hifo Svart 19.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2008 Klassisk problem, Ladac'en får ikke nok strøm til at ladingen kommer igang. Normalt løser man dette ved å sette inn en kraftigere pære i ladelampa, eller koble en effektmotstand på ca 50ohm i parallell med den eksisterende pæra. Som du har erfart, er ladingen først kommet igang klarer den seg selv siden den da forsynes direkte fra D+ uttaket. Men i starten får den bare strøm via ladelampa. GAMMELT sitat , nytt problem... ot mulig.holder på med en skrukompressor som ikke vil gå . til slutt fant jeg ut at den ikke lader og heller ikke vil gå hvis den ikke lader (skal være slik av sikkerhetsgrunner ) er bare d+ og b+ tilkoblingter på dynamoen. ladelampe 1,2 w er koblet på d+ parralelt med en liten motstand.. dynamoen får da 1,4 v inn på d+ ved tenning på. men lader ikke. hvis jeg setter 12v på d+ mens jeg kinner, starter ladingen og kompressoren. når jeg nå har byttet ut ladelampen og motstanden med en vanlig 21 w (ca 4,5 v inn på d+ med tenning på ) pære starter ladingen. men den lader 15,4 v . :-( er ikke det litt mye? og hva kan være feil når jeg som nå må dytte mere strøm \spenning inn på d+ for at den skal begynne å lade?? alle svar mottas med takk... Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Nemo Svart 20.November.2008 Link til dette innlegget Svart 20.November.2008 Hei. Kan du ta fram ohm-meteret og måle hvor mange ohm motstandene er på? Størrelsen i Watt er et mål på hvor mye varme den tåler. Mener å huske at dynamoen skal komme greit i gang med en motstand på ca 30 ohm. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 18.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 fik fikset den kompressoren. det var en verkstedjobb. er det ikke fast motstand i en 30 watts pære? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
hifo Svart 18.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 HERREGUD.. jeg må ha kommet borti en knapp. trodde spørsmålet ditt var fra idag Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Nemo Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Det er jo ikke så lenge siden, tiden går frt vet du. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.