Thorb Startet 14.Juni.2007 Del på Facebook Startet 14.Juni.2007 Er det noe i veien for og dreie ned en 1 1/4" aksel til 30 mm Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 14.Juni.2007 Del på Facebook Svart 14.Juni.2007 Dersom du tenker på konen til propellen er det helt greit. Dersom du tenker på akslingen i sin helhet, må jo det bli kostbart? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorb Svart 14.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2007 Dersom du tenker på konen til propellen er det helt greit. Dersom du tenker på akslingen i sin helhet, må jo det bli kostbart? Tenker på og dreie selve akslen for og enklere få kjøpt stevnbeslag og oljesmurt pakkboks koster meg ikke noe og få dreid Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 14.Juni.2007 Del på Facebook Svart 14.Juni.2007 Dersom du ikke trenger å tenke på kostnadene ved neddreiing skulle det være helt dreit. Tenk bare på: motorstyrke, avstand fra klemflens til skroggjennomføring og videre (via akselbrakett) til propell. Avstand fra aktre del av akselgjennomføring til forkant av selve propellen bør ikke være lengre enn diameteren på akslingen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 14.Juni.2007 Del på Facebook Svart 14.Juni.2007 (redigert) Det går vel sikkert vil jeg anta, men du må sikkert rette den etter dreing. Det er sannsynligvis også viktig å få en slett og fin nok overflate, særlig der tetningen (pakkboks) skal sitte slik at simringer ikke slites fort. Talgpakning tåler mer. Jeg er ikke fagmann på dette, men en dreier kan sikkert svare på om det vil gå bra. Kan hende det også har litt med materialtype å gjøre. Ringer du Sleipner Motor og spør etter verksmester kan han sikkert også gi deg et godt svar på dette. Redigert 14.Juni.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 14.Juni.2007 Del på Facebook Svart 14.Juni.2007 Har aksling som er dreiet ned i enden mot motor. Antagelig fordi trustlager med 11/4" klemhylse er vanskelig å skaffe. Om du bare skal dreie av ytterste enden kan du få ekstra arbeid om akslen må ut. 11/4" aksel gjennom 30mm cutlesslager går ikke, lageret må i så fall ut først. Du skal ikke se bort fra at ny aksel blir billigere enn å dreie ned den du har. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
MVH Svart 15.Juni.2007 Del på Facebook Svart 15.Juni.2007 Hva med herdingen av akslingen. Når du dreier den ned må den herdes på nytt, ellers blir den utslitt raskt der hvor den har anlegg mot lager. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 15.Juni.2007 Del på Facebook Svart 15.Juni.2007 (redigert) Er akselen vanligvis herdet? Redigert 15.Juni.2007 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorb Svart 15.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2007 Er akselen vanligvis herdet? tror ikke det for da hadde vel ikke klemmflensen festet godt nok Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.