Jump to content

Kle innredning med rustfritt?

MartinN

Recommended Posts

Mulig dette kan bli stilig, men det er veldig lett for at det ikke blir det. Slik du beskriver prosjektet ditt så ser jeg for meg et rustfritt storkjøkken, rett og slett en bysse. Det blir nok helt sikkert dyrt for deg å ha en blikkenslager i arbeid. Med tanke på at du skal selge båten en gang så ville jeg tenkt meg nøye om. Skal du ha metall på dørken så bruk i hvert fall dørkeplater i alu, slike med antisklimønster.

Jeg skal se om jeg finner produsentnavn til syrefast - er et sted nær Skjebergkilen i Østfold. Ellers deler jeg alle kommentarene om problemer med varme. Jeg har eksempelvis en del teak på dekket på båten. Det er så å si umulig å gå barfot på dette en varm sommerdag. Det eneste vi kan gå på er hvor vi fremdeles har noe glassfiber. Av hensyntil "gangbarhet" er derfor glassfiber/gelcoat å foretrekke.

Mulig dette kan bli stilig, men det er veldig lett for at det ikke blir det. Slik du beskriver prosjektet ditt så ser jeg for meg et rustfritt storkjøkken, rett og slett en bysse.

Vel, det gjenstår å se, men har tenkt på dette lenge og har mange løsninger for å få en fin finish og pene skjøter!

Hvis båten skal selges en gang så tenker jeg ikke på det nå! Bygger en båt som jeg vil ha den, ikke med tanke på salg men skjønner godt ditt poeng..

En bysse er ikke det jeg tenker, men rett og slett kledning av overflater!

Hva med å kjøpe folie og prøve legge med det før du går løs på et kostbart prosjekt

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Jeg mente vel litt som et forprosjekt på om det er dette du vil.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Plater av stål veier ca 8 kg pr kvadrat pr mm. Det vil si 3 mm plate = ca 24 kg/m2. Plater av rustfritt stål eller syrefast får fort riper. Å polere opp de områder som sveises er vanskelig. Syrefast og rustfritt er etter det jeg har hørt ganske så kostbart i dag. Syrefast og rustfritt slår seg veldig under sveising så korte sveis med mye kjøling må til, våt fille til å kjøle med umiddelbart etter hver sveis. Vær forsiktig med sveisesprut for båten tåler ikke mye slikt.

Prøv å få kjøpt platene dine via et verksted for hvis du skal kjøpe de selv får du ikke noe rabatt.

Hilsen en forhenværende tynnplatearbeider med fagbrev.

Lykke til med sveising av 1-3 mm syrefaste plater.[/quote

Ser innlegget ditt som sarkastisk, om så er tilfelle må jeg bare fortelle at tig-sveising av dette går som en drøm for en som kan det... pent blir det også. Hvorfor ikke syrefsaste 1-2mm plater? Mer holdbart og lettere å vedlikeholde enn feks fake som flexiteak ol. Flott prosjekt.

Plater av stål veier ca 8 kg pr kvadrat pr mm. Det vil si 3 mm plate = ca 24 kg/m2. Plater av rustfritt stål eller syrefast får fort riper. Å polere opp de områder som sveises er vanskelig. Syrefast og rustfritt er etter det jeg har hørt ganske så kostbart i dag. Syrefast og rustfritt slår seg veldig under sveising så korte sveis med mye kjøling må til, våt fille til å kjøle med umiddelbart etter hver sveis. Vær forsiktig med sveisesprut for båten tåler ikke mye slikt.

Prøv å få kjøpt platene dine via et verksted for hvis du skal kjøpe de selv får du ikke noe rabatt.

Hilsen en forhenværende tynnplatearbeider med fagbrev.

Takk Gladiator! Jeg overlater alt til fagmann, jeg har bare ideéne og tegninger.

Ingenting av produksjonen foregår i båten, men på verksted. Ingen fare for sveisesprut.

Det er kun monteringen/ limingen jeg tar meg av i tillegg til noe enkelt småtteri.

Har sendt forespørsel til ca. 15 metallfirmaer som leverer plater til maritimt bruk.

Du sier kjøpe platene dine fra et verksted, hvilke plater (type) ville du forespurt hvis det var ditt prosjekt?

Redigert av MartinN (see edit history)

Synes dette hørtes ut som en god ide, men -2 mm stål blir vannskelig å bøye.

Jeg ville valgt 0,7 mm rustfritt stål. Å bøye slike plater er utfordringen, har gjort det selv vha to tykke treplanker på hver side skikkelig spent fast og så banke forsiktig med treklubbe. Ulempen er at det blir en liten radius i bøyen.

Det beste er å finne ut hvordan stykkene skal være og få dem bukket og bøyd hos en blikkinnslager.

PS, ville ungått å sveise, det blir bare stygge merker av det.

Redigert av traust (see edit history)
. kledninger/ dørk etc og som er velegnet til et slikt formål? Jeg ser for meg typisk metall som finnes på rustfrie termoser, kjøleskap i stål osv..

høres ut som 0,7 mm

Disse kan kjøpes på sveiseverksteder og blikkinnslagere. tror en plate kan være noe sånn som 1,5 x 2 meter?

De er gjerne børstet på ene siden med beskyttelsesplast oppå som kan være der til du har fått dem på plass.

Av en eller annen grunn så får jeg opp et billde i hodet av en Nascar bil :eek: Tror ideen din er spenstig og du kan få et flott resultat hvis du begrenser deg til uteplassen og ikke tar helt av. Var i går og kikket på en Pontiac 400 som blir ekstremt ombygget og der skal det brukes børstete rustfri plater i innredningen. Bilen var veldig uferdig men av skissene som var å se så vil det bli bra. Men som eieren sa,kunsten er å la seg rive med til et rimelig nivå.

Detta gleder jeg meg til å følge med på , blir sikkert helt rått . Og Lano , trur ikke du skal utale deg og sveising . Det har tydeligvis null peil på , så hold deg heller til det du kan . For dem som husker dem gammle melkflaskene med metallkork ,var vel like tynt som pappir omtrent .Hadde sveisere på Værven vi som sveisa dem sammen , da kan du si du kan sveise :wink:

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Tøft prosjekt. Bruk tynne plater. 0,7 til maks 1,0 mm. Børstet syrefast er best da den reflekterer mindre og ikke minst er lettere og holde pen da riper ikke synes like lett som på polert. Dersom det over tid blir mange riper kan du dessuten børste opp igjen. Platene limer du lett med Tec7. Forsøk å sveise minst mulig, da sveisen er nokså tung å bearbeide opp til samme finish som platen, og på så tynne plater er det dessuten meget vanskelig å unngå trekk og bulker ved sveising. I hjørner kan du lage en liten knekk og legge med limt overlapp. Dette blir nesten alltid penere en sveis.

Husk bare på vekten. En 0,7 mm syrefast plate veier 5,6 kg/m2, så det blir fort litt ut av det. Går du opp i 1,0 mm så veier denne 8 kg/m2.

mvh tuffff - som driver tynnplateverksted

Redigert av tuffff (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...