Jump to content

Dreie ned aksel


Thorb

Recommended Posts

Dersom du tenker på konen til propellen er det helt greit. Dersom du tenker på akslingen i sin helhet, må jo det bli kostbart?

 

Tenker på og dreie selve akslen for og enklere få kjøpt stevnbeslag og oljesmurt pakkboks

koster meg ikke noe og få dreid

Link to post

Dersom du ikke trenger å tenke på kostnadene ved neddreiing skulle det være helt dreit. Tenk bare på: motorstyrke, avstand fra klemflens til skroggjennomføring og videre (via akselbrakett) til propell. Avstand fra aktre del av akselgjennomføring til forkant av selve propellen bør ikke være lengre enn diameteren på akslingen.

Link to post

Det går vel sikkert vil jeg anta, men du må sikkert rette den etter dreing. Det er sannsynligvis også viktig å få en slett og fin nok overflate, særlig der tetningen (pakkboks) skal sitte slik at simringer ikke slites fort. Talgpakning tåler mer.

Jeg er ikke fagmann på dette, men en dreier kan sikkert svare på om det vil gå bra. Kan hende det også har litt med materialtype å gjøre.

Ringer du Sleipner Motor og spør etter verksmester kan han sikkert også gi deg et godt svar på dette.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post

Har aksling som er dreiet ned i enden mot motor. Antagelig fordi trustlager med 11/4" klemhylse er vanskelig å skaffe.

Om du bare skal dreie av ytterste enden kan du få ekstra arbeid om akslen må ut. 11/4" aksel gjennom 30mm cutlesslager går ikke, lageret må i så fall ut først. Du skal ikke se bort fra at ny aksel blir billigere enn å dreie ned den du har.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...