Jump to content

Diesellekkasje i Nidelv 26,1986 mod.


STRANDAKRABBA

Recommended Posts

Hei medlemmer,

Er ikke helt ny på forumet, men dette er første posting. Mitt problem er at det under kjøring renner noe diesel ned i "akterkabinen". Dieselen kommer ned via en innstøpt drenering på styrbord side og som ender under sengen, der rorhylsen sitter. Der sitter to 75 liters plastikk tanker på denne båten, den ene på styrbord side og den andre på babord side. Den på babord side er det vansklig å komme til, men siden lekkasjen ser ut til å ligge på styrbord side prøver jeg å finne årsaken der. Finner ikke noe diselsøl rundt denne tanken eller noe annet sted. Det lekker bare under kjøring, ved stilleligge er der ikke antydning til lekkasje. Mitt spørsmål er som følger: Er der noen på forumet med erfaring på denne båttypen og som har opplevd tilsvarende lekkasje, hva var eventuelt årsaken?

Takker på forhånd for alle gode svar/hint.

Edited by STRANDAKRABBA (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har hørt om diesellekkasje på slangene på Nidelv 26. En i havna fikk båten full av diesel pga dette. Vet andre som har skiftet sine dieselslanger på eldre Nidelv 26 da dette skal være en svakhet.

Link to post
Share on other sites

Tenkte også at det måtte komme fra returslangen , hvis det kommer fra en slange, men det er helt tørt rundt alle slanger jeg klarer å se. Noen som har opplevd dette selv?

Link to post
Share on other sites

Er det ikke en slange mellom tankene - kanskje det er her det lekker?

 

Jo, det er en slange mellom tankene. På den jeg hadde så hadde tidligere eier skiftet den, fordi den var morken. Første jeg ville sjekket...

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Link to post
Share on other sites

Det lekker bare under kjøring, ved stilleligge er der ikke antydning til lekkasje.

Det at det lekker bare under kjøring tyder på som jeg nevnte over at det er lekkasje i returslangen. Hvis det var i hoved ledningen, ville motoren sugd falsk luft og du hadde da hatt luftproblemer. Det står diesel trykk i returledningne når motoren går, så sjekk denne når motoren går. Sjekk også koblingen fra denne inn på tanken.

 

Er det ikke en slange mellom tankene - kanskje det er her det lekker?
Hvis det skulle lekke i slangen mellom tankene ville det ha lekket hele tiden. Også når motoren sto stille. Edited by EIN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis det skulle lekke i slangen mellom tankene ville det ha lekket hele tiden. Også når motoren sto stille.

 

Ja, sikkert. Det var den søm røk og fylte båten som jeg snakket om mener jeg å huske.

Link to post
Share on other sites

Takker for innspillene som har kommet, men er der ikke noen på forumet som har hatt en tilsvarende lekkasje der dieselen komme ut i det innstøpte dreneringsrøret som ender opp ved rorhylsen. Feilen kan også være at der er hull/lekkasje i tanken og at denne sitter så høyt oppe at det bare lekker når båten "ruller", men er ikke plasttankene sikre i forhold til korrosjon?

Link to post
Share on other sites

Jeg har en liten lekkasje som kommer en gang i blant, særlig på full tank. Mistenker en liten lekkasje i påfyllingsslangen mellom tank og tanklokk. Dette gir lekkasje når båten får litt mye bevegelse. Ikke mye, men nok til at det blir en ørliten dam over tid. Kanskje det kan være noe liknende hos deg?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Uansett hvor det lekker, så må du finne ut av det, en morken retur slange er vi 99 % sikre på at var årsaken til brannen i båten min forrige helg.

Høres for meg ut som om det kan være retur slangen hos deg også, siden det bare skjer når motoren sviver.

Link to post
Share on other sites

returslangen på min båt var ikke nok skrudd til! bare en bagatell skal du se! få noen til å kjøre full fart, mens du sjekker, dette fikser du!

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg har samme båt, men har ikke oppdaget det problemet som du beskriver.

Tror jeg ville sjekket bak og på sidene på tanken. Båten vil jo heve seg fremme under fart.

Tappe tanken gradvis ned og se om lekasjen opphører.

Mvh

Kenneth

Link to post
Share on other sites

Takker for alle svar og tips i tråden. Nå blir det å sjekke ut om det kan være noe på retursiden eller om det er skade på tanken. Det skal være mulig å eventuelt sjekke tanken fra innsiden, gjennom mannhullet på toppen.

Link to post
Share on other sites

  • 1 month later...

Her kommer den lykklige slutten på denne tråden. Det viste seg å være pakningene på mannlokkene som hadde morknet opp, satte på to nye o-ringer og lekkasjen var borte. Etter to uker på sjøen har det ikke lekket en dråpe.

Link to post
Share on other sites

Godt det ordnet seg! Det er ikke alltid så lett å finne ut av denslags lekkasjer, så det var jo greit at du fant det såpass kjapt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 10 months later...

Låner denne tråden litt jeg.... :cool: .

 

Noen som vet/husker dimmensjonen på kopperpakningene på brendselfilteret på Yanmar 3GMF ?

Det drypper litt så jeg regner med at det må nye kopperpakningr til, men skulle gjerne kjøpt nye

før jeg skrur av......

 

 

 

brendselsfilter_yanmar.jpg

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...