Jump to content

L og s på dynamo...

hifo

Recommended Posts

nå maser jeg , men har kjøpt en nissan dynamo , 24 v .. tilkoblinger er 2 stk + b + .. på den ene står det L , og den andre står det S .. noen som kan si ,meg hvilke som er til hva .. inbiller meg at L er ladelampe ??? od da blir vel s ,, strøm over tenningsnøkkel?

Edited by hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

det er en bred kabelsko kontakt ..rett på siden av L. altså.. det er totalt 3 tilkoblinger.. b+ og L og s.. l og s er like store og i samme " multiplugg"..

takk ingar.. er turtallssignalet målbart ( hvis s er det da) med diodelampe eller multimeter hvis jeg har b+ og l tilkoblet og turner dynamoen??

uff.. nå ble jeg i tvil.. det står bare B istedet for B + som jeg skrev ista.. må vel være + batteri kobling sålenge det er den eneste muttertilkoblingen på dynamoen..

Det har du rett i. Det er bare 2-pol. dynamo som har B- og dette ville vært en tilsvarende solid tilkobling. Bildynamoer har vel alltid en av polene til gods, normalt B-.

. når jeg har målt strøm til dynamoer i japsebiler ( eldre ) med b+ og 2 tilkoblinger i tillegg.. har det vært slik at det kommer 12 v til begge de kabelsko kontaktene når tenning er på.. men du mener det skal være nok med b+ og en ladelampe tilkoblet på L ?? skal ha ut båten i morra, så jeg håper du er tålmodig med meg , for jeg har ikke tid til å spekulere for mye.. dette er da en ny 24 v dynamo det er snakk om .. levert av hc parts .. ja 187 ir .

i katalogen står S som batteri føler?? jeg antar da at det skal være 24 v inn på den.. over tenning tror jeg .

Aha, da skal den sikkert tilkobles plusspolen på batteriet. Det er L som skal tilkobles tenning, normalt via ladelampe.

(Uvanlig at bildynamoer har ekstern sense, men det er jo svært nyttig i båtsammenheng.)

altså strøm ut fra tenning , gjennom lampe og ned på L .. og da mener du at s skal ha konstant strøm fra batt. da bør jeg vel legge opp en egen ledn til s , istedet for å stjele fra B + tilkoblingen ,for å få batteri spenning ?? dette er jo en lastebil dynamo nissan..

Hei.

Det er riktig det du skriver om koblingen. Ser du setter spørsmål "for å få batterispenning???" Det som er grunnen til denne koblingen er at man da kompenserer for spenningstap mellom dynamo og batteri.

Legger ved en link som gir deg en god og enkel beskrivelse av virkemåten til en dynamo, her er linken.

Se på det første inlegget og spesielt det tredje skjemaet du finner gjelder en dynamo med senseledning. Det er tekst som forklarer virkemåten.

:sailing:

takk nemo.. men spørsmålet var om jeg skulle ha egen ledn for å få batterispenningen eller om sense ledn bare skulle ha 24 v.. vet det er forskjell på b+ dynamo volt og batteri volt.. fikser dette nå .. alle innspill er velkomne.. skal også koble en ladac til 12 v dynamoen i dag..

Hei.

Du må ha egen ledning til sense, det vil si fra s til batteri. Trodde det var det du og mente, derfor svarte jeg at det var riktig.

Har du to dynamoer, en for 24V og en for 12V? Da er det litt å passe på. Du finner en stoff om Ladac her på BP. Det er lett for at Ladac kan ta skade ved feilkobling, men det kjenner du kansje til.

nei kjenner ikke til noe spes om ladac.. men den skal bare inn på 12 v kretsen .. har 2 12v batterier parellelt til den ,, og 2 12v i serie til 24v kretsen..

uff,, ladac dynamoen 12 v , lader ikke.. det er koblet B+ df og d+ på dynamo ,.. det stikker en uorginal , ledning ut mellom diodebroene, som noen har koblet inni dynamoen etter montering av ladacen.. noen som vet hva den er til??? på 24 v dynamoen koblet jeg voltmeteteret på 24 v istedet for ladelampe.. det står en motstand på 4.5 ohm inni voltmeteret så jeg trodde det skulle bli greit, men det kom et lysglimt \kortslutning inne voltmeteret når jeg tilkoblet støm på det fra tenninga.. hva kan jeg ha gjort feil???

Skjønner ikke hvorfor du snakker om Ladac. Har ikke dynamoen innebygget regulator? Ladac er en ekstern boks på størrelse med etpar kortstokker så du kan ikke unngå å legge merke til denne... :smiley:

Den ledningen du snakker om er sannsynligvis til turteller.

Motstanden i ett voltmeter er tilnærmet uendelig, ikke 4.5 ohm. Så dette må være noe annet, uten at jeg kan si hva.

takk for forklaring av motstanden .min feil men tittet inni voltmeteret og så en liten motstand som det står 4, 5 ohm på , da tenkte jeg at den gjorde samme nytten som en lampe.. . men det jeg mener med ladac ,, er den dynamoen som har ladac tilkoblet virker ikke .. vet at det er en ekstern boks .. dynamoen har ikke innebygd regulator ,men det er satt åpå en børsteholder som ladacen er koblet inn på med to ledn ..

Nå skjønner jeg ingenting, holder du på med to forskjellige dynamoer?

Tror du må forklare dette litt nærmere, gjerne med bilder og/eller tegninger.

Dersom du ikke har ladelampe trenger du ikke noe motstand, bare å koble tenningsnøkkel direkte til D+.

sorry .. er bare helt elendig til å forklare ting .. har en 12 v dynamo som er tilkoblet ladac,, og en ny 24 v dynamo som er den som har s og l tilkoblin , som enmet begynte med.. klarer ike å legge inn bilder , da jeg er aldeles ubrukelig med data..

jøss , koblet via ladelampe istedet for voltmeteret .. da ladet v dynamoen.. ett problem løst..

Gratulerer med lading på en dynamo, det er det enkleste å bruke en ladelampe til dette formålet. Et voltmeter vil aldri kunne virke til dette.