke utmerket, men skal båten brukes hovedsaklig til relativt rolig turkjøring, så ville jeg heller valgt en firetakter.

 

Du nevner Johnson 01mod 115hk, er det 2t eller 4t?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...