Jump to content

Diesellekkasje i Nidelv 26,1986 mod.

STRANDAKRABBA

Recommended Posts

Hei medlemmer,

Er ikke helt ny på forumet, men dette er første posting. Mitt problem er at det under kjøring renner noe diesel ned i "akterkabinen". Dieselen kommer ned via en innstøpt drenering på styrbord side og som ender under sengen, der rorhylsen sitter. Der sitter to 75 liters plastikk tanker på denne båten, den ene på styrbord side og den andre på babord side. Den på babord side er det vansklig å komme til, men siden lekkasjen ser ut til å ligge på styrbord side prøver jeg å finne årsaken der. Finner ikke noe diselsøl rundt denne tanken eller noe annet sted. Det lekker bare under kjøring, ved stilleligge er der ikke antydning til lekkasje. Mitt spørsmål er som følger: Er der noen på forumet med erfaring på denne båttypen og som har opplevd tilsvarende lekkasje, hva var eventuelt årsaken?

Takker på forhånd for alle gode svar/hint.

Redigert av STRANDAKRABBA (see edit history)
Det lekker bare under kjøring, ved stilleligge er der ikke antydning til lekkasje.

Det at det lekker bare under kjøring tyder på som jeg nevnte over at det er lekkasje i returslangen. Hvis det var i hoved ledningen, ville motoren sugd falsk luft og du hadde da hatt luftproblemer. Det står diesel trykk i returledningne når motoren går, så sjekk denne når motoren går. Sjekk også koblingen fra denne inn på tanken.

Er det ikke en slange mellom tankene - kanskje det er her det lekker?
Hvis det skulle lekke i slangen mellom tankene ville det ha lekket hele tiden. Også når motoren sto stille. Redigert av EIN (see edit history)

Takker for innspillene som har kommet, men er der ikke noen på forumet som har hatt en tilsvarende lekkasje der dieselen komme ut i det innstøpte dreneringsrøret som ender opp ved rorhylsen. Feilen kan også være at der er hull/lekkasje i tanken og at denne sitter så høyt oppe at det bare lekker når båten "ruller", men er ikke plasttankene sikre i forhold til korrosjon?

Jeg har en liten lekkasje som kommer en gang i blant, særlig på full tank. Mistenker en liten lekkasje i påfyllingsslangen mellom tank og tanklokk. Dette gir lekkasje når båten får litt mye bevegelse. Ikke mye, men nok til at det blir en ørliten dam over tid. Kanskje det kan være noe liknende hos deg?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 1 måned senere...
  • 10 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...