Jump to content

Strøm på en enkel måte


Bertinius

Recommended Posts

:flag:  Hei, det er bare maset igjen, men jeg lurte på om noen satt inne med et enkelt elektrisk skjema over hvordan jeg legger opp strøm via tavle til lanterner, kompass, ekkolodd og enkel belysning i båten. Dette er helt enkelt, men jeg er nybegynner i gamet, og vil helst ha det i orden.. Videre vil jeg spør om det er noen som har noen formening om det er best å bytte de gamle kobber bensinrørene ut med gummi, eller er det like godt som det er? :boxing:
Link to post
Share on other sites

Har ikke noe koplingsskjema, men der er egentlig bare å legge opp tilførsel av pluss og minus til tavla over hovedsikringer. Så tar du plusslederen til egen sikring- til bryter- til forbruker- tilbake til negativt koplingspunkt. Da har du en krets.

 

Når det gjelder kopperrør for drivstoff, tror jeg Volvo tidligere spesifiserte at rørene skulle tas ut for gløding hvert tredje år. Kopperet "herder", går "sprøtt", og kan ryke. Personlig ville jeg heller satse på syrefaste rør eller gummislanger av høy kvalitet. Jeg bruker aldri slanger som har utvendig armering i stål eller fiber. Hadde en gang en motorbrann, stålarmeringen smeltet gummien så drivstoffet lakk og hele slangen ble som en veke. Det brant noe himmelsk. En vanlig tykkvegget gummislange ville ikke ha brent i stykker så fort, og ved denne brannen ville den sansynligvis bare blitt litt kokset utvendig.

Link to post
Share on other sites

I en tidligere båt fikk jeg en feil på det elektriske anlegget, som kort fortalt innebar at fuel-tanken ble en del av strømkretsen. Strømmen gikk via stålarmert fuel-gummislanger til motoren. Resultat; Ståltrådene i slangene ble rene "varmekabler", og til slutt brant det hull i slangene. DA tok det FYR!!