Jump to content

Mercury Optimax 135 hk. . bra eller dårlig motor.

ola_dunk

Recommended Posts

Den første er vel solgt... Den andre kjenner jeg ikke til, men denne dieselmotoren er den mest vanlige i daycruiser-klassen. Støyer vel litt, men er økonomisk og ellers helt grei. Av daycruisere i prisklasse 200 - 300.000,- er det mye å velge mellom. Askeladden, Skibsplast, Yamarin, Uttern, Flipper, Ryds, Bella etc.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Hei Roesok, her er jeg ganske enig med deg. Tror nok at vi kan trekke fra noen "ljuge knob" :yesnod:

iflg test av 115hk i båtmagasinet var toppfarten på flipper 630 cc 37 knop på alle motorene utenom honda da.. :puke: og en annen test fra samme blad av 150hk samme båt i ht utgave så var det 45 knop som var melodien.

Har hatt en 115hk Johnson to-takter (Ocean Runner) årgang 1997 som jeg kjøpte i 1999 og solgte nettop. Ikke hatt et eneste problem med den, startet hver gang og aldri stoppet for meg!

Tok "service" på den selv hvilket ganske enkelt bestod i å stoppe motoren om høsten ved å bruke foggingoil i luftinntak, ferskvannskjøre, tilsette lurium i bensintanken ved lagring, skifte plugger, skifte girolje og smøre alle smørepunkter. Skiftet bensinfilter et par ganger, men aldri måttet åpne opp noe som helst.

Motoren kan absolutt anbefales. I mine øyne har den et godt lydbilde til to-takter å være og jeg kunne også dorge med denne motoren en god stund uten feilslag eller protester.

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Har hatt en Optimax 135 selv i 5 år og er svært fornøyd. Har den på en 23 fots Stormway RIB og der gjør den 55 ekte knop iflg. GPS. I 30 knop bruker den ca. 20l/time har kjørt den i plan på 0,6/nm , på tomgang viser måleren 0.7l / time. Bråker endel over 3500 rpm, der er det et markant skille. Powertrim'en begynte å lekke for et par år siden, dette ble tatt uten knussel på garantien, ellers null feil. Ville kjøpt en slik motor igjen. :smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...