Jump to content

Kai for rutebåt


skorpo

Recommended Posts

Eg lurer litt på å byggje et kai for rutebåt, slik at hurtigbåten kan stoppe på signal. Slikt er vel et langt lerret å bleike, men ein stad må man begynne. Tilhøva ligg godt tilrette frå naturens side (bergvegg til 1 m djupn, vidare bratt leirbotn i sjøen). Finst det standardiserte krav til slike kaier, og finst det typeteikningar?

Link to post
Share on other sites

Her hvor jeg bor, var der for noen år siden en gjeng som gjorde nettop det, du beskriver. Det var helt flott, inntil et annet ruteselvskap fikk konsesjon på ruten. Da var pluselig ikke bryggen ikke bra nok, og dem som jobbet dugnad, og byggede bryggen for egne midler, står uten rutetilbud. Moral: Bygg i vei, men få med fylkeskommunen, og se til at bryggen blir godkjent.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Snakke med havnemyndighetene, tror de kan være litt forskjellig organisert, type "Bergen og omland havnevesen", de skal uttale seg om havner/brygger og skal ha en rimelig oversikt.

 

og samferdselsmyndighetene i Fylkeskommunen - om ruten det er konsesjon til, om konsesjonen på noe vis innvirker på muligheten for stopp hos deg

 

og det aktuelle ruteselskap, både for muligheten og hvordan kaien fysisk må være for å ta i mot båtene, om de liker tanken om å stoppe der, og kanskje om de tror ruten kommer til å fortsette (flere ruter henger jo i en tynn tråd)

Link to post
Share on other sites

Skorpo er jo i dønna kommune, mistenker dette medlemet for å være fra sandnessjøen men sikker er jeg ikke

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

dønna kommune
- er rett.

 

Og rutebåten frå Sandnessjøen passerer fleire øyar som hadde kai og anløp i gamle dagar. Andre stader har dei heldt kaiet vedlike, og der ser vi at et godt kai for persontransport og gods er viktig for å utvkle bygdene videre.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...