Jump to content

Hvor lenge skal en impeller holde?

Sleipner93

Recommended Posts

Hei! I år 2000 når jeg var 7 år kjøpte jeg og far en Johnson 5hk. Nå har motoren gått i 7år uten noen som helst problemer uten pluggskifte noen ganger så dette mener jeg er en meget god motor. Den har egentlig fått "pryl" vet at den startes så er det gassen i bånn og kjør rundt i ringer. Så var det dette med impelleren, når begynner disse å ryke? Motoren står vel bare i ro noen måneder om vinteren kan jeg tenke. Noen som har peiling?

Det kommer sikkert an på bruken. Lurt å kjøre ferskvann gjennom hver høst også. Kjører du mye på grunt vann kan sikkert sand og annet slite den fortere. Du ser jo også på kontrollstrålen om den fungerer greit.

Glemte det jeg, den brukes i ferskvann! :wink: Glemte også å si at vi har også fikset på en slik pinne som knekker når du kjører på grunn noen ganger men dette er jo vår egen feil så håper denne motoren går flere år! :wink:

Dersom man aldri tørrkjører impelleren (starter motoren på land) kan en impeller holde i 30år eller mer.

Har en 25hk Johnson 1974mod. med original impeller. Gjennom snart 40 år med utenbordsmotorer har jeg aldri opplevd å måtte bytte impelleren.

Men hadde motoren gått i saltvann ville jeg likevel skrudd av gearhuset og satt inn boltene med vannfast fett. Gjør man ikke det kan det bli umulig å få av senere hvis man MÅ demontere. (Boltene er så fastkorrodert at de knekker)

Eg var og såg på brukt båt og motor i dag med tanke på kjøp, og då ville eigaren starte opp motoren på land for å vise at den var lettstarta...

Eg spurde om han hadde tenkt å starte den uten kjøling, og då sa han at han alltid pleide å gjere det for å vise funksjonene på motoren til tyske fisketurister som leigde hytte og båt hos han :eek:

Det blei til at eg kjøpte båten, men uten motor...

• 11 months later...

Jeg skulle starte aggregatet i dag. Etter et halv minutt stoppet det. Feilmeldingen lød: mangel på kjølevann. Satt en vannslange i vannfilteret og lot ferskvannet renne. Da gikk aggregatet bra. Tenkte at det kanskje var mangel på vann i impellerhuset som ikke ga tilstrekkelig undertrykk. Etter noe prøving og feilingskudde jeg opp impellerhuset. Slik ser impelleren ut etter 2 sesonger og ca 100 gangtimer:

onanimpeller.jpg

Nye impellere er bestilt fra Cummins i Drøbak. Jeg kan lese Sherwood (eller noe lignende) på impelleren.

Når impelleren ryker etter 2år/100 timer har du en designfeil på installasjonen. Se etter strupinger og små rør/slangedimensjoner på sugesiden av pumpen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Jeg har ved selvsyn observert at impellere kan ryke på grunn av obstruksjoner også på trykksiden. Et typisk tegn på tilstoppet eller tett eksosmanifold på sjøvannskjølte motorer, er høy kjølevannstemperatur, og at levetiden på impellere går kraftig ned. Motoren "spiser" nærmest da impellere. Men i dette tilfellet jeg beskriver med sjøvannskjølt motor, skyldes det selvsagt mangelfullt vedlikehold.

Selv om det kan skje at en impeller ryker etter 2 år/100 timer uten at noe er galt, med unntak av kvaliteten på impelleren, og uavhengig om motoren er ferskvanns- eller sjøvannskjølt, ville jeg uansett sjekket at det ikke finnes hindringer på trykksiden i tillegg til på sugesiden.

Tok en sjekk i "Impeller Troubleshooting Guide" som ligger i dokumentarkivet. Kan se ut som om en kombinasjon av både tørrkjøring, suge(under)trykk og utløpstrykk. Der står "Normal end of useful life" når bladene er av på midten men det virker ikke så normalt etter 2år/100 timer spør du meg...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Hei.

Jeg har en Saga 27 med en Yanmar 4JHE motor med Yanmar impellerhus. Impelleren har jeg skiftet en gang etter et par minutters tørrkjøring, selv impelleren så like fin ut (har den som reserve nå). Og tidsperspektivet? Motoren, og originalimpelleren var ny i 1986. Impelleren ble skiftet i 2003. Det blir 17 år! Det ble så satt inn en Jabsko impeller som spytter like mye vann ut nå i 2008 som i 2003.

Slik ser impelleren som ble byttet ut i 2003 ut:

imp8a.jpgimp8b.jpg

Lars H.

(pt. på Sagatreff i Holmsbu)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Når impelleren ryker etter 2år/100 timer har du en designfeil på installasjonen. Se etter strupinger og små rør/slangedimensjoner på sugesiden av pumpen.
Jeg ser poenget. Jeg har imidlertid fulgt instruksjonsboka. Nå har kubota (motoren som benyttes av Onan) skiftet impellertype siste år - så det er nok ikke bare jeg som har opplevd dette. Jeg har bestilt 4 nye impellere. Det er lett å komme til impelleren - så dette skal gå greit fremover.