Jump to content

hvordan bygge om 40 volvo penta fra 124 til 165 hk?


hifo

Recommended Posts

Mener å ha lest at 165hk`n har større sjøvannspumpe. Hvis det er en tmd 40A, så har den varmeveksler av platetypen, og har vel snau kapasitet i utgangspunktet. Vet ikke hvordan det er med B utgaven som har rørkjøler. Er vel kanskje noe justering av diselpumpa som må til også. Hvis den fungerer ok, tror jeg det er like greit å selge den og kjøpe en nyere 165hk i stedet.

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet var: "Hvordan bygge om 40 volvo penta fra 124 til 165 hk?"

 

Dette spørsmålet er helt feil. Hvis et slikt spørsmål skulle stilles, ville det riktige være:

 

"Hvorfor bygge om 40 volvo penta fra 124 til 165 hk?"

 

Det må da være vesentlig enklere å få tak i en brukt TAMD 40B enn å bygge om en TMD 40??? For ikke å snakke om andre alternativer ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Spørsmålet var: "Hvordan bygge om 40 volvo penta fra 124 til 165 hk?"

Dette spørsmålet er helt feil. Hvis et slikt spørsmål skulle stilles, ville det riktige være:

"Hvorfor bygge om 40 volvo penta fra 124 til 165 hk?"

Det må da være vesentlig enklere å få tak i en brukt TAMD 40B enn å bygge om en TMD 40??? For ikke å snakke om andre alternativer ...



:yesnod::yesnod::yesnod::flag:

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Spørsmålet var: "Hvordan bygge om 40 volvo penta fra 124 til 165 hk?"

Dette spørsmålet er helt feil. Hvis et slikt spørsmål skulle stilles, ville det riktige være:

"Hvorfor bygge om 40 volvo penta fra 124 til 165 hk?"

Det må da være vesentlig enklere å få tak i en brukt TAMD 40B enn å bygge om en TMD 40??? For ikke å snakke om andre alternativer ...


Også bygge om så mange som 40 motorer da :wink:
Link to post
Share on other sites

hoho .. skjønner teginga , men spm var hvordan bygge om . hvis svaret ( som jeg ikke visste ) var at det er bare å montere intercooler og stille litt på pumpa , ville det jo vært en grei sak..istedet for å kjøpe en 165 hk.. men jeg forstår vel på svara her , at det er mere omfattende , og da har jeg egentlig fått de opplysningene jeg trenger.. derfor er skipper worse sin retting av mitt spm , litt feil etter mitt syn..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg forstår deg rett har du en VP40 motor med 124 HK. Da er det enten en AQD40 (drev) eller en TMD40 (Gir og aksling). En av disse vil du bygge om til AQAD eller TAMD. A'en i betegnelsen står for Aftercooler som kjøler ned lufta som kommer fra turboen. Kald luft tar mindere plass enn varm luft og dermed kan du justere opp dieselpumpa og sørke for at moteoern får mer "godstoff" å brenne og dermed med effekt.

 

Mange har gjort denne modifiseringen. Det er ingen heksekunst, men du bør ha litt peiling eller få hjelp av en som har det.

Link to post
Share on other sites

se der ja,, takk hjalmar ,har vel generelt god peil på motorer , men visste ikke forskjellen på 124 og 165 hesteren..., derfor spurte jeg om , hvordan bygge om fra..... da spør jeg igjen .. noen som vet om annet en intrcooleren ,som må forandres på denne tmd for å få 165 hk tamd ?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

TMD har kun turbo som kjører lufta fra turbo inn til manifolden. TAMD har i tillegg intercooler som da lufta må gå igjennom på veien fra turbo til manifold. Dette er det som medfører mest arbeide, da du enten må bygge om manifolden du nå har, eller få tak i originale deler. Har sett begge deler, og motoren har bare godt av å få ekstra med luft. Diesel-pumpen er ikke nødvendig å røre, men du vil nok få noen ekstra HK om du justerer noe opp. Sjøvannskjølte intercoolere gir best effekt i båt, så det må også legges opp vannslanger til dette. Har du platekjølt varmeveksler idag er det å anbefale å bygge om til rørkjøler av passe størrelse.

Link to post
Share on other sites

Før noe blir gjort bør man og sjekke om gear/drev /aksling eller hva man har tåler denne effektøkningen. Blir jo og et mulig propellbytte her.....

På endel andre motorer må man og øke eksosslangens diameter, men det slipper man kanskje her?

 

Og tilslutt: Denne skal en gang selges og da er det greit å ha en original motor på 165hk. å slå i bordet med kontra noe som er sydd sammen selv......., eller?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hej,

 

 

Vad gäller att få ut mer effekt av din AQD40 så är det enklaste att stoppa i en annan turbo som ger dig just de 165 hk som du frågar efter (du kanske måste justera diesel pumpen 1/4 varv). Dessa turbo är moderna och ger en väldigt pra prestanda och enligt tillverkaren så finns inga risker på en frisk motor (vet flera som kört med dessa i felra år och är mycket nöjda).

 

:flag_sw: :flag_sw:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...