Jump to content

Billige våtdrakter - er det noe?


Avsluttet2

Recommended Posts

Jeg har en slik liggende i båten i tilfelle tau i propellen eller liknende. Kjøpte den på restesalg, tror jeg betalte 150,- kroner for den. Den har en snodig fasong (eller kanskje det er min fasong som er litt snodig :lol: ), men ellers er den grei nok. Isolerer litt, og beskytter også mot maneter, skarpe kanter etc. Min er forøvrig tykkere enn 2mm, kan tenke meg at den er rundt 4mm.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kjøpte en 2mm drakt på XXL til 300 spenn, den fungerte greit for meg den ene gangen jeg har prøvd den så langt. Det var 11 grader i fjorden, men straks den hadde fyllt seg med vann fikk jeg varmen i meg. Kjørte vannski et par timer med noen kompiser den dagen.

 

Drakta er forøvrig bare kne- og overarmkort, men det holdt for meg.

Link to post
Share on other sites

Har en drakt fra Europris som har rukket å bli 2 år gammel. Den fungerer fortsatt fint, med det mener jeg glidelåsen. Var sikker på at den kom til å ryke, men i og med at den kostet 200 kroner så tok jeg sjansen. I dag er den god som gull og blir brukt stadig vekk i forbindelse med diverse vannsport. Løp og kjøp! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Det som skiller mest på en "dyr" og en "billig" våtdrakt er ofte ikke selve stoffet. Her i huset er det 6 forskjellige drakter til alle prisklasser og bruksområder. Jeg har både noen Europris type drakter, og annerkjente merker som O'neil og Niel Pryde og flere. Det som ofte kjennetegner en rimelig drakt er at den ofte er sydd. En god drakt er limt, og tapet der den trenger forsterkninger og kan også være sydd i tillegg. En billig drakt på 2mm kontra en dyr på samme tykkelse vil ikke kunne brukes i like kaldt vann da denne slipper mer vann inn i sømmer. En dyr drakt er også mer solid og tåler mer, men slik de fleste bruker drakten på fritiden så holder den billige svært lenge.

 

Her er hva jeg bruker mine drakter til:

 

5 mm hel= Brukes til kiteborarding om høsten og om våren. Denne er limt og tapet og er ekstremt tett i armer, hals, og ben. Denne blir for varm når vannet passerer 14 grader. 5 mm er ikke optimal da denne medfører noe stivhet.

 

3,3 mm hel= Brukes til kiteboarding om sommeren, når vannet er under 22 grader. (Kiteboarding betyr for meg at jeg kan være timesvis i vannet og man skal ikke fryse )

2 mm hel= Brukes til vannski fra 15 grader og oppover til ca 22. Dette er denne drakten jeg bruker mest i forbindelse med vannaktiviteter der man henger etter en båt.....

2 mm short = Korte armer og korte ben. Gir optimal bevelgse. Brukes til vannski når jeg vil se tøff ut, og helst over 20 grader i vannet. :cool:

 

MVH

Captain Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Det som ofte kjennetegner en rimelig drakt er at den ofte er sydd. En god drakt er limt, og tapet der den trenger forsterkninger og kan også være sydd i tillegg.

 

Også forskjell på måten de sys ihop på, de billigste sømmene blir minst tette, andre måter å sy på gir en tettere og også flatere (og mer behagelig) søm

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har noen slike drakter ombord til ungene, og de badet nå med dette når det var 11 grader i sjøen uten å klage.. Hvor lenge de holder har jeg ingen mening om, men til et par hundrelapper så har jeg vel råd til å kjøpe en ny en om det går galt

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Billigdrakter har gjennomgående sømmer, noe som gjør dem lite egnet til lettfrøsne personer.

Det er avgjørende at det blir minst mulig vannsirkulasjon i en våtdrakt, og tusenvis av små hull utgjør en markant forskjell ift limte sømmer.

En våtdrakt må også sitte "som støpt" slik at ikke vann kan samle seg inni drakten. Ikke kjøp noe som barna kan vokse i...

Link to post
Share on other sites

Til litt snorkling i vann temp over 15 grader er de gode nok.

 

Hvordan de har kommet fram til fasongene på noen av de billigere draktene vet ikke jeg, men om du har en slik fasong så er blir drakta sikkert veldig bra. Som andre skriver er det sømmer og passform.

 

Dersom du er villig til å bruke så mye som 700 kr, ville jeg heller sett på den som annonseres her (http://www.lilleby.no/) til 699. Gul draktene til Gul bruker å ha veldig god passform og gir god beveglighet. Websidene er ikke noe å skrytte av men butikken er bra.

 

 

Min erfaring fra brettseiling gjennom 25 år er at det viktigste er at drakta har god form og passer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...