hifo Svart 19.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2007 grr, får ikke dynamoen 12 v med ladac til å fungere.. det er en 1204..målte litt i dag .. det kommer ikke strøm til dynamoen hverken på df eller d +.. gikk over alle kontaktene ( ok) målte ut av ladacen , 2,5 v på den ene og ikke en dritt på den andre .. men koblet multimeteret med - klemme på + og + klemma inn på ladac grønn og orange.. da viste de 12,5 v.. altså jord ut fra ladac.. registrerte også at JEG har koblet rød ledn på pluss batteri FØR hovedstrømsbryteren.. altså strøm inn i ladacen hele tiden. ca 10 dager... prøvde 12v jukseledn rett fra batteri og inn i ( husker jeg rett?? ) orange. da ladet dynamoen 17 v , noe som vel er naturlig , da da JEG ikke er en regulator.. mistenker ladacen å være def.. kan skimte en vag brun flekk bak på boksen også, noe som vel tyder på at det er noe som er brent inne den.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Nemo Svart 19.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2007 Hei. Når Ladac leverer 17V, da er den ganske sikkert defekt. Dersom Ladac føler på en spenning på batteriet som skal være 12V eller mer og finner 0V, da stiger spenningen til 16 - 17V og blir defekt. Du må ikke prøvekoble med slike regulatorer, du må være helt sikker på at koblingen er riktig. 1204 mener jeg er + regulert og da må dynamoen være av samme type. De fleste dynamoer er - regulert. Vil anbefale at du tar kontakt med Jørg Becker, han har god detaljkunnskap om dynamoer og regulatorer. Skulle Ladac være defekt og du setter inn en ny, mener jeg Sterling er et bedre valg. Den har også vedlikeholdslading. Jørg Becker selger disse. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 19.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2007 (redigert) prøvekoblet ikke med ladacen innkoblet.. tok bare en + ledn og såvidt touchet inn i den orange ledningen som går til d+ på dynamoen fra ladacen.. men da var ladacen koblet ifra, tenkte å se på om dynamoen virket ,ladet da 17 v .. .. det er den dynamoen det har vært koblet ladac på på den gamle motoren også.. altså bare byttet fra en motor til en annen.. ledningene er på samme plass som de altid har vært.. vurderer å koble bort hele ladacen , og sette på en vanlig regulator da jeg tror den ( ladacen ) har tatt kvelden. Redigert 19.Juni.2007 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Nemo Svart 19.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2007 Da har du kjørt full magnetisering (full lading) på dynamoen. Reagerte på at fikk så høy spenning, det er snart for at noe kan skades ved så høy spenning. Er enig med at Ladac kan være defekt. Når du skal ha ny regulator, kan det være lurt å sjekke Sterling først. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 19.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2007 ikke hørt om sterling.. er den enkel å koble \ vedlikeholde?? dyr?? hvem forhandler den da?? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Nemo Svart 19.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2007 Her er linken. Sterling Helt nede på siden finner du navn og adresse. Jørg Becker som selger disse, er svært aktiv her på BP og gir gode råd. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 19.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2007 (redigert) Har noen ristet på dørklokken min ? Takk Nemo . Hifo, først og fremst skulle du tar det gaaaanske rolig. Dette er viktig, fordi man roter for mye ellers. Omvent er det meget fint hvis man ikke bruker "telegramstil", da skjønner alle mye mer og kan hjelpe bedre. Tikobling av eksterne regulatorer: Alle vekselstrømdynamoer har feltstyring. Det betyr at magnetfeltet som overhodet danner spenning i statoren blir regulert. Dette prinsippet følger alle regulatorer. Dette magnetfeltet blir dannet med å sende strøm, via slipebørster (kullbørster) gjennom en spole i rotoren, som dreier seg inne av statoren. Reguleringen skjer (stortsett) slik at magnetfeltet blir slått av og på etter behov. Forskjellen finnes hovedsakelig i det at en spole får permanent pluss på den ene siden, mens man regulerer på den siden der strømmen skal ledes på minus. Dette kaller man positiv stator som er (på) negativ (-side) regulert. Altså negativ regulering. Akkurat omvent er det ved positiv regulering. Her sendes det regulert spenning inn i rotoren, som går uta va rotoren på fast minuspol. Skjønnter du det, da skjønner du alt. Neste forskjellen som kan være er at det finnes regulatorer som løper parallelt med originalregulatoren, andre må brukes uten originalregulator (som i så fall enten må deaktiveres eller erstattes med en kullbørsteholdere.) PDAR kan brukes med og uten originalregulator, også valgfritt på negativ eller positiv dynamo, på enten 12 eller 24 Volt, og kan innstilles på alle type batterier. Altså universell. Monteringen av eksterne regulatorer følger først og fremst, uten unntak, at man enten lager eller har en kontakt til kullbørstene. Og der blir regulatorene tilkoblet først og fremst. Forskjellen mellom Sterling og andre regulatorer finnes i mange detalj, men tilkoblingen på kullbørstene er det samme. Deretter blir det bare noen kabler som man fester utesidig på dynamoet og batteriene. Hvis du er interessert om å lese bruksanvisningen for PDAR da kan du gjøre det her. Beskrivelsen er meget lang, men det blir bare sånt hvis man beskriver hvert eneste skru Jørg Redigert 19.Juni.2007 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
hifo Svart 20.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2007 beklager.. tar for mye tid for en enkeøl sjel som meg med den sterlingen... kom og monter den du joerg :-).. har bare børsteholder på dynamoen fra før , som ladacen er koblet inn påp med orange og grønn.. det må da være enklere å koble en ny ladac fremfor denne prosedyren som er nevnt.. selger du ikke ladac joerg?? 1204 .. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Joerg Becker Svart 20.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2007 (redigert) kom og monter den du joerg :-).. har bare børsteholder på dynamoen fra før , som ladacen er koblet inn påp med orange og grønn.. det må da være enklere å koble en ny ladac fremfor denne prosedyren som er nevnt.. selger du ikke ladac joerg?? 1204 .. Hei igjen Hifo. Jeg begynner å selge produkter fra Ladac så snart disse produkter kommer på mitt teknisk "nivå", til å si det litt frekk (unnskyld, Ladac), men dette tar vel en stund til. Du må være forsiktig, jeg kommer virklig til deg for å montere. Men i så fall blir reisen til og fra deg beregnet også. Da er det nesten bedre hvis du spør en verkstedt i nærheten, som klarer det helt sikkert. Men dette klarer du selv også. Dette her er koblingsskjemaet til Ladac 1204 fra Ladac, skjemaet finnes her på BP. Ang. POSITIV feltstyring når LADAC 1204 ha vært tilkoblet før (obs: det gjelder ikke alle dynamoer). Den grønne ledningen er jo allerede felt = hvitfarget kabel hos PDAR Andre kabler av PDAR kobles slik: 2x sort = B- på dynamo (eller dynamohus hvis dette er minus) 1x rød = som senskabel på batteri-pluss (+) (størrste batteribenk som er ofte forbruksbenken) 1x sort/hvit = på batteri-minus (-) (på samme benken som nevnt før) 1x gul (strømforsyning til PDAR) = enten på D+ så sant den leverer spenning, eller på tenningslås (slik at PDAR blir slått av så snart tenningen blir slått av.) 1x brun. Tikobling av dette kabel er avhengig av dynamoet, om den fortsatt har egen regulator eller om PDAR skal jobbe allene. MED originalregulator: skal brunfarget kabel kobles til D+ / 61 / R / IG. UTEN originalregulator, men med skillediode: kobles brun på pluss (+) av referansebatteriet. Uten originalregulator, men uten skillediode: kobles brun på B+ av dynamoet. Og så medfølger det 2 temperaturfølere med ringsko. Den ene fester man et stedt på utesiden av dynamoet (temperaturovervåkning av dynamoet) Den andre fester man et stedt på referansebatteriet. Begge to sensorer kobles bare til skrukontakter på PDAR (det finnes ikke noe pluss eller minus og kan ikke feilkobles med det.) Og så skifter man PDAR-internt bryteren til riktig type batteri og flytter internt sikringen til feltet med betegnelsen "POSITIV". Dette gjør man forresten først, både før man tilkobler kablene OG SPENNINGSFORSYNING til PDAR. Kan du se en problem, som utgjør at ikke du klarer det selv? Som sagt: tar slik rolig og sakte, ingenting er en problem hvis man tar seg tid. Jørg Redigert 20.Juni.2007 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
hifo Svart 20.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2007 (redigert) [ klarer f**n ikke legge inn sitat engang.. uff.. men prøvde å sitere noe jeg ikke helt forsto : ( og så skifter du pdar internt bryteren til riktig type batteri og flytter internt sikringen til feltet med betegnelsen "negativ" .. der sto ingar på hugget ja , og sladdet mine besvergelser ... du ante kansje det kom :-) Redigert 20.Juni.2007 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Joerg Becker Svart 20.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2007 og så skifter du pdar internt bryteren til riktig type batteri og flytter internt sikringen til feltet med betegnelsen "negativ" .. PDAR kan innstilles på alt. Negativ og positiv induksjon (på vilken side regulatoren regulerer) har jeg forklart i innlegget før. Jeg innstiller det gjerne på forhånds for deg, hvis du ønsker. Men for innstillinger av PDARen finnes det to brytere (ved hverandre) på PDAR, som bare må skives på ønsket posisjon for riktig type batteri. Type batterier er f.eks.: åpne bly-syre; lokkete bly-syre, Gel eller AGM-batterier. Hvis man har forskjellige type batterier da må regulatoren innstilles på den type batteri som takler minst ladespenning. Eksempel: en har åpne bly-syre batterier, som klarer å få ladespenning av 14,8V, men også Gel-batterier som takler maks. 14,4V. I så fall må regulatoren instilles på Gelbatteri = maks 14,4 ladespenning slik at ikke Gelbatteriet får overlading. Også finnes det en vanlig stikksikring som kan flyttes fra høyre posisjon til venstre, og omvent. Den sikringen er for valg av positiv, eller negativ regulering som er avhengig av type dynamo. Dette er alt man må gjøre ang. innstillinger. Jørg ps: jeg redigerer nå innlegget fra før, fordi det mangler tilkobling av sensorene for både dynamo- og batteritemperatur der. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Nemo Svart 20.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2007 Hei igjen Hifo. Og så skifter man PDAR-internt bryteren til riktig type batteri og flytter internt sikringen til feltet med betegnelsen "Negativ". Dette gjør man forresten først, før man tilkobler kablene. Jørg Hei. Er ikke denne dynamoen + regulert, mener Ladac 1204 er + regulert. Men selfølgelig, dersom dynamoen er - regulert kan jo det være årsaken til at Ladac er kaputt? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 20.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2007 den har virket i mange år på denne dynamoen før jeg nå byttet motor Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Joerg Becker Svart 20.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2007 Er ikke denne dynamoen + regulert, mener Ladac 1204 er + regulert. Men selfølgelig, dersom dynamoen er - regulert kan jo det være årsaken til at Ladac er kaputt? Veldig oppmerksam, Nemo, mange takk. Innlegget ovenfor er redigert allerede. Ja, i så fall er det positivt styring. Men forskjellen av tilkoblingen blir ikke stor. Takk. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
hifo Svart 21.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2007 får en ny ladac i dag (sorry jørg) .. er det mulig for en dynamo å knekke en ladac , hvis den er riktig montert .. dvs , jeg lurer på om det er noen defekter i en dynamo , som kan ødelegge den nye ladacen også?? er det isåfall mulig for meg å måle dette på denten df eller d+ på dynamo?? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Nemo Svart 21.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2007 Hei. Ser at du ikke ble fristet av Sterling. Er du sikker på at Ladac har virket på denne dynamoen, hvis ikke så er det jo også fare for at koblingen ikke er rett. Ellers er jo det beste å teste dynamoen ved å kjøre den i en benk. Hvis du følte at Sterling sin regulator var problematisk å koble, da bør du gå til et verksted som har kompetanse på dynamoer for å gjøre testen. La de også sjekke koblingen. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 21.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2007 ja den har virket med ladac i 10 - 15 år.. og den virket også for meg før jeg byttet motor og koblet opp dynamoen på nytt..problemet er at jeg skal f f ut med båten i morra kveld .. og da er alternativet til en ny ladac , en ny dynamo med integrert regulator..sterling har jeg heller ikke fått noen pris på enda , men etter hva jeg inbiller meg så kommer den på noen tusen.. har ikke veldig store krav til lading utover hva en vanlig regulator ville klart.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Joerg Becker Svart 21.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2007 Hei Fifo. Det finnes ikke noe å beklage. Man bestemmer seg for det ene eller det andre, og ferdig er det. Priser finnes forøvrig på websidene, der man også kan bestille. Bare at det "antakeligvis" ikke blir noe med både levering og montering i morgen. Men ellers ser jeg det som Nemo. Hvis du sliter så mye med dette temaet da skulle du spørre enten på verksted eller venner som har litt mer peil om det. Det hjelper lite med tilkobling av en ny/annen regulator hvis kanskje dynamoet ha et problem. Verksteder koster heller ikke så mye hvis du selv leverer dynamoet dit. Da vet du i hvert fall om det lønner seg å gjøre noe med dynamoen din, eller om du må kjøpe noe annet. Og hvis også du skal ut i morra da må du nesten skynde deg litt. Lykke til ! Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
hifo Svart 21.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2007 hehe.. koblet på den nye ladacen i dag..ladet ikke... ????????????????????? den børsteholderen som er satt inn i stedet for orginal regulatoren har tilkoblingene b+ df og d-.. koblet ladac på df og b+ .. og jaaaaaaaa den er koblet riktigg,,, las monteringsvilledningen mange ganger under oppkobling.. tok ut børsteholderen og gjorde ren og målte at det var gjennomgang fra alle stikkene .. tilkoblinger som ikke er i bruk på dynamoen, er en skrue 6mm som det står d+ på. og en liten kabelsko hann som stikker såvidt ut av dynamohuset som det bare står + på.. -når motoren går, og iflge meg og ladac villedningen , skulle den da lade.. men det gjør den f ikke.. men når jeg tok en ledn m 12v spenning på og toutchet i den kabelsko hannen med tegnet + på , begynte dritten å lade.. da lader den 14,4 v helt til jeg stopper motoren igjen og må da til med en ledn stubb neste gang motoren blir startet... funker hver gang.. hva kan jeg gjøre ?? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Ingar Svart 21.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2007 Klassisk problem, Ladac'en får ikke nok strøm til at ladingen kommer igang. Normalt løser man dette ved å sette inn en kraftigere pære i ladelampa, eller koble en effektmotstand på ca 50ohm i parallell med den eksisterende pæra. Som du har erfart, er ladingen først kommet igang klarer den seg selv siden den da forsynes direkte fra D+ uttaket. Men i starten får den bare strøm via ladelampa. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 21.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2007 (redigert) ahaaaa... jeg har ikke ladelampe.. bare voltmeter som er koblet inn på + kretsen.. jeg trodde faktisk at styrestrømmen skulle komme ut av ladacen på df og eller d+ . da kan jeg vel koble en ladelampe fra tenning + og ned på nevnte + på dynamoen?? Redigert 21.Juni.2007 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Ingar Svart 21.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2007 Ja, eller en direkte forbindelse fra tenning. Men ladelampe er vel mest praktisk. Velg en på minst 5W så er du sikker på at Ladac'en tenner. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 22.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2007 duuu ingar.. setter utrulig stor pris på hjelpen her på plassen , av deg og mange andre.. også er det veldig lærerikt..selv om mye av dette er noe jeg kansje burde kunnet.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
stian barseth Svart 1.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 gutta som kobler dynamo bra vi har dette forumet slik at vi kan lære nyttige ting, Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 2.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2007 Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.