Jump to content

Strøm på en enkel måte


Bertinius

Recommended Posts

:flag:  Hei, det er bare maset igjen, men jeg lurte på om noen satt inne med et enkelt elektrisk skjema over hvordan jeg legger opp strøm via tavle til lanterner, kompass, ekkolodd og enkel belysning i båten. Dette er helt enkelt, men jeg er nybegynner i gamet, og vil helst ha det i orden.. Videre vil jeg spør om det er noen som har noen formening om det er best å bytte de gamle kobber bensinrørene ut med gummi, eller er det like godt som det er? :boxing:
Link to post
Share on other sites

Har ikke noe koplingsskjema, men der er egentlig bare å legge opp tilførsel av pluss og minus til tavla over hovedsikringer. Så tar du plusslederen til egen sikring- til bryter- til forbruker- tilbake til negativt koplingspunkt. Da har du en krets.

 

Når det gjelder kopperrør for drivstoff, tror jeg Volvo tidligere spesifiserte at rørene skulle tas ut for gløding hvert tredje år. Kopperet "herder", går "sprøtt", og kan ryke. Personlig ville jeg heller satse på syrefaste rør eller gummislanger av høy kvalitet. Jeg bruker aldri slanger som har utvendig armering i stål eller fiber. Hadde en gang en motorbrann, stålarmeringen smeltet gummien så drivstoffet lakk og hele slangen ble som en veke. Det brant noe himmelsk. En vanlig tykkvegget gummislange ville ikke ha brent i stykker så fort, og ved denne brannen ville den sansynligvis bare blitt litt kokset utvendig.

Link to post
Share on other sites

I en tidligere båt fikk jeg en feil på det elektriske anlegget, som kort fortalt innebar at fuel-tanken ble en del av strømkretsen. Strømmen gikk via stålarmert fuel-gummislanger til motoren. Resultat; Ståltrådene i slangene ble rene "varmekabler", og til slutt brant det hull i slangene. DA tok det FYR!!

 

Siden motoren gikk på diesel (og jeg i tillegg hadde en god posjon flaks), kan jeg i dag skrive dette innlegg. Med bensin-motor, hadde nok det vært sannsynlig at jeg hadde svevd rundt i en bane rundt jorden  :boxing:

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...