MartinN Posted June 14, 2007 Share Posted June 14, 2007 Hei, Jeg skal kontakte en blikkenslager og vurderer å kle inn deler av båtens innredning i metallplater.. Jeg har tegninger klare og alle mål, må bare beskjære og forme platene... Jeg har behov for et metall som er rustfritt, lett og sterkt, ripefritt (hard flate), saltvannsbestandig, syrefast og helst børstet... Noen som vet hva slags metallmaterialer som benyttes i båt til f.eks. kledninger/ dørk etc og som er velegnet til et slikt formål? Jeg ser for meg typisk metall som finnes på rustfrie termoser, kjøleskap i stål osv.. Ser at Clas Ohlson har noe tilsvarende, men jeg skal ikke handle der, men engasjere en profesjonell metallarbeider som konstruerer etter tegninger og mål.. Hos Clas Ohlson heter det Rustfri plate børstet eller Riflet aluminiumsplate, saltvannsbestandig.. Vet noen hvordan metall oppfører seg i solen over tid? Refleksjon er en ting, men ellers? Skjønner dere hva jeg mener? Takk! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
lano2 Posted June 14, 2007 Share Posted June 14, 2007 Hva sier psykologen din til et slikt prosjekt ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Posted June 14, 2007 Share Posted June 14, 2007 spør din lano.. Quote dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
MartinN Posted June 14, 2007 Author Share Posted June 14, 2007 Tør ikke nevne det, men jeg har en lidenskap for metall og stilrene flater! Kall meg sprø! Hehe... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
lano2 Posted June 14, 2007 Share Posted June 14, 2007 Ja da kaller jeg deg sprø ! Hva sier din kone til en kosestund på metalldørken ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
MartinN Posted June 14, 2007 Author Share Posted June 14, 2007 (edited) Tja, hadde jeg hatt en kone så, men foreløpig er det bare meg og mitt prosjekt så det spiller ingen rolle.. Edited June 14, 2007 by MartinN (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Posted June 14, 2007 Share Posted June 14, 2007 Det finnes mange billetter til salgs til Metallica-konserten på Valle-Hovin neste måned! Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Selco18 Posted June 14, 2007 Share Posted June 14, 2007 Eloksert aluminium er lett... Men tåler dårlig riper men er lett å bearbeide men vanskelig å sveise om en må det.... Syrefritt er tungt... Men tåler det meste oger lett å sveise, men vanskelig å bearbeide... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Geir Frode Posted June 14, 2007 Share Posted June 14, 2007 Høres ikkje dumt ut det, sett i gang. Blir nok orginalt og tøft det!!!!!! Ikkje hør på de som sier noe annet. Hva platene heter vet jeg ikke............ Quote 11 fot syken......... fra 27 fot til 16 fot Link to post Share on other sites More sharing options...
Bützfleth Posted June 14, 2007 Share Posted June 14, 2007 Høres kult ut! Hold oss oppdatert! :) Og lykke til med prosjektet!!! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemi! Posted June 14, 2007 Share Posted June 14, 2007 Kommer nok til å bli tøft og stilrent, Gleder meg til å se resultatet. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
MartinN Posted June 14, 2007 Author Share Posted June 14, 2007 Eloksert aluminium er lett...Men tåler dårlig riper men er lett å bearbeide men vanskelig å sveise om en må det.... Syrefritt er tungt... Men tåler det meste oger lett å sveise, men vanskelig å bearbeide... Eloksert aluminium sier du.. Det må nok noe sveising til og bearbeiding av skjøter slik at det blir fine overganger, men det gjør en metallarbeider.. Syrefritt er tungt, ok! Betyr det at dette er ubrukelig pga. vekten? Hvor tykke er slike plater? Ser for meg maks. 1-3 mm. Det skal ikke bearbeides noe særlig, kun evt. drille hull til skruer hvis det blir nødvendig! Platene skal limes på finerplater/ glassfiber med epoxy eller maritimt spesiallim.. Tror dette kan bli dritstilig! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
lano2 Posted June 14, 2007 Share Posted June 14, 2007 Lykke til med sveising av 1-3 mm syrefaste plater. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Posted June 14, 2007 Share Posted June 14, 2007 Skjønner godt trådstarters tanker. I Norge har vel Hydrolift gått ganske langt når det gjelder å utvikle "spektakulære" løsninger i metall. De bruker vel bare syrefast stål av høy kvalitet. Har sett "fabrikken" som produserer delene. Fantastisk teknologi med laserskjæring og poleringstromler. Antar at trådstarter tenker å produsere dette selv. Kanskje det kan være hensiktsmessig å undersøke priser på syrefaste plater i Sverige - i Norge er prisene for tiden høye. Anbefaler som du forstår syrefaste plater. Det er vanskelig å få interiøret fint med alu. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Posted June 14, 2007 Share Posted June 14, 2007 Kall meg sprø! Hehe... Positiv sprø ! Lykke til med dette. Og det kan bli fint med glitrende metalica. Husk resonansen når du setter på musikk anlegget og plasering av høytalerne - ikke minst bassen. Quote The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
MartinN Posted June 14, 2007 Author Share Posted June 14, 2007 Skjønner godt trådstarters tanker. I Norge har vel Hydrolift gått ganske langt når det gjelder å utvikle "spektakulære" løsninger i metall. De bruker vel bare syrefast stål av høy kvalitet. Har sett "fabrikken" som produserer delene. Fantastisk teknologi med laserskjæring og poleringstromler. Antar at trådstarter tenker å produsere dette selv. Kanskje det kan være hensiktsmessig å undersøke priser på syrefaste plater i Sverige - i Norge er prisene for tiden høye. Anbefaler som du forstår syrefaste plater. Det er vanskelig å få interiøret fint med alu. Takk for tips! Kjenner du til noen produsenter/ firmaer Roaldbj? Det er mye snakk om elokserte aluminiumsplater (Al57S).. Hva benyttes i båter med metalldørk egentlig? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Onsing Posted June 14, 2007 Share Posted June 14, 2007 Hei Var det noe sånt du mente? Jeg vet ikke hvor de kommer fra, da det var forrige eier som monterte de. Jeg synes det er fint så lenge det ikke er overdrevet. De ser fortsatt nye ut, så holdbarheten er nok bra. mvh Onsing Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
MartinN Posted June 14, 2007 Author Share Posted June 14, 2007 Kom over denne siden: www.ruukki.com Ruukki er landets ledende leverandør av produkter innen rustfritt og syrefast stål. Et meget bredt sortiment dekker de fleste behov. Plater syrefast: Kaldvalset 4404-2B 0,50 – 6,00 mm Varmvalset 4404 No1 3,00 – 30,0 mm Slipt m/plast 4404 No4 0,70 – 4,00 mm Speilpolerte plater 4404 No8 1,00 – 2,00 mm Standard formater for plater er 1000x2000 mm, 1250x2500 m, 1500x3000 mm 2000x4000 mm og 2000x6000 mm. Priser har jeg ikke sjekket da men... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
MartinN Posted June 14, 2007 Author Share Posted June 14, 2007 HeiVar det noe sånt du mente? Jeg vet ikke hvor de kommer fra, da det var forrige eier som monterte de. Jeg synes det er fint så lenge det ikke er overdrevet.De ser fortsatt nye ut, så holdbarheten er nok bra. mvhOnsing Ja Onsing, nøyaktig slik jeg tenker, bare i større skala! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Avmønstret4 Posted June 14, 2007 Share Posted June 14, 2007 Tror det kan bli noe kostbart med denne type innredning, men det kan bli et unikt design hvis det gjøres på en profesjonell måte, noe det er vanskelig å få til. Hadde jeg fått valgt ville jeg ha brukt sliperondeller i jigg slik at mønsteret ble likt og da er det ikke så utsatt for sy nlige riper. Jobbet som sveiser for snart et kvart århundre siden, og drev da noe med syrefaste tynnplater. Lykke til med sveising av 1-3 mm syrefaste plater. Kjenner deg ikke Lano2, men hadde jeg hatt like lite å komme med hadde jeg heller holdt kjeft! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Avsluttet2 Posted June 14, 2007 Share Posted June 14, 2007 Blir ikke disse platene ubehagelig varme etter en stund i direkte solsteik?? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Onsing Posted June 14, 2007 Share Posted June 14, 2007 (edited) Blir ikke disse platene ubehagelig varme etter en stund i direkte solsteik?? Ja, de blir varme, veldig varme. Vil anbefale deg MartinN å tenke deg godt om hvor du monterer disse. Ville aldri hatt de på dørken f.eks. mvh Onsing Edited June 14, 2007 by Onsing (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Espen C Posted June 14, 2007 Share Posted June 14, 2007 Carbonplater er tingen for deg sikkert litt dyrt men det blir sikkert tøft. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Flaksvann Posted June 14, 2007 Share Posted June 14, 2007 Høres utrolig stilig ut - særlig hvis man får en som kan jobbe med metaller til å gjøre det på en "proff" måte. Jeg har limt endel aluminiumsplater på tre og stål flater. Jeg har brukt Tec7, et vannfast "silikon" produkt. "Skrue på tube". Lykke til videre med prosjektet ditt! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
MartinN Posted June 14, 2007 Author Share Posted June 14, 2007 (edited) Blir ikke disse platene ubehagelig varme etter en stund i direkte solsteik?? Det er nok sant, men de skal ikke i dørken, men kles på det hvite dere ser på på hver side av inngangen til kabinen samt oppå det området/ hyllen ved vinduene. Jeg skal også forme et stilfullt instrumentpanel oppå denne hyllen og fjerne hele dashbordet/ instrumentpanelet. Det hvor instrumentpanelet er i dag skal det bare være montert ratt, rundt ellers vil det være metallplater.. Den sotete plexiplaten dere ser skal fjernes og hele flaten kles med en spesialskåret metallplate slik at det dekker hele flaten/ området med ett helt stykke metall.. Skjønner dere ideén? Edited June 14, 2007 by MartinN (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts