nidelv590 Startet 15.Juni.2007 Link til dette innlegget Startet 15.Juni.2007 Jeg er rimelig fresh med tanke på dynastart og elektrisk tenning osv, men nå sliter jeg med at dynastarten ikke klarer å dra rundt svinghjulet. Det vil si at den kommer en runde rundt, men så virker som den ikke får nok strøm? I dokumentasjonen til FM S2 står det at batteriet ikke må være kraftigere enn 60 Ah, og det er det ikke. Men det skal vel holde med et fulladet 12 V batteri uavhengig om det er 60Ah eller 120Ah? Det skal sies at båten står på land, slik at vi fikk prøvd med startkabler fra bil, men dette hjalp heller ikke. Er det mulig at feilen ligger i koblingene? Fikk tak i koblingsskjema, og alt er fulgt til punkt og prikke. Har kabeltykkelsen mye å si? Muligens der feilen ligger? Sitér dette innlegget Link to post
dieseldyret Svart 15.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2007 Kan det komme av at motorn har stått lennge,dvs får du dratt den noen turninger så får den smurning og glir lettere Sitér dette innlegget Link to post
Hydra Svart 15.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2007 Sjekk att ikke børstene sitter. Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 16.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2007 Sjekk ledingene, kontakt, forsøk å dra motoren med sveiva Skjekk tenninga.Du må ikke bruke større bateri en 60A pga at dynastartern har en begrenset lade kapasitet. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
OPTIMAL Svart 16.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2007 En dynastart lever ikke evig. Kjøp en ny. Da er problemet sikkert løst , hvis ikke motoren sitter fast. Sitér dette innlegget Link to post
ollebollenor Svart 17.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2007 Sjekk at det ikke er brudd i kabelen mellom batteriet og dynastarteren.Hadde samme problem med fm motoren jeg hadde ,da var kabelen irret av på det laveste punktet(gikk fra batteri til under dørken og opp på dynastarter) da måler man spenning frem til startreleet helt til man prøver og starte. Sitér dette innlegget sto det skjæret i kartet???? Link to post
Jens_P Svart 17.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2007 Er det Dynastrten som du fikk tilbake etter tyveri og drukning som ikke vil? Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Martin_ Svart 17.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2007 Hvis det er en gammel dynastart er det like greit å kjøpe en ny. Hadde en som var ca 25 år gammel, den så ikke mye pen ut inni. Kjøpte ny og fikk mye mer effekt til å starte motoren. Sitér dette innlegget Link to post
nidelv590 Svart 20.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2007 Det er den starteren som ble stjålet, senket i saltvann sammen med tyvens båt, og tilbake levert til oss. Men nok om det, den fungerte tilsynelatende ok frem til i dag. Nå sviver den ikke rundt i det hele tatt. Har demontert den fra motoren og har den løs, bare for å se om den snurrer i det hele tatt, det gjør den ikke. Er det noen som vet om noen som overhaler dynastartere? Eller vet om noen som skal selge en brukt en? Sitér dette innlegget Link to post
ollebollenor Svart 20.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2007 Disse karene vikler om det meste :Fredrikstad Vikleverksted AS Hans Jacob Nilsens gate 9, 1606 Fredrikstad69 31 15 90 Sitér dette innlegget sto det skjæret i kartet???? Link to post
Wicma Svart 21.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2007 Prøv Sangvik service på karheia. Det ligger et til verksted til på karthheia, men jeg husker ikke hva de heter. Til orientering så er Kartheia i Kristiansand. Sitér dette innlegget Link to post
OPTIMAL Svart 21.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2007 Bang og Folkestad i Sørlandsparken selger nye dynastartere til en fornuftig pris. Det kan bli dyrt og overhale dynastartere og det er vanskelig med deler. Sitér dette innlegget Link to post
marius_82 Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Jeg har levert min dynastart til overhaling idag, lagrene var helt kast, Men uansett så kommer jeg tilbake med info om resultat og pris... Men nå etter og ha lest litt på forumet her så sitter jeg og lurer litt... Er det sånn at DS ikke klarer og lade to baterier på en gang?? og hvordan kan jeg løse mitt problem med at det er lite power, Når jeg bruker kjøleskap og cd spillern lader den nesten ingenting, Blir det bedre med en overhalt dynastart?? Takk for et ellers fint forum, HHar en sjømann 22 som jeg har hatt litt problemer med frem til nå. i tillegg at jeg er helt fersk i gamet så er det ikke mye erfaring jeg har...Bare SE HER http://www.moss-avis.no/article/20090626/NYHET/189183112 Sitér dette innlegget Link to post
Trond C Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Jeg hadde motor med dynastart noen år. Hadde et 60 ah og et 100 ah batteri, det ble for mye å lade. Gikk bedre da jeg bare hadde det minste batteriet, men da brukte jeg jo litt mindre strøm også. Grunnen er vel grei, de lader bare med rundt 10/11 ampère - fra Maritim: 2740,- DYNASTARTER 12 VDC 10460-90 Mange eldre motorer har en kombinert starter og dynamo, også kalt Dynastart. Dynastart monteres på motoren og kobles til svinghjulet ved hjelp av reimhjul. Laderegulator (art.nr. 10460-91), startrele (art.nr. 10460-92) og reimhjul (10460-93 eller 10460-94) må bestilles utenom. Tekniske data: Ladespenning: 14,4 VDC Ladestrøm: 11 ampere Effekt: ca. 700 watt Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 700 watt ser noko drygt ut, syns eg. Med 14,4 volt og 11 Ampere, vil eg anslå noko som lignar på 150 watt, og då vil eg attpåtil tru at det trengs både heimlengsel og kjøttkakelukt. Dynastart er, som det er sagt her, ein kombinert starter og dynamo. Som sådan er der ein heil del kompromisser, slik at den vert berre halvgod til begge deler. Magne Sitér dette innlegget Link to post
hoistthesails Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Kanskje 700 W henviser til effekten når den brukes som starter? Sitér dette innlegget Vet du hva? Når det nappær ska du dra Link to post
Dinamo Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 Det er rimelig. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 Min DS på Marna 12Hk lader med 90W. Så lenge eneste strømbruker i båten er til start av motor, samt fire lanterner hvis jeg skulle ta meg en nattlig tur, holder det lenge. En DS er kjempefin så lenge den benyttes til det den er laget for, ikke til masse nymotens tull som kjøleskap, TV osv Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
hoistthesails Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 Da må jo neste spm. om noen har en pattent for å montere ekstra vekselstrømsgenerator i tillegg til DS og om noen har bilde av dette. Jeg er interessert i å gjøre dette med min MB10A. Det er ingen ekstra reimhjul på denne. Sitér dette innlegget Vet du hva? Når det nappær ska du dra Link to post
ezpn75 Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 På min MD6A er det montert både dynastarter og generator. Her fungerer DS bare som starter, og det er ikke noe strømuttak fra den. Generatoren drives av ei ekstra reim rundt svinghjulet, det er spor i svinghjulet til dette. Generatoren er montert på en festebrakett oppe på siden av toppen, rett over DS'en. Prøver å legge ved et bilde som viser hvordan det ser ut, men jeg vet ikke hvordan en MB10A er i forhold til dette da.. Skal sies at generatoren på bildet har blitt byttet ut med en ny, men monteringen er lik. https://baatplassen.no/bildearkiv/23/23854/i256391513_51586_7.jpg Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 Reima kan gå rett på svinghjulet uten spor. Sitér dette innlegget Link to post
hoistthesails Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 Ja, det kan den forsåvidt. Men det blir for usikkert mtp. brann, avsporing, skade på DS reimer, gummistøv og hyling. Etter min mening. Jeg kunne tenke meg å dreie et nytt spor i svinghjulet. Det står jo på kon, og burde være enkelt å løsne. Er det noen som vet om vektreduksjonen er stor nok til å ødelegge motorens gange / moment? Er det noen som vet om dreiing av nytt spor vil gi kast / uballanse? Er det noen som har ca. min. / max. og nominel turtall for en "vanlig" bosch? Takk for svar. Sitér dette innlegget Vet du hva? Når det nappær ska du dra Link to post
Honduras Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 På disse motorene mener jeg svinghjulet blir balansert etter at det er presset på veiva. Det kan være at du skal være VELDIG nøye med å få svinghjulet inn på samme plassen på veiva igjen. Sjekk ut dette FØR du drar det ifra hverandre. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
FM 8-12 Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 har selv s2 ikke noe prob med å ta av svinghjul, sitter kile der som svinghjulet skal inn på, alt på disse er grovmekanikk så vær ikke redd for og skru Sitér dette innlegget Link to post
hoistthesails Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 Ja, her er det kon og kile. da er det i alle fall ikke noe problem å montere riktig. Har ikke sett mer en 2 eller 3 hull for tersing før, derfor jeg spør. Er det noen som har noe montert her? Forøvrig noen som har noe vettugt turtall for en dynamo, generelt? Mvh Sitér dette innlegget Vet du hva? Når det nappær ska du dra Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.