Jump to content

Pumpeblære på fast tank?

OnkelDonald

Recommended Posts

Hei!

Monterer fast tank nå, med bensintilførselslange på 10mm innv. diameter. Suger motoren bensinen den trenger selv eller bør jeg ha en pumpeblære / returventilgreie av noe slag et sted mellom tank og motor? Tanken ligger foran i båten så det er jo noen meter kabel å suge bensin gjennom..

120hester utenbords hvis det er relevant

Det skader ikke med pumpe blære, det er vel også en form for tilbakeslags ventil i den.

Det er heller ikke sikkert at motoren klarer å trekke frem bensinen når røret er tomt for bensin.

Kan også løses med en elektrisk pumpe ved tanken.

Kan i hvertfall ikke huske å ha sett, hatt eller hørt om en båt med utenbordsmotor og fast tank som ikke har hatt pumpeblære? :nonod: Så jeg ville ikke vært i tvil om at det bør man ha.

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Vil ikke dette være forskjellig om motoren har injection eller forgasser? En forgasser vil normalt tømmes når motoren tiltes opp.

Hei, på min motor (injection) må jeg klemme på blæren før oppstart. Dette står også anbefalt i instruksjonen for Mercury Optimax. :flag:

Høres ut som det er greit å montere blære da :p er jo forsåvidt en enkel måte å kontrollere at bensin når motor på også. Men så er neste spørsmål. Hvor får jeg tak i blærer som passer slanger med 10mm innv. diam? De blærene jeg har sett til salgs er beregnet for tynnere slanger...