Jump to content

Baugpropell, MaxPower 35 eller SidePower 40


880

Recommended Posts

Valgets kvaler...

 

I båten er det en tunell på 125 mm.

 

Valget står mellom MaxPower 35 og SidePower 40.

 

Førstnevte er kompositt typen og vedlikeholdsfri, sistnevte trenger olje og zink.

 

Prisen er er ikke tema her, kan variere med ca 2' lapper for full pakke. Har fått best pris på førstnevte.

 

Noen med erfaringer eller synspunkter, båten er helplaner, ikke flybridge, 29 fot, 3500kg.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke i tvil, velg Maxpower! Monter thrusteren og glem den! Den er lettere, kompositt gearhuset er mekanisk sterkere enn bronse, og vedlikeholdsfritt! Hvorfor passe på olje og anoder når du kan velge det bort? Det siste argumentet har du funnet selv: den er også billigst! Løp og kjøp!!!

(søk på Sidepower her på Båtplassen, så finner du mange frustrerte eiere med brytepinne problemer etc, men ingen som har problemer med Maxpower.....jada, det er solgt mange flere Sidepower Thrustere, men det sier noe..) At den er Norsk betyr overhodet ingenting.

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Det selges langt flere Sidepower til utlandet og argumentet med at det er feil på Sidepower og ikke Maxpower er selvfølgelig feil. Begge produsenter har garantert noen produkter som feiler, men antallet sannsynligvis lite.

 

Det er som er viktig med en thruster er ikke om der er bronse eller komposittt i gearhus. Alle bevegelige deler og motor er det viktigste i tillegg til elektronikken. Hadde Sidepower vært dårlig hadde nok ikke de vært verdensledne og blitt kjøpt av de fleste store båtprodusenter i Norge og ikke minst i utlandet.

 

Maxpower er kanksje er godt produkt, det vet jeg lite om. Jeg vet imidlertid av Sidepower er et godt produkt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har Sidepower. Har aldri hatt problemer med bryterpinnen. Bytter anoden annethvert år. Har aldri etterfylt girolje (syvende sesong), men det har minket ørlite grann. Ca 1/4 desiliter til sammen siden den var ny.

 

Før eller siden blir det litt mer slitasje. Da bruker den ørlite grann mer olje, men jeg kan ikke se at det blir noe stort problem. Å fylle på en kvart desiliter olje i sesongen om noen år er til å leve med.

 

Hva skjer når kompositthuset i MaxPower etter hvert blir slitt? Der er det jo ikke noe overtrykk av olje slik som Sidepower har. Bytter man bare girhuset eller hvordan funker det?

 

Bra skyvekraft og stillegående ( men bare hvis man monterer tunnelen riktig og avrunder åpningene forskriftsmessig)

 

Om den er bedre eller dårligere enn konkurrenten? Vet ikke. Jeg bare vet at jeg er meget fornøyd.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At den er Norsk betyr overhodet ingenting.

 

Skal ikke delta i diskusjonen angående bau visperen MEN Spinner at det er norsk betyr noe. Ved valg hvor pris og kvalitet er tilnærmet lik velger vi selvsagt nork

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det selges langt flere Sidepower til utlandet og argumentet med at det er feil på Sidepower og ikke Maxpower er selvfølgelig feil.

 

Jeg har ikke sagt at det IKKE er noen feil på Maxpower sine thrustere, men det er åpenbart et KJENT problem med Sidepower at brytepinnen kan skape problemer...

 

Skal ikke delta i diskusjonen angående bau visperen MEN Spinner at det er norsk betyr noe. Ved valg hvor pris og kvalitet er tilnærmet lik velger vi selvsagt nork

 

Jeg vet ikke hvem som er "vi" i dine utsagn, men jeg er ikke en av dem.

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke sagt at det IKKE er noen feil på Maxpower sine thrustere, men det er åpenbart et KJENT problem med Sidepower at brytepinnen kan skape problemer...

 

Hvis det er problemer med at brytepinnen ryker er det pga feilmontering, bruk av feil brytepinne eller at fremmedlegemer har hindret propellen(e) å rotere fritt. På de første modellene var det mulig å kjøre thruster dirkete fra en siden til motsatt uten noen tidsforsinkelse. Da kunne også pinnen ryke.

Nå er det også slik at hvis det kommer fremmedlegemer e.l. i propellen ville jeg jo ha foretrukketat en brytepinne ryker for å forhindre større skader. Brytepinnen byttes også enkelt ved å skru av 4 bolter og løfte motor. Dette gjøres på vannet. Andre thrusterprodusenter med untak av Maxpower har tilsvarende løsninger. Jeg har nå selv QL og har også tidligere hatt Vetus thruster. Jeg ville også valgt begge disse foran Maxpower.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er det også slik at hvis det kommer fremmedlegemer e.l. i propellen ville jeg jo ha foretrukketat en brytepinne ryker for å forhindre større skader. Brytepinnen byttes også enkelt ved å skru av 4 bolter og løfte motor. Dette gjøres på vannet. Andre thrusterprodusenter med untak av Maxpower har tilsvarende løsninger. Jeg har nå selv QL og har også tidligere hatt Vetus thruster. Jeg ville også valgt begge disse foran Maxpower.

 

Det er nok ikke riktig det du skriver her. Maxpower sin thruster har også 2 brytepinner. En ved innfestningen til propellen, og en under motoren på samme måte som Sidepower. I tillegg er den sikret med en sikring som ryker hvis motoren blir for hardt belastet. Sist jeg fikk noe i propellen (masse drit som lå å fløt ved honnørbrygga i Oslo) gikk sikringen. Ble byttet på 37 sekunder. Motoren er festet på samme måte: 4 unbracoskruer.

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Jeg har Sidepower. Har aldri hatt problemer med bryterpinnen. Bytter anoden annethvert år. Har aldri etterfylt girolje (syvende sesong), men det har minket ørlite grann. Ca 1/4 desiliter til sammen siden den var ny.

 

Samme som Lotus, men har aldri hatt minking av olje. Båten er i sjøen 51 uker i året. Hadde problemer med styrepanelet (bruker det ikke, bruker fjernkontroll). Stakk innom Sleipner i Strömstad og fikk nytt etter 5 år. Ingen spørsmål, bare delte ut et nytt mot min underskrift. Utenom dette, topp service fra Sleipner på andre produkter jeg har ombord.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...