hifo Startet 15.Juni.2007 Del på Facebook Startet 15.Juni.2007 hva må til for å få ut 165 hk av en 124 hk volvo penta 95 mod?? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Sleipner93 Svart 15.Juni.2007 Del på Facebook Svart 15.Juni.2007 Regner med det er bensin? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 15.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2007 uff. glemte det og vet ikke motorkoden heller.. men det er en diesel.. aqad --tmd eller noe.. kompis som har denne... hans er det ikke intercooler på , men er det hele forskjellen på de to typene? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Gullfisk Svart 16.Juni.2007 Del på Facebook Svart 16.Juni.2007 Mener å ha lest at 165hk`n har større sjøvannspumpe. Hvis det er en tmd 40A, så har den varmeveksler av platetypen, og har vel snau kapasitet i utgangspunktet. Vet ikke hvordan det er med B utgaven som har rørkjøler. Er vel kanskje noe justering av diselpumpa som må til også. Hvis den fungerer ok, tror jeg det er like greit å selge den og kjøpe en nyere 165hk i stedet. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 16.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2007 ok . takk for svar. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Ingar Svart 16.Juni.2007 Del på Facebook Svart 16.Juni.2007 Litt på siden, men dersom din kompis tror det er en 95 modell har han nok fått feil informasjon. 40 motoren ble erstattet av 41 (direktesprøytet) i 88. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 16.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2007 får høre med ham igjen da .. er det et tre du har i avataren ingar.. ( BONSAI ? ) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Skipper Worse Svart 16.Juni.2007 Del på Facebook Svart 16.Juni.2007 Spørsmålet var: "Hvordan bygge om 40 volvo penta fra 124 til 165 hk?" Dette spørsmålet er helt feil. Hvis et slikt spørsmål skulle stilles, ville det riktige være: "Hvorfor bygge om 40 volvo penta fra 124 til 165 hk?" Det må da være vesentlig enklere å få tak i en brukt TAMD 40B enn å bygge om en TMD 40??? For ikke å snakke om andre alternativer ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Miranda Svart 17.Juni.2007 Del på Facebook Svart 17.Juni.2007 Spørsmålet var: "Hvordan bygge om 40 volvo penta fra 124 til 165 hk?"Dette spørsmålet er helt feil. Hvis et slikt spørsmål skulle stilles, ville det riktige være:"Hvorfor bygge om 40 volvo penta fra 124 til 165 hk?"Det må da være vesentlig enklere å få tak i en brukt TAMD 40B enn å bygge om en TMD 40??? For ikke å snakke om andre alternativer ... Sitér dette innlegget Opinion is like an ass, everybody have one</FONT> Link to post
saga Svart 18.Juni.2007 Del på Facebook Svart 18.Juni.2007 Spørsmålet var: "Hvordan bygge om 40 volvo penta fra 124 til 165 hk?"Dette spørsmålet er helt feil. Hvis et slikt spørsmål skulle stilles, ville det riktige være:"Hvorfor bygge om 40 volvo penta fra 124 til 165 hk?"Det må da være vesentlig enklere å få tak i en brukt TAMD 40B enn å bygge om en TMD 40??? For ikke å snakke om andre alternativer ... Også bygge om så mange som 40 motorer da Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 18.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2007 hoho .. skjønner teginga , men spm var hvordan bygge om . hvis svaret ( som jeg ikke visste ) var at det er bare å montere intercooler og stille litt på pumpa , ville det jo vært en grei sak..istedet for å kjøpe en 165 hk.. men jeg forstår vel på svara her , at det er mere omfattende , og da har jeg egentlig fått de opplysningene jeg trenger.. derfor er skipper worse sin retting av mitt spm , litt feil etter mitt syn.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
hjalmar Svart 18.Juni.2007 Del på Facebook Svart 18.Juni.2007 Hvis jeg forstår deg rett har du en VP40 motor med 124 HK. Da er det enten en AQD40 (drev) eller en TMD40 (Gir og aksling). En av disse vil du bygge om til AQAD eller TAMD. A'en i betegnelsen står for Aftercooler som kjøler ned lufta som kommer fra turboen. Kald luft tar mindere plass enn varm luft og dermed kan du justere opp dieselpumpa og sørke for at moteoern får mer "godstoff" å brenne og dermed med effekt. Mange har gjort denne modifiseringen. Det er ingen heksekunst, men du bør ha litt peiling eller få hjelp av en som har det. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 18.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2007 se der ja,, takk hjalmar ,har vel generelt god peil på motorer , men visste ikke forskjellen på 124 og 165 hesteren..., derfor spurte jeg om , hvordan bygge om fra..... da spør jeg igjen .. noen som vet om annet en intrcooleren ,som må forandres på denne tmd for å få 165 hk tamd ? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
krl Svart 18.Juni.2007 Del på Facebook Svart 18.Juni.2007 TMD har kun turbo som kjører lufta fra turbo inn til manifolden. TAMD har i tillegg intercooler som da lufta må gå igjennom på veien fra turbo til manifold. Dette er det som medfører mest arbeide, da du enten må bygge om manifolden du nå har, eller få tak i originale deler. Har sett begge deler, og motoren har bare godt av å få ekstra med luft. Diesel-pumpen er ikke nødvendig å røre, men du vil nok få noen ekstra HK om du justerer noe opp. Sjøvannskjølte intercoolere gir best effekt i båt, så det må også legges opp vannslanger til dette. Har du platekjølt varmeveksler idag er det å anbefale å bygge om til rørkjøler av passe størrelse. Sitér dette innlegget Link to post
Bawaria Svart 18.Juni.2007 Del på Facebook Svart 18.Juni.2007 På slutten av åttitallet solgte Volvo ladeluftkjøler som kit, tror ikke de gjør det lenger. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 18.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2007 ok.. kansje en uorginal hadde vært tingen. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Gudrun Svart 18.Juni.2007 Del på Facebook Svart 18.Juni.2007 Før noe blir gjort bør man og sjekke om gear/drev /aksling eller hva man har tåler denne effektøkningen. Blir jo og et mulig propellbytte her..... På endel andre motorer må man og øke eksosslangens diameter, men det slipper man kanskje her? Og tilslutt: Denne skal en gang selges og da er det greit å ha en original motor på 165hk. å slå i bordet med kontra noe som er sydd sammen selv......., eller? Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 18.Juni.2007 Del på Facebook Svart 18.Juni.2007 Selg 40 motoren, legg i mellom noen 10-tusen (orginal intercooler, manifoil, m.m. er heller ikke billig), og kjøp en 41 motor i stedet for en 40 med intercoler. Den skulle vel passe rett inn? Det er iallefall det jeg ville vurdert. Sitér dette innlegget Link to post
mats46 Svart 26.Juli.2007 Del på Facebook Svart 26.Juli.2007 Hej, Vad gäller att få ut mer effekt av din AQD40 så är det enklaste att stoppa i en annan turbo som ger dig just de 165 hk som du frågar efter (du kanske måste justera diesel pumpen 1/4 varv). Dessa turbo är moderna och ger en väldigt pra prestanda och enligt tillverkaren så finns inga risker på en frisk motor (vet flera som kört med dessa i felra år och är mycket nöjda). :flag_sw: Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 26.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2007 takk .. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
mats46 Svart 27.Juli.2007 Del på Facebook Svart 27.Juli.2007 Glömde att ge er addressen till ett företag som levererar vad dom lovar. http://www.turboservice.se/. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.