Jump to content

Hjelp ang Marex 77holliday fra 85 med Yanmar 66hk


DMF

Recommended Posts

Er fortiden på jakt etter ny båt, og har kommet over en Marex 770 holliday 1985 modell. I båten sitter det en yanmar 66 hk motor. Har vært og prøvekjørt båten og har et par spørsmål jeg trenger litt hjelp til.

 

1. når båten går på lav hastighet, rett over tomgang hører jeg en form for hyling. Mulig akselhyling, lager som snart må skiftes?

 

2. ved tomgang kommer det en konstant grå røyk ut med eksosen, synes og det er en del grå røyk ved gange på lavt turtall- normalt?. synes nesten det er verre en min gamle 2003 penta.

 

DMF

 

Kommentar fra moderator:

Emnetittelen er endret, var opprinnelig Trenger litt hjelp.

 

Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om. Produktnavn skal være med og CAPSLOCK skal unngås. For informasjon, se dette innlegget samt Etikette

Draco 2700 tricab.

Link to post
Share on other sites

Dette er en meget bra motor( om den har fått bra velikehold) .

 

SE LINK ... http://sagaforumet.com/phpBB2/viewtopic.ph...ighlight=yanmar .

 

Jeg hadde en 66 hk Yanmar/turbo i min båt. Båten var 86 mob. og motoren som var kjørt 1500 timer og så ut som om den kom rett i fra fabrikken. Fantastisk motor uten lekasjer , en del røyk før den blir varm ( spesielt på vinteren), men det skyldes forvarmings kameret ( disse motorene har ikke gløding). Så får disse motorene ren diesel ,og nye filter går de i mange-mange år. Jeg hadde en mellom stor flaps bak, så båten holdt 10-12 knop.

 

Så HUSK !!

1- Rengjør dieseltank for dritt /vann ( det er da du får motorstopp vist ikke dette gjøres)

2- Nye olje + filter vann/olje .

3- Ny impeller ( se boka)

4- Kjøp dieseldyr drepende stoff til dieseltank ( husker ikke navn på produkt)

5- Start motor en gang pr.måned så den ikke står seg i hel.

Gjør du dette stopper ikke motoren. :wink::flag:

Link to post
Share on other sites

Har nesten tilsvarende motor i dag (har intercooler i tilegg da 77HK). Den ulingen du nevner kan være dynamo reima, men jeg har også en liten uling på ca 1500rpm. Denne forsvinner med litt høyere rpm og ved litt lavere rpm. Hos meg er det fra propelakslingen. Min motor ryker også grått når den er kald og gjerne litt på tomgang uansett kald/varm. Godt tips fra et annet svar at det kan være pga. forvarmingskammer (er ikke gløding). Har også lest at det kan være oljekjøler pakninger som lekker litt (ikke farlig).. Den skal ha nye pakninger etter 12 13 hundre timer sto det og lese.. Yanmar er kjent for og ryke litt :smiley:

 

Er kjempefornøyd med min yanmar motor..

Sjøen er for alle :-) :drink::sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...